Saborski zastupnici podijeljeni oko autonomnih vozila: Glavno pitanje je - tko preuzima odgovornost u slučaju nesreće?

Tijekom rasprave, oporbeni zastupnici su izrazili zabrinutost i sigurnošću u prometu te prevelikim brojem poginulih na cestama.

Hina | 06.11.2024. / 14:10

Verne robotaksi - 10 (Foto: Goran Mehkek / CROPIX)

Tijekom rasprave o konačnim izmjenama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, Marijana Puljak (Centar) rekla je u srijedu da autonomna vozila, koja su danas stvarnost, imaju potencijal smanjiti broj prometnih nesreća uzrokovanih ljudskim faktorom.

Autonomna vozila više nisu ideja iz znanstvene fantastike već stvarnost. Ova tehnologija ima potencijal za smanjenje broja prometnih nesreća, što je ključno jer je većina nesreća uzrokovana ljudskim faktorom  - umorom, alkoholom, nepažnjom i slično, rekla je Puljak.

No, ta vozila, dodala je, neće riješiti sve probleme primjerice u turističkom prijevozu gdje je ključan ljudski kontakt i prilagodljivost te će u njima vozači imati važnu ulogu.

Waymov robotaksi Sve veća popularnost autonomnih vozila: Evo zašto neke žene preferiraju robotaksije

Marković (SDP): Sve zbog Rimca

Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Tomislav Mihotić rekao je da se izmjenama zakona prenosi Direktiva EU o korištenju vozila unajmljenih bez vozača za cestovni prijevoz tereta. Uz to, po prvi put se uređuje i način obavljanja automatiziranog cestovnog prijevoza putnika vozilima bez vozača.

Također, administrativno se ubrzavaju i pojednostavljuju postupci odobravanja izdavanja dozvola za linijski prijevoz putnika i uvodi se obveza posjedovanja kartice autotaksi vozača. 

Vozači koji obavljaju autotaksi prijevoz putnika moraju imati karticu autotaksi vozača, koju izdaje AKD. Ta kartica sadrži podatke o vozaču te je pomoću skeniranja QR koda otisnutog na kartici moguće provjeriti da li osoba ispunjava uvjete na osnovu kojih je kartica izdana, rekao je Mihotić.

Na upit Mostovog Ante Kujundžića na kome će biti zakonska odgovornost u slučaju nesreća ili tehničkih poteškoća u potpuno automatiziranim vozilima, državni tajnik je odgovorio da će ta obaveza biti na pružatelju usluge i na proizvođaču. To je sve regulirano i kroz sigurnost prometa te će tamo tražiti prava, dodao je.

Waymov robotaksi Žena se 6 i pol sati vozila u robotaksiju: Otkrila je što ju je najviše iznenadilo

Ivana Marković (Klub SDP-a) smatra da se zakonske izmjene donose u kontekstu vladine podrške projektu automatiziranih vozila Mate Rimca, a koji se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) s 179 milijuna eura. No, zakonom se, kaže, detaljno ne uređuje pitanje odgovornosti za nesreću i pitanja vezana za sigurnost. Zbog toga je predložila osnivanje radne skupine koja bi pratila utjecaj automatiziranih sustava na cestovni promet. 

Živković (Možemo): Gradovima treba dopustiti raspisivanje kriterija za taksije

Tijekom rasprave, oporbeni zastupnici su izrazili zabrinutost i sigurnošću u prometu te prevelikim brojem poginulih na cestama.

Na činjenicu da je Hrvatska među najgorima u EU po poginulima na cesti na milijun stanovnika upozorio je Mostov Marin Miletić rekavši da su, po tom pitanju, od nas jedino gori Bugarska i Rumunjska.  Naveo je i da je tome uzrok velika brzina vožnje te dodao da se takvi vozači, čim uđu u Sloveniju, "ponašaju kao pitome male mace, a u Hrvatskoj su bengalski tigrovi".

Marin Živković (Možemo!) upozorio je da predloženi zakon ne daje ovlast gradovima, ali niti državi da ograniče broj taksi vozila te tako, rekao je, svatko tko želi voziti taksi to može i taj broj može neograničeno rasti.

Uz to, dodao je, ne propisuju se niti kriteriji tko može koristiti taksi stajališta. Založio se i da se gradovima dopusti raspisivanje kriterija tko može koristiti taksi stajališta pa tako onda grad može garantirati korisnicima taksija da će cijena biti fer i kvaliteta usluge biti dobra.
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti