Talijanski znanstvenik uputio otvoreno pismo Lancetu u vezi s ruskim cjepivom i kaže: "To nije optužba. Tražimo dokaze"

Nakon objave studije o ruskom cjepivu Sputnjik V protiv bolesti COVID-19 u znastvenom časopisu Lancet, stigla je i prva primjedba na objavu. Talijanski znanstvenik sumnja da su neki podaci u studiji možda ili izmišljeni ili da se njima manipuliralo.

Branimir Vorša | 11.09.2020. / 13:40

Prvi znanstveni podaci o ruskom cjepivu protiv bolesti COVID-19, Sputnjik V, objavljeni su u znanstvenom časopisu Lancet, no znanstvena zajednica odmah je dovela u pitanje istinitost tih podataka, sugerirajući kako se čini da je dio njih možda i izmišljen.

Talijanski znanstvenik Enrico Bucci poslao je otvoreno pismo Lancetu, a u njemu je iznio svoju zabrinutost u vezi s integritetom podataka objavljenih u studiji.

Kad sam počeo čitati, raznorazna kopiranja su mi počela iskakati, kaže Bucci.

Ruska studija objavljena u Lancetu izvještava o sigurnosti i reakciji imuniteta na cjepivo Sputnjik V. U inicijalnoj fazi testiranja sigurnost je testirana tako što se pacijentima ubrizgala verzija cjepiva bazirana na vektoru adenovirusa 26 (Ad26) ili adenovirusa 5 (Ad5), koji sadrže genetski recept za šiljasti protein virusa SARS-CoV-2.

U drugoj fazi sudionici testiranja primili su dozu Ad26 te pojačanu verziju cjepiva Ad5. Sve su, kako tvrdi studija, proizvele antitijela na šiljasti protein, a reakcija T-stanica bila je vidljiva i do 28 dana nakon primanja cjepiva. Nuspojave su bile blage i česte, uključujući povišenu tjelesnu temperaturu i glavobolju.

Bucci smatra kako je ruska studija preslaba.

Testirali su šest različitih formula, u biti podijeljenih na šest skupina volontera. To je zapravo kao šest odvojenih studija u jednom članku, pojašnjava Bucci.

Razina antitijela nakon cijepljenja je porasla, iako nije bila na visini ranih testiranja cjepiva koje razvijaju Oxford/AstraZeneca ili Moderna.

Postoji reakcija imuniteta, ali se čini kao blaga reakcija. To je malo testiranje bez kontrolne skupine. Kad se podvuče crta, ono je vrlo preliminarno, smatra Luke O'Neill s fakulteta Trinity u Dublinu.

Dodaje da je i dalje nejasno kako će se odaziv imuniteta na različita cjepiva odraziti na stvarnu zaštitu od novog koronavirusa.

Postoje čudni kopirani obrasci u tim podacima, unutar različitih grupa i koji promatraju različite vrijednosti, kaže Bucci.

Za oko mu je zapelo da devet pacijenata koji su imali izmjerene vrijednosti CD4 T-stanica gotovo identične izmjerenim vrijednostima CD8 T-stanica izmjerenima kod drugih devet pacijenata.

To bi bilo kao da uđete u sobu s devet ljudi, zbrojite njihove godine i zaključite da je suma tih brojeva identična sumi njihovih tjelesnih težina. To je čudno, no nemamo pristup podacima i ne možemo zapravo procijeniti što se događa, kaže Bucci.

Oksfordska grupa napisala je više od 100 stranica dodatnog materijala dostupnog uz svoju studiju u Lancetu. Ruska studija uključuje 22 stranice, ali tome nedostaju podaci koji bi verificirali njezine zaključke.

Ovo nije optužba. Mi tražimo dokaze, kaže Bucci.

Lancet mu je odgovorio napisavši da su od autora zatražili da odgovori na upite iz otvorenog pisma te da pomno prate razvoj situacije.

Ono što me brine jest da bi neke zemlje sa slabijim zdravstvenim sustavima mogle kupiti rusko cjepivo unatoč svojim oskudnim resursima. Zapravo bi kupili niti polupečeni kolač, ističe Bucci.

Izvor: Chemistry World