Spam i društvene mreže

Što je spam? Spam ili junk mail je neželjena poruka najčešće reklamnog sadržaja. Mnogi spameri mislili su profitirati na eksponencijalnom rastu društvenih mreža i besplatnom prometu kojeg one pružaju

Zimo Zimo Damjan Tomšić | 08.02.2011. / 18:03

Spam i društvene mreže

Što je spam? Spam ili junk mail je neželjena poruka najčešće reklamnog sadržaja. Ove poruke nas pozivaju da kupimo uslugu ili proizvod preko Interneta, brzo i lako smršavimo, a osim na našu email adresu, takve poruke upućene su još na tisuće drugih.

Jedan od svakodnevnih primjera su reklamne poruke koje gotovo svakodnevno pronalazimo u našim poštanskim sandučićima, a obavještavaju nas o novim proizvodima, sniženjima cijena i sl.

Problem spama nije ozbiljan ako nam tek povremeno u pristiglu poštu odnosno dolaznu poštu stigne pokoja neželjena email poruka jer nam je nije problem obrisati, ignorirati i nastaviti dalje s poslom. Problem nastaje kada se to događa na svakodnevnoj bazi i u takvim količinama da je već teško razlikovati željenu poštu od te neželjene.

Do najviše problema dolazi kod korisnika koji koriste lokalne preglednike email poruka, primjerice Outlook Express, jer oni nemaju u sebi ugrađene automatske filtre za spam poruke. Ovome je vrlo dobro pribjegao Gmail servis koji u sebi ima ugrađene filtre za spam poruke, a njegov primjer slijedili su i drugi veliki email servisi kao Yahoo Mail i drugi.


Spam društvenih mreža


Mnogi spameri mislili su profitirati na eksponencijalnom rastu društvenih mreža i besplatnom prometu kojeg one pružaju. Ovo je vrlo važan problem, pogotovo zato što statistike pokazuju da društvene mreže zamjenjuju email u nekim krugovima komunikacije. To znači da će se problemi sa neželjenim porukama koji se pojavljuju u email porukama jednostavno samo prebaciti na društvene mreže.

Tehnike koje koriste spameri na društvenim mrežama:

  • Korištenje specijalnih programa kao što je npr. Friendbot za automatizaciju slanja pozivnica za prijateljstvo i objava komentara. Takvi alati koriste alate pretrage društvenih mreža da bi ciljano slali poruke i komentare određenoj demografskoj populaciji korisnika i komunicirali s njima kao s računa prave osobe.
  • Slanje komentara tipično uključuje slanje komentara na pornografske stranice ili druge stranice koji su dizajnirane za prodaju određenih proizvoda.
  • Slanje pozivnica za prijateljstvo koristeći tzv. „privlačan“ profil kako bi se uvjerilo nekoga da prihvati pozivnicu. Profil tada sadrži linkove na neke vanjske marketinške stranice ili čak na phishing stranice koje imitiraju stranicu društvene mreže u svrhu dobivanja lozinke korisnika.
  • Objavljivanje nepoželjnih poruka na javne dijelove profila korisnika kao što su javne slike i tako dalje. Tipični spameri će pridobiti čim više prijatelja i fokusirati se na te javne dijelove profila. Neki programi imaju čak i mogućnost automatizacije takvih stvari.
  • Krađa lozinka da bi se umetnula nepoželjna poruka ili komentar na tuđem profilu.

Evo jednog tipičnog spam zahtjeva za prijateljstvo sa društvene mreže Myspace:

'Pozdrav svima! Premjestila sam profil ovdje jer mi Myspace ne želi dopustiti da objavim svoje golišave slike s poziranja. Ako želiš vidjeti više mojih otkrivajućih slika, ovdje na besplatnom profilu postavila sam svoj cjelokupni foto album. Klikni ovdje za moje besplatne slike i video  koji ti omogućuje više mojih skandaloznih fotografija. Registriranje traje samo 2 sekunde jer samo žele da potvrdiš da imaš više od 18 godina.  Nakon što si se registrirao samo me potraži tipkajući u pretragu „VrućaZaTebe“ i klikni na moju osobnu stranicu'.

U našoj bližoj prošlosti na nekim društvenim mrežama nisu postojale mogućnosti filtriranja korisničkih zahtjeva za prijateljstvo. Najbolje što je korisnik mogao učiniti bilo je blokiranje komentara s pošiljateljeve adrese. Međutim spameri često mijenjaju svoju adresu s jednog računa na drugi.

Pružatelji usluga društvenih mreža danas su implementirali filtre koji usporavaju rad ovakvih automatskih programa i agresivno brišu tzv. spam račune kada se otkriju.


Smanjenje rizika od spam poruka


Rizici kod spam poruka su slični isto kao i kod ostalih nepoželjnih poruka, primjerice: opterećenje prometa, gubitak povjerenja ili poteškoća u korištenju aplikacija, phishing i preusmjeravanje na pornografske stranice.

Rizik koji je specifičan za društvene mreže je da profili koji su kreirani samo za slanje nepoželjnih poruka uključuju tehniku kreiranja velikog broja sličnih lažnih profila, što može zbuniti društvene mreže da identificiraju legitimnog korisnika.

Spam poruka se možemo riješiti na nekoliko načina i obično je potrebno kombinirati više njih kako bismo barem približno dosegnuli željeni efekt.

  • Nemojte javno objavljivati  svoju privatnu email adresu na Internetu.
  • Ako pregledavamo web sadržaje koji nude besplatne usluge, onda se nesmijemo pretplaćivati  na njihove mailing liste na koje šalju obavijesti o novim proizvodima. Ako to ipak želimo napraviti, onda je najbolje otvoriti dodatnu email adresu koju ćemo koristiti u ovakvim slučajevima, a službenom email adresom treba  pažljivo rukovati
  • Primijetit ćete da gotovo svaka spam poruka završava uputama kako se odjaviti s takvih mailing lista i prestati primati neželjene poruke. Nikad ne postupajte u skladu s tim uputama - pokušate li se na taj način odjaviti sa spammerskih lista, učinit ćete zapravo suprotno. Dobije li spamer vaš zahtjev za odjavom s liste, to će mu biti samo potvrda da je vaša adresa koju je negdje pribavio ispravna i, što je možda još važnije, da poruke koje na nju stižu netko čita. Preporuka je da napravimo filtar u svom programu za čitanje email poruka i preusmjeravamo poruke, tj. potencijalni spam, u poseban direktorij.
  • Ne prihaćajte zahtjeve za prijateljstvo na društvenim mrežama od strane nepoznatih osoba.

Ako imate još kakvih prijedloga za rješavanje problema spam poruka slobodno nam pišite. Nadamo se da će vam ove informacije i savjeti pomoći u rješavanju vaših problema sa neželjenim porukama na društvenim mrežama.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti