Premlada za vozačku dozvolu s 15 godina, Evelina Christiansen već vozi elegantan BMW u Švedskoj, gdje tinejdžeri mogu voziti bilo koji automobil modificiran tako da mu brzina ne može premašiti 30 km na sat.
tri vijesti o kojima se priča


Propis star gotovo stoljeće, koji se izvorno primjenjuje na poljoprivredna vozila, dopušta mladima od 15 i više godina da voze bez vozačke dozvole pod uvjetom da je vozilo preinačeno tako da ima najveću brzinu od 30 km/h.
Nazvani "A-traktori", ti su automobili i kamioni postali toliko popularni posljednjih godina da su vlasti sada zabrinute zbog porasta prometnih nesreća.
Dobila sam ga prije godinu dana u travnju za rođendan, kaže Evelina ponosno za AFP ispred svojeg tamnoplavog BMW-a serije 5 na prilazu obiteljske kuće u južnom predgrađu Stockholma.
Poklon je nagrada za uspjeh u školi.
Tinejdžeri u drugim zemljama moraju se zadovoljiti mopedom ili skuterom dok ne dobiju vozačku dozvolu, no mladi Šveđani mogu voziti gotovo svako vozilo koje ima ograničenu brzinu.
U bogatim predgrađima Stockholma djeca se mogu redovito vidjeti kako voze Porsche Cayenne.
Obično ga koristim kad idem u školu ili za izlazak s prijateljima, kaže Evelina.
Za A-traktore obavezni su trokutasti znak upozorenja otraga koji označava sporo vozilo i kuka za vuču prikolice.
Stražnje sjedalo također mora biti uklonjeno, tako da u vozilu mogu biti samo vozač i suvozač.
Potrebna je samo dozvola za moped, dostupna s navršenih 15 godina, ili dozvola za traktor, dostupna od 16. godine.
Sustav je iznenađujuće blag u zemlji poznatoj po zalaganju za sigurnost na cestama - sigurnosni pojas u tri točke švedski je izum, i po strogim pravilima za vožnju pod utjecajem alkohola.
Sustav je postao blaži sredinom 2020., kada je postalo moguće elektronički ograničiti maksimalnu brzinu vozila, što je uvelike olakšalo modificiranje modernih automobila.
San o neovisnosti
Prvobitno namijenjen mladima u ruralnim područjima, propis sve više koriste gradska djeca, pa se broj registriranih A-traktora udvostručio na 50.000 u samo dvije i pol godine u zemlji od 10,3 milijuna stanovnika.
Preteče današnjih A-traktora nastale su tijekom depresije 1930-ih, kad je vladala nestašica poljoprivredne opreme.
Kako bi potaknula izradu jeftinih vozila dok su traktori još bili nedostupni poljoprivrednicima, vlada im je dopustila da sastavljaju jednostavne automobile.
U 1950-ima, s napretkom gospodarstva, pravi traktori postali su češći te se potreba za priručnim domaćim vozilima počela smanjivati.
Na selu su ih mladi ljudi bez dozvole sa zadovoljstvom koristili za kretanje, osobito u područjima bez mnogo javnog prijevoza.
Država je formalizirala korištenje A-traktora propisom iz 1963., koji se desetljećima pomno njegovao u ruralnoj Švedskoj.
Vlasti su tek 2018. uvele obveznu provjeru ispravnosti vozila.
Mnogim tinejdžerima sa sela A-traktor simbolizira san o neovisnosti.
U gradu Karlstadu na zapadu Švedske 17-godišnja Ronja Lofgren redovito privlači pažnju svojim kamionom Scania Vabis od 5,5 tona iz 1964. godine, koji je njezin otac spasio s otpada.
Tinejdžerka je ukrasila obnovljeni kamion blistavom crveno-plavom bojom i puno prednjih svjetala. Moto Kraljica ceste postavljen je na prednju stranu, a Go with style na stražnju.
Kad sam u početku išla u grad, svi su me snimali pametnim telefonima, rekla je tinejdžerka za AFP.
Porast nesreća
Nakon porasta novih registracija osiguravatelji i policija izrazili su zabrinutost zbog više od peterostrukog povećanja nesreća u kojima su sudjelovali A-traktori u pet godina.
Broj ozlijeđenih premašio je broj od 200 godišnje, a samo u 2022. zabilježena su četiri smrtna slučaja.
Za ostale je skok postao poslovna prilika.
Oskar Flyman (21) i njegov mlađi brat pokrenuli su posao 2021. pretvarajući automobile u A-traktore.
Možete pronaći A-traktore od 30.000 kruna (2700 eura) do 200.000 kruna (18.000 eura), rekao je Flyman, pojasnivši da tipična konverzija stoji oko 25.000 kruna imate li otprije automobil.
U svojoj garaži u predgrađu sjeverno od Stockholma punoj Audija i BMW-a rade oko pet do šest preinaka mjesečno.
Švedska uprava za promet nedavno je predložila da, kao i kod običnih automobila, korištenje sigurnosnih pojaseva i zimskih guma postane obvezno.