Najbolje ideje obično se rode kad najmanje to očekujete. Tako bismo mogli opisati i samo stvaranje ideje o Trakbaru, hrvatskom startupu koji je prošlog tjedna svoj rad i projekt prezentirao pred više od 150 investitora i partnera na Demo Day događanju Metro Accelerator powered by Techstars.

Porazgovarali smo u Berlinu s osnivačima Trakbara, Gabrijelom Lovrić i Igorom Švehlom, kako bismo otkrili zašto je Trakbar tako zanimljiv investitorima, ali i brojnim ugostiteljima diljem Europe.

Što je zapravo Trakbar? Najjednostavnije bismo ga mogli opisati kao "pametnog savjetnika za nabavu". Službeno, Trakbar je pametna poslovna inteligencija namijenjena malim i srednjim barovima i restoranima kojima pomaže pri svakodnevnom odlučivanju, štedeći pritom vrijeme i novac. Trakbar pruža precizna predviđanja prometa, potrošnje, stanja zaliha te, uz pomoć umjetne inteligencije, korisnicima omogućuje da budu proaktivni i optimiziraju svoje cjelokupno poslovanje.

Kako je uopće došlo do ideje o stvaranju takvog jednog sustava koji bi mogao revolucionirati ugostiteljski i hotelijerski sektor?  Pa, kako nam je objasnio Švehla, Trackbar je nastao iz svojevrsne oklade s njegovom sestrom. Kao iskusni programer, želio je sestri dokazati da njegovo tehnološko rješenje može biti bolje od njenog dvadesetogodišnjeg iskustva u ugostiteljstvu.

Od malena smo bili okruženi ugostiteljskim biznisom, kojim se bavi većina naše obitelji i prijatelja. I oduvijek smo slušali o jednim te istim problemima i svakakvim idejama za rjesavanje istih. Naravno, neke stvari su do prije samo par godina bile nezamislive, ali kako je digitalizacija uzela maha i u ugostiteljstvu, došlo je pravo vrijeme da omogućimo i manjim/neovisnim ugostiteljima pristup rješenjima koja su do tada bila rezervirana samo za globalne korporacije. Sve druge industrije odavno već koriste poslovnu inteligenciju za unapređenje svojeg poslovanja. A i želio sam mlađoj sestri dokazati da "moj program" moze biti bolji od njenog dvadesetogodišnjeg iskustva, pojašnjava Švehla.

Gabrijela Lovrić u Berlinu (Foto: Zimo)

Zašto ste se odlučili na korištenje tehnologije umjetne inteligencije u izradi ovog rješenja? Možete li nam pojasniti što točno umjetna inteligencija “radi”?

Prije par godina oko A.I. se razvio veliki hype, pogotovo nakon pobjede Google Alpha algoritma u igri Go. Tada smo došli na ludu ideju da eksperimentiramo s nekoliko algoritama koji se koriste u financijskoj industriji i na burzi dionica i probamo predvidjeti stvari u ugostiteljstvu. Trakbar koristi umjetnu inteligenciju za predviđanje prometa i prodaje pojedinog artikla više od 30 dana unaprijed. Postigli smo točnost predviđanja od 90%, što je izvrstan rezultat. Zamislite da kao vlasnik kafića znate koliko ćete boca piva prodati sljedeći mjesec +/- 5 boca ili kao vlasnik restorana koliko svježih namirnica trebate sljedeći tjedan kako ne bi ništa morali baciti? Ili kojeg konobara staviti u vikend smjenu da bi prodali najviše piva?, objašnjava Lovrić.

Koliko ljudi radi na razvoju Trakbara? Jeste li imali poteškoća s pronalaženjem stručnjaka za pojedino područje (npr. AI)?

Trenutno nas je 7 u Trakbar timu, od toga troje radi full time na razvoju. I sami znate da su u start-up svijetu 3 stvari najvaznije. Tim, tim i tim. Okupili smo ljude koji dijele nasu strast i viziju i imali malo sreće, ističu ali i dodaju kako im je u planu širenje tima kako se i sam opseg posla bude povećavao.

Pojasnite nam kako točno Trakbar funkcionira?

Trakbar je cloud rješenje koje se povezuje s ugostiteljevim postojećim sustavom za izdavanje računa, kao i nekoliko internet servisa npr. za vremensku prognozu ili koncerte u okolici i na temelju obrade velike količine podataka koje utječu na vaše poslovanje daje predviđanja prodaje i prijedloge za naručivanje robe. Prijedlozi narudžbe se mogu dalje proslijediti specijaliziranim sustavima za naručivanje ili direktno dobavljačima, opisuje Švehla.

Metro Demo Day Berlin (Foto: Zimo)

Koliko korisnik Trakbara mora poznavati tehnologiju? Odnosno koliko je Trakbar kompliciran za korištenje?

Tu leži najveća prednost Trakbara, ostala rješenja na tržištu su uglavnom prilagođena za velike korisnike i zahtjevaju poznavanje analize podataka kako bi dobili izvještaje i izvukli vrijednost iz vlastitih podataka. Trakbar je to sveo na 1 klik mišem. Sustav je u potpunosti prilagođen ugostitelju i pomaže mu u donošenju odluka - od malih svakodnevnih do strateških kojima odlučuje o sudbini svojeg biznisa. Uz to, prijedloge narudžbi smo u potpunosti automatizirali. Potrebno je samo odrediti kad naručujete robu i točno to jutro u Trakbaru vas čeka spreman prijedlog što naručiti. Čak i kada ne znamo pravo stanje zaliha, što je vrlo često na zapadnim EU tržištima, ističe Švehla.

Zanimljivo, iako se naši ugostitelji i hotelijeri bune zbog gomile papirologije koju moraju stalno ispunjavati, Trakbarovci ističu kako je to upravo najveća prednost prilikom uvođenja njihovog sustava. Naime, većina zemalja u zapadnoj Europi nema obavezu vođenja evidencije stanja zaliha pa tako ni vlasnici objekata zapravo ne znaju što točno imaju u svom skladištu, a što im treba. Vlasnici u Hrvatskoj, zbog zakonskih propisa, moraju točno znati koliko krumpira odnosno kave imaju na zalihi.

Kako je došlo do suradnje s Metro Grupom?

Metro je oduvijek bio vrlo inovativna kompanija i rano su prepoznali potencijal digitalizacije ugostiteljske industrije. Metro Grupa je prije nekoliko godina krenula s pilot projektima na svojim tržištima kako bi svojim kupcima ponudili nešto više, nešto novo i drugačije s ciljem da im pomognu da što bolje posluju. S Metro Grupom krenuli smo i u pilot u Austriji, ističu iz Trakbara.

Nakon uspješno odrađene prezentacije na Demo Dayu, zamolili smo ekipu iz Trakbara za kratki komentar. Ipak je u prepunoj dvorani bilo više od 150 investitora i partnera koji su došli čuti što se novo nudi u Ho/Ra/Ce sektoru.

Naime, Trakbar je ulaskom u Metro Accelerator dobio 120 tisuća eura koje su iskoristili za izlazak na njemačko i francusko tržište. Uspjeli su pokrenuti pilot projekte s partnerima u Norveškoj i Hrvatskoj te Metroom u Austriji. No, plan im je proširiti se i na SAD. Za to bi im trebalo dodatnih 700 tisuća eura - novac koji žele dobiti od novih investitora.

Uspješna prezentacija tek je prvi korak u kontaktu s potencijalnim investitorima. U Trakbaru se nadaju da bi potrebna sredstva mogli skupiti do kraja godine.

Zanimljivo je da, osim što Trakbar štedi novac i vrijeme ugostiteljima i hotelijerima ima i određenu ekološku komponentu.

S Trakbarom točno znate koliko namirnica imate i koliko trebate kupiti da ih ne bude previše i ne morate bacati. Upravo je bacanje hrane jedan od velikih problema u svijetu, a uz Trakbar naši klijenti točno znaju koliko im treba pa se izbjegava potreba za bacanjem hrane što je dodatna vrijednost cijelog projekta, rekao nam je na kraju Švehla.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju