Korisnici pametnih telefona već su navikli da, žele li koristiti sve opcije koje im proizvođači nude, moraju biti spremni na dijeljenje velike količine privatnih podataka.

No u posljednje vrijeme sve se češće otkriva da se podaci dijele čak i kad su korisnici to izrijekom zabranili. Dovoljno je podsjetiti na Google i njegovo praćenje lokacije korisnika čak i kad oni to ne žele.

Upravo zbog te prakse, Google bi se mogao naći na udaru europskih regulatora. Naime, organizacije za zaštitu prava potrošača diljem Europe najavile su podizanje službenih pritužbi tijelima za zaštitu podataka. Ističu kako se tom praksom krši Opća uredba za zaštitu podataka (GDPR).

Organizacije za zaštitu prava potrošača pozivaju se na  izvještaj norveškog Vijeća za potrošače (Forbrukerrådet) u kojem se jasno navodi što Google radi i zašto oni misle da to krši europske zakone o zaštiti privatnosti.

 

 

U izvještaju se navodi kako Google korisnike prati putem povijesti lokacija (popisa mjesta gdje je korisnik bio) te aktivnosti na internetu i aplikacijama (kao što su povijest pretraživanja, posjećivanja stranica i sl.).

Problem je što, osim što time ugrožava i ne poštuje privatnost svojih korisnika, Google te iste podatke povezuje i tako stvara prilično vjernu sliku korisnikovog kretanja, života i navika. Naravno, to je onda posebno zanimljivo oglašivačima koji, ovisno o navikama korisnika, mogu posebno prilagoditi oglas ne bi li on bio što učinkovitiji.

Iako brojni korisnici isključuju opciju dijeljenja lokacije i povijesti pretraživanja, Google je, tvrde Norvežani, učinio sve što je u njegovoj moći kako bi im to otežao.

 

Uz to što je opcije za isključivanje dijeljenja podataka "zakopao" duboko u opcije pametnih telefona, dodatno je otežao isključivanje obmanjujućim dizajnom.

 

Izvješće tako optužuje Google da je opciju odbacivanja i prihvaćanja dijeljenja lokacija dizajnirao tako da korisnici moraju biti veoma pozorni kako bi odabrali pravu opciju. Ističu kako su obje opcije u iskočnom prozoru jednake boje te korisnik mora dobro pročitati što piše kako bi znao koju opciju odabrati. Pogotovo jer se isto pitanje ponavlja nekoliko puta, ovisno o aplikacijama koje korisnik koristi, a ne definira se za što točno aplikacija koristi tu lokaciju.

Krenu li udruge za zaštitu potrošača u "rat" s Googleom, to bi moglo rezultirati novom kaznom za Google, ali i promijeniti način na koji će Google i njegov operativni sustav za pametne telefone, Android, funkcionirati u EU.

A znamo da je EU već kaznila Google zbog nepoštene prakse vezane u Android.