Europski parlament prihvatio je prijedlog nove direktive o zaštiti autorskih prava u Europi. Međutim, direktiva koja bi trebala uvesti zaštitu autorskih prava u 21. stoljeće izazvala je burnu raspravu i kontroverze.

S jedne strane, predlagatelji tvrde da će zaštititi autorska prava i natjerati velike internetske platforme da svoj zaradu podijele s autorima. No, s druge strane, aktivisti za slobodu govora i izražavanja tvrde kako će ograničiti slobodu izražavanja i uništiti sve ono što internet predstavlja.

Iako prihvaćeni tekst još uvijek nije zakon, za vas smo napravili kratki vodič o tome što će se točno promijeniti ako nova direktiva o zaštiti autorskih prava postane važeća.

Što se mijenja?

Sve aplikacije i internetske stranice na kojima korisnici mogu objavljivati nekakav sadržaj morat će uvesti proces provjere tog sadržaja kako bi prepoznale i spriječile kršenje autorskih prava prije no što taj sadržaj bude objavljen na internetu.

Zašto? Prema novoj direktivi, internetske platforme odgovorne su za svaku riječ, fotografiju ili video koji njihovi korisnici objave, jednako kao da su to objavili njihovi zaposlenici (članak 13.).

Što to znači? U praksi to znači da će aplikacije ili platforme poput Snapchata, Instagrama, Facebooka i ostalih stranica:

► produljiti vrijeme između učitavanja sadržaja i njegove objave, jer će ga prvo morati provjeriti automatski filtri ili za to zadužene osobe

► češće ćete vidjeti poruku o greški prilikom učitavanja jer će vaš sadržaj možda biti previše sličan nekom zaštićenom sadržaju 

memeovi, parodije, remiksi, recenzije i ostali sadržaj koji u sebi sadrži dijelove zaštićenog sadržaja često će biti blokiran

► čak i ako je učitani sadržaj legalan (potpada pod iznimku, kao što je pravo na citiranje), vjerojatno ćete morati dokazivati da se radi o dopuštenoj iznimci jer direktiva se vodi onim "krivi dok ne dokažu nevinost"

► ako objavljujete video s kakvog događanja i u pozadini se čuje komercijalna glazba (pjesma nekog više ili manje poznatog pjevača), vjerojatno vam neće biti dopušteno da objavite video ili će vam ga automatski utišati (kao što se već događa u nekim slučajevima na YouTubeu i Facebooku).

Neke aplikacije i internetske stranice neće biti u mogućnosti ispuniti sve zahtjeve koje direktiva stavlja pred njih. To znači da će morati ili mijenjati način na koji funkcioniraju ili u potpunosti prekinuti s radom. Za neke to znači da neće uspjeti ni zaživjeti jer osnivači i investitori neće biti spremni na taj dodatni trošak i rizik.

Zašto? Ako s prijateljima na Facebooku ili nekoj drugoj društvenoj mreži poželite podijeliti vijest (kao što je ova sa Zima), internetska platforma neće vam više moći prikazati naslov, fotografiju ili kratki sažetak vijesti, osim ako za to nisu dobili dopuštenje (licencu) (članak 11.). Čak i ako su spremni platiti za dopuštenje, teško je povjerovati da će ih dobiti baš od svakog medija u svakoj zemlji.

Što to znači? U praksi to znači da ćete i dalje moći podijeli poveznicu, ali:

► poveznice koje dijelite neće izgledati niti otkrivati vašim prijateljima što se skriva iz linka. Umjesto fotografije ili naslova, prikazivat će se "http://www....."

► u drugom slučaju na ekranu bi se, umjesto poveznice, mogla pojaviti poruka "Žao nam je, nemamo dozvolu za prikaz ove poveznice" te nećete biti u mogućnosti podijeliti ni samu poveznicu

► interentski servisi koji su prikupljali vijesti i prikazivali sve poveznice na jednom mjestu vjerojatno će morati prestati sa radom jer će troškovi plaćanja licenci biti preveliki (tako se nešto dogodilo kad je Španjolska prihvatila sličan zakon). To znači da će biti teže informirati se, otkriti novi izvor informacija ili pročitati neku vijest iz različitih izvora.

► isto tako, novi, inovativni ili alternativni izvori vijesti teže će pronalaziti put do potencijalnih čitatelja jer će se njihove poveznice teže dijeliti na društvenim mrežama ili u servisima koji prikupljaju vijesti.

Posjećujete li kakav sportski događaj i snimite dio natjecanja svojim pametnim telefonom, zapravo ćete prekršiti autorska prava.

Zašto? Prema novoj direktivi, samo organizator natjecanja ima autorska prava za objavu i dijeljenje sadržaja vezanih uz taj događaj.

Što to znači? Još uvijek nije jasno hoće li organizatori zaista tako strogo primjenjivati odredbe direktive da bi svaki selfie sa stadiona ili snimka gola Luke Modrića bila kršenje autorskih prava. No ona daje mogućnost organizatorima da uklone vaš video ako on prikazuje nešto što im se ne sviđa ili što žele prodati kao ekskluzivan sadržaj. Iako ste uredno platili ulaznicu. 

Tekst direktive, iako je prihvaćen, još uvijek je podložan promjenama i ne mora biti izglasan kao obvezujući u proljeće sljedeće godine. No ako bude, uvelike će promijeniti način na koji se koristimo internetom i dijelimo informacije.