Umjetna inteligencija upravo je dramatično povećala šanse da pronađemo signal izvanzemaljskog života

Kad je riječ o osluškivanju signala iz svemira, kombinacija tehnologije i ljudskog opažanja te tumačenja rezultata u potrazi za izvanzemljaskim znakovima života, najblaže rečeno, ograničena je. Dodajte umjetnu inteligenciju u tu jednadžbu i rezultati se, čini se, znatno poboljšavaju.

Branimir Vorša | 12.09.2018. / 10:16

Green Bank teleskop (Foto: Arhiva/AFP) (Foto: Arhiva/AFP)

Istraživači s projekta Breakthrough Listen, koji je dio SETI-ja (Search For Extraterrestrial Intelligence), koristili su umjetnu inteligenciju za proučavanje signala dosad prikupljenih iz galaksija diljem svemira te su otkrili kako su dosadašnja opažanja bila manjkava i da je puno toga propušteno u potrazi za izvanzemaljskim životom.

Tim koji predvodi Gerry Zhang, doktorand na Sveučilištu Berkeley, proučavao je fenomen poznat kao "brzi radijski snopovi" (Fast Radio Bursts, FBR). Riječ je o signalima iz galaksija koje su udaljene milijardama svjetlosnih godina od Zemlje.

FRB signali traju tek nekoliko milisekundi i iznimno ih je teško otkriti s obzirom na ogromnu udaljenost i veličinu područja koje se osluškuje.

Istraživanje Zhangova tima bazira se na nepoznatom objektu nazvanom repetitor ili FRB 121102, koji proizvodi spomenute FRB-ove i jedini je poznati izvor višestrukih brzih radijskih snopova.

FRB-ovi iz 121102 potječu iz patuljaste galaksije udaljene 3 milijarde svjetlosnih godina od Zemlje, ali narav objekta iz kojeg potječu ostaje nepoznanica. Postoje mnoge teorije, uključujući i onu da to može biti signal tehnologije koju su razvili inteligentni izvanzemaljci, objavio je Zhangov tim u priopćenju za javnost.

Njihovo istraživanje objavljeno je i u stručnom znanstvenom časopisu Astrophysical Journal, prenosi RT.

Zhangov tim promatrao je 121102 pet sati koristeći teleskop Green Bank te je u tom vremenu prikupio 400 terabajta podataka. Nakon prvog proučavanja podataka uočili su 21 FRB i svi su se dogodili unutar jednog sata te su ukazivali na to da taj nepoznati objekt ima periode ekstremne mirnoće i ekstremne aktivnosti.

No koristeći neuronske mreže, tim BReakthroug Listen razvio je napredne algoritme sa sposobnošću strojnog učenja kako bi podrobnije analizirali podatke, što je urodilo plodom jer su na taj način otkrili još 72 dodatna FRB-a.

Ti rezultati ukazuju da bi moglo postojati još puno više signala koje naši trenutni algoritmi propuštaju otkriti. Implementiranje tih tehnika u potrazi za dokazom izvanzemaljskih tehnologija i tehnotragova vrlo je primamljujuće, zajedno s proučavanjem fenomena FRB-ova, rekao je šef SETI-ja Bill Diamond.

Teorije oko porijekla FRB-ova variraju od signala koji putuju kroz magnetizirane maglice ili pored supermasivnih crnih rupa, pa sve do misteriozne tamne materije i izvanzemaljske tehnologije.

Ovaj rad tek je početak korištenja moćnih metoda u pronalasku radiosignala. Nadamo se da će naš uspjeh inspirirati i druga ozbiljna istraživanja u implementiranju strojnog učenja u radioastronomiju, poručio je Zhang.