Kada se govori o etici i umjetnoj inteligenciji, gotovo uvijek se misli na razvoj AI koja bi trebala biti sigurna za ljude, kako ne bi došlo do apokaliptičnih scenarija u kojima se roboti otmu kontroli i pokušaju nas uništiti. No što je s etičkim odnosom prema umjetnoj inteligenciji i robotima? Iako takvo pitanje za većinu ljudi zvuči smiješno, dvojica profesora filozofije iz SAD-a smatraju kako bi već danas trebali početi razmišljati o tome kako u budućnosti ne bi povrijedili etička prava umjetne inteligencije.
John Basl i Eric Schwitzgebel kažu kako svi misle da AI ne zaslužuje nikakvu etičku zaštitu jer umjetna inteligencija nema svijesti te ne osjeća sreću i bol, no postavljaju "škakljivo filozofsko pitanje" – kako ćemo znati jesmo li stvorili nešto što može iskusiti takve emocije i osjetiti bol?
Jedan od problema je što danas zapravo nema znanstvenog konsenzusa oko toga što je to svjesnost – profesori kažu kako bi, s liberalnog stajališta, to mogao biti jedan tip dobro organiziranog procesiranja informacija, od čega nismo previše udaljeni, dok bi prema konzervativnijem razmišljanju, svjesnost mogla biti povezana sa specifičnim biološkim karakteristikama. U tom slučaju, još nismo niti blizu stvaranja svijesti umjetne inteligencije.
No ovisno o načinu na koji razmišljate o takvoj svjesnosti, možda smo blizu prelaska "kritične etičke granice" kada je u pitanju AI i trebali bi se ozbiljno pripremiti za takav scenarij, upozoravaju Basl i Schwitzgebel i napominju kako bi etički pristup prema istraživanju AI trebao biti sličan kao i pristup prema istraživanju nad životinjama. Podsjećaju kako su se u prošlosti provodila brojna istraživanja i eksperimenti ne samo nad životinjama, nego i nad ljudima te smatraju da ovog puta imamo šansu biti bolji te predlažu osnivanje odbora koji bi ocjenjivali istraživanja povezana s umjetnom inteligencijom. Takvi odbori trebali bi ocjenjivati etičke rizike pri razvoju umjetne inteligencije, vodeći računa o rizicima u odnosu na prednosti prilikom provođenja istraživanja.
Što vi mislite – trebamo li razmišljati već danas o pravima umjetne inteligencije ili američki profesori pretjeruju u svojim razmišljanjima i uspoređivanja prava životinja s pravima AI?
Izvor: Aeon