Svemirski teleskop James Webb prvi rođendan proslavio u stilu, spektakularnom fotografijom "zvjezdanog rodilišta"

Nakon godinu dana možemo reći da je u potpunosti ispunio svoje obećanje da će nam otkriti svemir kakav nismo nikad do sad vidjeli.

Martina Čizmić | 12.07.2023. / 14:18

Rho Ophiuchi (Foto: NASA, ESA, CSA, STScI, Klaus Pontoppidan (STScI))

U samo godinu dana, svemirski teleskop James Webb, u potpunosti je promijenio naš pogled na svemir. Iako je od samog početka projekt lansiranja novog svemirskog teleskopa bio prožet problemima i probijanjima rokova i budžeta, fotografije koje je Webb isporučio u samo godinu dana, pokazale su da su se sva ta kašnjenja i prepreke isplatile.

Svaka nova slika je novo otkriće, koje znanstvenicima diljem svijeta daje snagu da postave i odgovore na pitanja o kojima nekada nisu mogli ni sanjati, rekao je NASA-in administrator Bill Nelson. Webb je znanstveni podvig koji je pokazao da se mogu pomaknuti granice onoga što je poznato. Tisuće inženjera, znanstvenika i vođa ulilo je svoju životnu strast u ovu misiju, a njihovi će napori nastaviti poboljšavati naše razumijevanje porijekla svemira – i našeg mjesta u njemu.

Galaksija JD1 iza klastera galaksija Abell2744 NASA-in teleskop James Webb snimio još jednu impresivnu fotografiju: Može li nam ona pomoći u razumijevanju Velikog praska?

Svoj je prvi rođendan Webb proslavio na najbolji mogući način. Znanstvenici su objavili fotografiju koja prikazuje Zemlji najbliže područje stvaranja zvijezda - Rho Ophiuchi. Slika prikazuje područje koje sadrži otprilike 50 mladih zvijezda, a sve su slične mase Suncu ili manje. Najtamnija područja su najgušća, gdje gusta prašina u čahurama još uvijek stvara protozvijezde. Ogromni bipolarni mlazovi molekularnog vodika, predstavljeni crvenom bojom, dominiraju slikom, pojavljujući se vodoravno u gornjoj trećini i okomito na desnoj strani. One se događaju kada zvijezda prvi put probije svoj natalni omotač kozmičke prašine, izbacivši par suprotnih mlaznica u svemir poput novorođenčeta koje prvo ispruži ruke u svijet. Nasuprot tome, zvijezda S1 je isklesala užarenu špilju od prašine u donjoj polovici slike. To je jedina zvijezda na slici koja je znatno masivnija od Sunca.

Webbova slika Rho Ophiuchija omogućuje nam da svjedočimo vrlo kratkom razdoblju u zvjezdanom životnom ciklusu s novom jasnoćom. Naše vlastito Sunce prošlo je fazu poput ove, davno, a sada imamo tehnologiju da vidimo početak priče tuđe zvijezde, rekao je Klaus Pontoppidan, koji je radio kao znanstvenik na projektu Webb na Znanstvenom institutu za svemirski teleskop u Baltimoreu, Maryland, od prije lansiranja teleskopa i tijekom prve godine rada.

A za sljedeću godinu, znanstvenici imaju još ambicioznije ciljeve.

Uz godinu dana znanosti pod našim pojasom, znamo točno koliko je moćan ovaj teleskop i isporučili smo godinu dana spektakularnih podataka i otkrića, rekla je viša znanstvenica projekta Jane Rigby iz NASA-inog Goddard Space Flight Centra. Odabrali smo ambiciozan skup promatranja za drugu godinu — koji se nadovezuje na sve što smo do sada naučili. Webbova znanstvena misija tek počinje — ima još puno toga.