'Veliki prasak' projekata i 'priljeva mozgova' na teorijskoj fizici IRB-a

Teorijski fizičari na IRB-u uz pomoć milijun eura vrijednog projekta ojačali su konkurentnost svojih istraživanja na međunarodnoj znanstvenoj sceni, pokrenuli nove konkurentne projekte te potaknuli pravi priljev mozgova na IRB.

Martina Čizmić | 12.02.2019. / 17:09

Dr. David Matthew Smith (Foto: IRB) (Foto: IRB)

Na Institutu Ruđer Bošković (IRB) održano je svečano predstavljanje rezultata upravo završenog projekta 'RBI-T-WINNING' financiranog iz programa Europske unije za istraživanje i inovacije OBZOR 2020, a usmjerenog na jačanje istraživačkih kapaciteta u teorijskoj fizici.

Zahvaljujući sredstvima u iznosu od milijun eura koje je Europska komisija dodijelila projektu 'RBI-T-WINNING' znanstvenici Zavoda za teorijsku fiziku IRB-a (ZTF) imali su priliku tijekom tri godine trajanja projekta stvoriti potrebne preduvjete za povećanje kompetitivnosti na svjetskoj znanstveno istraživačkoj skali.

Današnju svečanost otvorio je ravnatelj IRB-a dr. sc. David M. Smith čestitkom projektom timu na postignutim rezultatima i uspješnom završetku projekta. Tom je prilikom dr. Smith posebno istaknuo doprinos ovog projekta zavidnom 'priljevu mozgova' na IRB.

Od dvadeset i devet novih znanstvenika zaposlenih u ZTF-u tijekom posljednje tri godine, čak osamnaest je inozemnih znanstvenika, od kojih je trenutno šestero zaposleno na stalnim znanstvenim radnim mjestima. To je, uz povećanje broja konkurentnih projekata i širenju područja istraživanja u ZTF-u, dodatno doprinijelo velikom porastu međunarodne vidljivosti i ugleda Instituta, istaknuo je dr. Smith te zaključio kako su projekti Instituta poput 'RBI-T-WINNING' kruna višedesetljetnog sustavnog rada znanstvenika IRB-a na postizanju izvrsnosti, a trenutno su dio portfelja od ukupno osamnaest kompetitivnih projekata iz programa OBZOR 2020, vrijednih preko 7 milijuna eura.

Uz ravnatelja IRB-a, svečanost je otvorio i državni tajnik Ministarstva znanosti i obrazovanja (MZO) dr. sc. Tome Antičić, koji je čestitao znanstvenicima IRB-a na uspješno završenom projektu i snažnom povezivanju s europskim institucijama te istaknuo kako je ovaj projekt teorijski fizičara uspješan primjer znanosti utemeljene na izvrsnosti i konkurentnosti.

Svjesni smo da biti najbolji u Hrvatskoj nije dovoljno jer Hrvatska ne stoji najbolje u međunarodnoj znanstvenoj zajednici. Stoga MZO neprekidno poduzima sve potrebne iskorake kako bi naš sustav približio svjetskoj razini, izjavio je dr. Antičić. U tom kontekstu posebno je istaknuo ulaganja MZO-a u uključivanje Hrvatske u što veći broj međunarodnih organizacija poput Europska svemirske agencije (ESA) te skorašnjeg pridruživanja Hrvatske CERN-u.

Nakon uvodnih pozdrava državnog tajnika dr. Antičića i ravnatelja IRB-a dr. Smitha, rezultate projekta predstavili su voditelj projekta dr. sc. Vinko Zlatić te predstojnica ZTF-a prof. dr. sc. Blaženka Melić.

Projektni tim s IRB (Foto: IRB) (Foto: IRB)

ZTF je najzahvalniji primjer priljeva mozgova na IRB-u

U izlaganju dr. sc. Vinka Zlatića posebno su zanimljivi bili ključni pokazatelji uspješnosti projekta za razvoj istraživanja u ZTF-u. Tako je broj suradnja s međunarodnim grupama porastao za čak 450 posto, broj objava radova u uglednim znanstvenim časopisima porastao za 64 posto, a faktor uspješnosti razvoja karijera mladih znanstvenika porastao je za 33 posto.

Zahvaljujući projektu 'RBI- T – WINNING' uspjeli smo u kratkom vremenu ostvariti izniman napredak. Ostvarili smo brojne publikacije u uglednim znanstvenim časopisima poput Naturea, Physical Review Lettersa i mnogih drugih, proširili smo područje istraživanja otvarajući i neka nova područja poput kvantne informatike. Povećali smo portfelj međunarodnih i domaćih projekta pa tako znanstvenici ZTF-a trenutno vode pet kompetitivnih projekata čija je vrijednost 1,4 milijuna eura. Ono što je osobito važno jest da više nemamo problema s manjkom prijava na radna mjesta jer je sve više studenata zainteresirano za rad na našem Zavodu i mogu slobodno reći da smo postali jedan od najzahvalnijih primjera priljeva mozgova na IRB-u, zaključio je dr. Zlatić.

Ovaj prasak uspješnih projekata, istraživanja i ljudi rezultat je velikog napora i timskog rada znanstvenika ZTF-a pod vodstvom predstojnice prof. dr. sc. Blaženke Melić.

U svom izlaganju prof. Melić predstavila je zanimljiv pregled širokog spektra znanstvenih istraživanja kojima se bave teorijski fizičari na IRB-u od onih usmjerenih ka razumijevanju osnovnih principa i pojava u prirodi, kao što su: fizika čestica i astročestična fizika, kozmologija, gravitacija i matematička fizika, do proučavanja novih materijala i složenih sustava.

Prof. Melić je dala zanimljiv pregled zapošljavanja i smjene generacija na ZTF-u zbog velikog broja umirovljenja tijekom posljednjeg desetljeća. I dok su ranijih godina brojčano prevladavali seniorni znanstvenici, u posljednjih pet godina Zavod bilježi pravu eksploziju doktoranada, i poslijedoktoranada, a zahvaljujući kompetitivnim istraživanjima, prepoznatljivosti i umreženosti u međunarodnoj zajednici ovaj je Zavod postao privlačan poslodavac za sve veći broj inozemnih znanstvenika. Tome u prilog idu i brojke od trenutno šestero stalno zaposlenih i četiri poslijedoktoranada koji dolaze iz europskih zemalja poput Njemačke, Rusije, Italije, Grčke te iz dalekog Japana i Malezije, uz dva doktoranda iz Italije i Grčke. Time se ukupan broj stranih državljanina na ZTF-u popeo na čak 12 od 31 trenutno zaposlenih znanstvenika.

Suradnja s CERN-om

Prof. Melić svoje je izlaganje zaključila s osvrtom na značajne tekuće projekata poput 'Tenure Track' pilot programa i projekta Europskog fonda za regionalni razvoj, te najavom budućih ERC, UKF i HrZZ projekata. Posebno je istaknula značaj skorašnjeg pridruživanja Hrvatske CERN-u, kao najvećem svjetskom znanstvenom laboratoriju za temeljna istraživanja u području fizike čestica, što je posebno značajno za ZTF gdje se više od trećine zavoda bavi teorijskim istraživanjima direktno vezanim za eksperimente na CERN-u.

Vjerujem da će ostvareni rezultati projekta 'RBI – T – WINNING' u sinergiji sa skorašnjim pridruživanjem Hrvatske CERN-u, omogućit našim znanstvenicima istraživanja na samoj fronti fizike elementarnih čestica, zaključila je prof. Melić i zahvalila se svojim kolegama na 'Ruđeru', ravnatelju te MZO-u na podršci u uspješnoj realizaciji projekta 'RBI-T- WINNING'.