U četvrtak kasno navečer u Zagrebu se srušila letjelica, za koju se pretpostavlja da je zapravo Tupoljev Tu-141 Striž. Letjelica je pala neposredno kraj studentskog doma Stjepan Radić, a pretpostavlja se da je stigla iz Ukrajine i da je zapravo bila u kvaru jer je putanja njezina leta bila u suprotnom smjeru od ratne zone u Ukrajini.

Tupoljev Tu-141 Striž je izviđački krstareći dron iz doba Sovjetskog saveza, koji je originalno koristila nekadašnja Crvena armija tijekom kasnih 1970-ih i u 1980-im godinama.

Riječ je o bespilotnoj letjelici srednjeg dometa koja je nasljednik bespilotne letjelice Tupoljev Tu-123 i koja je relativno velika. Dizajnirana je tako da provodi izviđačke misije nekoliko stotina kilometara iza neprijateljske prve linije pri velikim brzinama. Može nositi niz opreme na sebi, uključujući kamere, infracrvene kamere, EO (elektrooptičke) kamere te radar za snimanje terena.

Kao i kod prethodnih dizajna Tupoljeva, Striž ima delta krilo postavljeno na stražnji dio trupa te podsjeća na strelicu. Na prednjem dijelu ima kanarde, a pogoni je turbomlazni motor KR-17A, koji je smješten iznad repnog dijela letjelice.

Striž se lansira s mobilne rampe korištenjem raketnog motora na kruto gorivo, a prizemljuje se tako što se koristi padobranom, kojem je cilj ublažavanje pada letjelice na kontroliran način i tako da je se može pokupiti te ponovno koristiti. Padobran je isto smješten na stražnjem dijelu letjelice.

U incidentu u Zagrebu pronađena su zapravo dva padobrana, jedan nedaleko od mjesta pada, a drugi kod Jarunskog jezera, s tim da očevici tvrde da je kod drugog padobrana pronađen i ruksak.

Krater na Jarunu nakon pada objekta Što je u Zagrebu udarilo u zemlju? Sastale se hrvatske nadležne službe, stručnjaci vjeruju da je izviđački dron iz Ukrajine

Područje pada padobrana Pronađen i drugi padobran: Blokiran cijeli Jarun, stručnjaci pretpostavljaju što je palo

Tu-141 Striž koristio se u bivšem Sovjetskom savezu između 1979. i 1989. godine, i to uglavnom na zapadnim stranicama te nekadašnje države.

U niže priloženom videu možete pogledati kako izgleda korištenje Striža.

Danas se njima koriste i imaju ih jedino Ukrajina i Rusija.

Za Striž koji se srušio u Zagrebu još uvijek nije utvrđeno kome pripada, a istraga pada te bespilotne letjelice je u tijeku. Ipak, Tyler Rogway, novinar portala The War Zone, otvara nekoliko zanimljivih pitanja o padu te letjelice.

Također je moguće da je Rusija neke od njih izvukla iz skladišta kako bi djelovala kao sirovi mamac u pokušaju poticanja ukrajinske protuzračne obrane, ali zasad nemamo dokaza za to. Ovaj srušeni primjerak bio bi izvan svog navedenog dometa od ruske granice, iako je mogao doći do Zagreba da je lansiran iz Bjelorusije.

Mislim da ljudi u Hrvatskoj još ne shvaćaju što je točno sletjelo u njihov grad. Bit će zanimljivo čuti što o tome kaže Ukrajina. Također, ovo postavlja neka ozbiljna pitanja spremnosti protuzračne obrane za zemlje NATO-a nad kojima je Tu-141 prelijetao, napisao je.

Karakteristike TU-141 Striža:

Posada: -
Dužina: 14,33 m
Raspon krila: 3,88 m
Visina: 2,44 m
Površina krila: 10,0 m2
Težina: 6215 kg
Motor: Tumansky KR-17A, maksimalno 19,6 kN
Maksimalna brzina: 1100 km/h
Brzina krstarenja: 1000 km/h
Domet: 1000 km
Plafon leta: 6000 m

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju