[row type=fluid layout=image]
[grid size=10 indent=1 text=left]
HENRY FORD
[/grid]
[/row]
[row type=fluid layout=image]
[grid size=6 indent=1 text=left]
Henry Ford, čovjek koji je gotovo stvorio srednji sloj američkog društva, i čovjek koji je stvorio prometni kaos, danas bi proslavio svoj 150. rođendan.
Naravno, nitko još nije doživio 150. rođendan, no Henry Ford puno je doprinjeo automobilskoj industriji, a Paul Labadie s USA Today opisao je to na vrlo karakterističan način.
Detroit će živjeti s činjenicom da je nedavno objavio najveći stečaj u povijesti SAD-a. No ovaj "Motor City" i dalje će ostati čvrst ponos u činjenici što je Henry Ford stvorio za tu zemlju. U mojih deset godina rada kao vozač u legendarnom Model T za The Henry Ford muzej, često su me pitali jedinstvena pitanja. Jednom prilikom jedan mladić je bio osobito znatiželjan.
"Dakle, ovo je prvi auto ikada izrađen?"
"Ne", odgovorio sam, "Ford nije izumio automobil."
"Da, ali on je izumio proizvodnu liniju, zar ne?"
"Pa, ne, to je napravio Randsom Olds 1901. godine"
Zbunjeni mladić me zatim pitao: "Pa što je dovraga onda on izumio?" Nasmijao sam se i rekao: "On je stvorio prometni kaos", a u tome ima puno istine.
[/grid]
[grid size=4 indent=0 text=left]
[/grid]
[/row]
Sretan 150. rođendan Henry Ford
[row type=fluid layout=image]
[grid size=10 indent=1 text=left]
FORD & EDISON
[/grid]
[row type=fluid layout=image]
[grid size=4 indent=1 text=left]
Sretan 150. rođendan Henry Ford
[/grid]
[grid size=6 indent=0 text=left]
Na današnji dan rodio se Henry Ford kojem se prema opisu sa Wikipedije pripisuje doprinos stvaranju srednjeg sloja američkog društva. Bio je među prvima koji su uveli masovnu proizvodnju automobila na pokretnoj traci. To ostvarenje nije samo značilo revoluciju industrijske proizvodnje, već je imalo i velik utjecaj na modernu kulturu tako da mnogi društveni teoretičari to razdoblje ekonomske i društvene povijesti nazivaju "fordizam".
Kao dijete, Ford je bio strastveni mehaničar. Otac mu je poklonio sat u mladosti a s 15. godina već je presložio satove svojih prijatelja i susjeda nekoliko puta, te je tako stekao reputaciju popravljača satova. Nakon smrti njegove majke, Henry je često boravio u očevoj radionici gdje je radio na nekim strojevima umjesto na farmi, kako je otac od njega očekivao.
Ford je 1891. godine postao inženjer u "Edison Illuminating Company" gdje promoviran u glavnog inženjera dvije godine kasnije. U to vrijeme, Ford je skupio novac koji je uložio u vlastite eksperimente, motore s unutarnjim izgaranjem, nakon čega je nastao vlastiti samohod Ford kvadricikl. Ford je zatim upoznao Edisona koji ga je ohrabrio u njegovim pokusima. Nakon toga, Ford je konstruirao drugo vozilo 1989. godine.
[/grid]
[/row]
Sretan 150. rođendan Henry Ford
[row type=fluid layout=image]
[grid size=6 indent=1 text=left]
U međuvremenu, Ford je s nekoliko inovatora osnovao "Detroit Automobile Company" s novcem ulagača Williama H. Murphyja koji se u to vrijeme bavio drvnom industrijom. No, kompanija je ubrzo bankrotirala jer je Ford usavršavao dizajn automobila umjesto da ih prodaje.
[/grid]
[row type=fluid layout=image]
[grid size=7 indent=1 text=left]
FORDOVA PRVA KOMPANIJA JE PROPALA JER SE HENRY FOKUSIRAO NA DIZAJN A NE NA PRODAJU AUTOMOBILA
[/grid]
[row type=fluid layout=image]
[grid size=6 indent=1 text=left]
Ford uz pomoć C. Harolda Wilsa konstruirao je automobil od 26 konjskih snage kojim je uspješno nastupao na utrkama a što mu je pomoglo da osnuje novu tvrtku "Henry Ford Company" u kojoj je Henry vršio dužnost glavnog inženjera. 1902. Murphy je doveo nove ljude, nakon čega je Ford napustio kompaniju, a kompanija koja je nosila njegovo ime preimenovala se u "Cadillac Automobile Company".
"Ford Motor Company" Henry je osnovao 1903. godine uz pomoć ostalih 11 inovatora i 28.000 dolara kapitala. U novodizajniranom automobilu Ford je odvezao probnu milju na zaleđenom jezeru St. Clair u vremenu od 39.4 sekunde, te postavio novi kopneni brzinski rekord od 147 km/h. Uvjeren tim uspjehom, poznati vozač utrka Barney Oldfield naziva novi model "999" odajući počast trkaćoj lokomotivi tog vremena i predstavlja ga diljem države, čineći marku Ford poznatom u cijelom SAD-u.
[/grid]
[row type=fluid layout=image]
[grid size=10 indent=1 text=left]
Sretan 150. rođendan Henry Ford
[/grid]
[/row]
[row type=fluid layout=image]
[grid size=10 indent=1 text=left]
MODEL A
[/grid]
[/row]
[row type=fluid layout=image]
[grid size=4 indent=1 text=left]
Sretan 150. rođendan Henry Ford
[/grid]
[grid size=6 indent=0 text=left]
1908. godine u prodaju se pušta Model T s čijom se trkaćom verzijom utrkivao od 1909. do 1913. te pobijedio na utrci preko cijelog SAD-a, te je na kraju diskvalificiran. Kasnije se povlači iz utrka jer je Model T bio dovoljno popularan, no nekoliko godina kasnije prodaja modela "Model T" je počela opadati jer je konkurencija počela raditi modernije automobile s opremom. Nakon toga, u prosincu 1927, Ford je predstavio još jednu uspješnicu Model A, koji je nosio ime kao i prvi model kojeg je tvrtka ikad proizvela.
Nakon smrti sina Edsela Forda, Henry Ford htio je Harryja Bennetta da preuzme poziciju predsjednika kompanije dok je Edselova udovica predložila Henryjevog unuka, odnosno svog sina Henryja Forda II. Henry Ford na kraju se odlučio te je u svojoj 79. godini on postao predsjednikom kompanije, a njegov unuk dopredsjednik.
Henry Ford preminuo je 21. rujna 1945. u 83. godini života. Ostao veliki čovjek u svijetu biznisa i automobilskoj industriji a na njega su se ugledali brojni novi naraštaji poduzetnika među kojima je bio i Steve Jobs.
[/grid]
[/row]