Velike promjene na glazbenom tržištu

Prošle je godine na američkom tržištu zarada od streaming servisa prvi puta premašila zaradu od prodaje CD-a

Hrvoje Jurman
Hrvoje Jurman | 21.03.2015. / 09:32 komentari
Velike promjene na glazbenom tržištu

Tijekom prošlog desetljeća diskografi su sve manju prodaju CD-a i zarade (na koju je najviše utjecalo piratstvo i stranice poput Napstera, odnosno kasnije torrent servisi) pokušali nadoknaditi prodajom glazbe putem online servisa poput iTunesa. Iako je popularnost ovakvih servisa s vremenom rasla te su ljudi, umjesto CD-a, pjesme i albume sve više kupovali putem legalnih online trgovina, ta prodaja ipak nije uspjela nadoknaditi gubitke zabilježene smanjenom prodajom CD-a. Posljednjih godina trendovi na glazbenom tržištu ponovno su se počeli mijenjati, a ljudi su prestali kupovati pjesme i albume putem interneta te su glazbu počeli – unajmljivati. Naime, s vremenom su se pojavili streaming servisi koji su korisnicima, za određenu mjesečnu naknadu (koja iznosi npr. desetak dolara) ili besplatno (ali uz oglašavanje), omogućili pristup milijunima pjesama - korisnici, dakle, ne posjeduju te pjesme, već su im one dostupne samo kroz vrijeme dok plaćaju mjesečnu pretplatu.

tri vijesti o kojima se priča Žena spava u kravetu, ilustracija Za sve koji žive u gradovima Spavajte u mraku, zaštitite srce: Znanstvenici upozoravaju na skrivenu prijetnju Anatomski prikaz srca, ilustracija Istraživanje pokazalo Ova jednostavna svakodnevna hrana može potiho ojačati zdravlje vašeg srca Iznenađenje na ekranu, ilustracija Dobro čitajte što piše Oprez! Ugledate li ovo upozorenje na Gmailu, vjerojatno vas pokušavaju hakirati

Za pristup tim albumima i pjesmama potrebna je internetska veza, odnosno pjesme je moguće skinuti na računala i mobilne uređaje, no oni ih također mogu slušati samo kroz vrijeme dok plaćaju pretplatu. Osim što ovi servisi poput Pandore i Spotifyja omogućuju slušanje nevjerojatno velikog broja pjesama, njihova velika prednost je što ih korisnici mogu slušati na različitim uređajima, bez potrebe za njihovim prebacivanjem s računala na telefone i tablete, već je dovoljno samo instalirati određenu aplikaciju i sva im je glazba dostupna na privatnom i poslovnom računalu, na pametnom telefonu i tabletu. Popularnost ovakvih servisa sve je veća, a prema informacijama američkog udruženja diskografa, prošle godine zabilježena je velika promjena trenda na glazbenom tržištu (prema Huffington Postu, riječ je podacima koji se odnose samo na tržište SAD-a) te je prvi puta zarada od ovih streaming servisa premašila zaradu od prodaje CD-a.

Zarada od streaminga prošle je godine iznosila 1,87 milijardi dolara, dok su diskografi prodajom CD-a zaradili 1,85 milijardi dolara, a udio streaminga u ukupnoj zaradi glazbene industrije porastao je s 21 posto u 2013., na 27 posto prošle godine. Tijekom prošle godine zabilježen je porast od 34 posto streaming servisa koji se financiraju oglašavanjem te porast od 25 posto pretplatničkih servisa, a tržišni analitičari očekuju kako će se u budućnosti ovaj trend nastaviti i da će sve više ljudi, umjesto kupovine glazbe sa servisa poput iTunesa, odnosno kupovine CD-a, koristiti ovakve streaming servise. Zarada od prodaje glazbe putem iTunesa i sličnih servisa prošle je godine smanjena, što je i razlog zbog kojeg je Apple kupio kompaniju Beats, koja osim slušalica, ima i vlastiti glazbeni streaming servis te se očekuje da će Apple tijekom ove godine ozbiljnije zakoračiti i na ovo tržište. 

Foto: AFP

Vezane vijesti