Kupovina na internetu u Hrvatskoj raste iz godine u godinu, a pravu je eksploziju doživjela tijekom pandemije. Tada su i oni koji su izbjegavali takvu praksu, popustili i počeli kupovati na internetu.
No, što su Hrvati točno kupovali u 2024. godini i kako im se mijenjaju navike iz godine u godinu, pokazalo je izvješće E-commerce Report, koje su proveli platforma Ceneje! i tvrtka Valicon.
Tako je istraživanje pokazalo da broj ljudi koji redovito ili intenzivno kupuju na internetu - raste. Kako se navodi u izvješću, posljednjih godina broj online kupaca u Hrvatskoj raste sve više, iako je bilo karakteristično da je broj kupovina po osobi manji. Ravnoteža kupovne moći među generacijama također se pomalo mijenja, ovog puta u korist mlađih generacija, gdje se u 2024. godini povećao broj kupaca iz generacija Z i Y. Vrijeme potrebno prije donošenja odluke o kupovini također se produljuje.
U usporedbi s prethodnom godinom, smanjuje se udio kupaca koji se odlučuju na kupovinu u jednom do tri dana, dok raste broj onih koji se za određeni proizvod odlučuju tjednima ili mjesecima. Unatoč tome, udio kupaca koji kupovinu obave isti dan i dalje je najveći (39 %), a slijede oni koji se odluče nakon nekoliko dana (35 %).
Potražnja u raznim kategorijama proizvoda je zabilježila rast što pokazuje da se kupci prije kupovine radije dobro informiraju i više ne prihvaćaju prvu ponudu na koju naiđu. Godina 2024. pokazala je kako su hrvatski kupci tražili proizvode koji su im olakšavali život, podržavali njihove zdrave navike i nudili veći osjećaj udobnosti. Istovremeno, njihova spremnost na ulaganje u stil i luksuz jasno je odražavala njihove osobne vrijednosti.
Tijekom 2024., interes za praktične i ekološki prihvatljive proizvode značajno je porastao. Mali kućanski aparati zabilježili su povećanje od 6 %, što ukazuje na potragu za inovacijama koje pojednostavnjuju svakodnevne zadatke. Posebno je upečatljiv bio skok potražnje za grijanim i rashladnim uređajima (62 %) što je signaliziralo prilagodbu vremenskim uvjetima koji su postali sve ekstremniji. Prijenosna računala (13 %) bila su popularna zbog sve veće potrebe za radom od kuće i učenjem na daljinu, dok su televizori (8 %) nastavili igrati ključnu ulogu u zabavi. S druge strane, rast u kategoriji biciklizma (11 %) odrazio je sve veću svijest o zdravlju i održivom načinu prijevoza.
Opcije dostave i načini plaćanja ključni su faktori u donošenju odluke o kupovini kod online kupaca. Povećao se broj kupovina putem kartica i PayPala, dok se plaćanja pouzećem značajno smanjuju. To se može pripisati činjenici da su kupci sve vještiji u korištenju interneta i da im online kupovina više nije nepoznanica.
Što se tiče opcija dostave, osobno preuzimanje bilježi blagi pad, kao i ekspresna dostava. Klasična dostava zauzima prvo mjesto, dok preuzimanje na paketomatima bilježi rast popularnosti. Trend brzine dostave također se mijenja – 39 % ispitanih online kupaca spremno je čekati dostavu između 5 i 14 dana. Samo 8 % spremno je čekati više od 14 dana. Trošak dostave također postaje sve značajniji faktor pri odabiru trgovine.
Kupovina (kao i istraživanje prije kupovine) putem mobilnih uređaja i dalje bilježi rast, a kraj ovom trendu još nije na vidiku. Svake godine broj korisnika mobilnih uređaja za istraživanje proizvoda raste, a trenutno 72 % korisnika koristi mobilne uređaje za istraživanje prije kupovine, dok njih 61 % kupovinu obavlja putem mobitela. Tableti su također u blagom porastu, ali i dalje predstavljaju samo 7 % udjela.
Izvješće je pokazalo i da istraživanje i informiranje o nekom proizvodu postaje važan dio procesa prije same kupovine.