Za ne povjerovati: Znanstvenici su morali promijeniti imena gena zbog računalnog programa

Martina Čizmić | 07.08.2020. / 09:56

Računalni program Microsoft Excel za mnoge je izvor svakodnevnih glavobolja. No da će izazvati probleme za genetičare i natjerati ih da budu pametniji i popuste, to vjerojatno nitko nije očekivao.

Naime, Microsoft Excel automatski prepoznaje i formatira određene skupine brojki u unaprijed definirani oblik poput datuma ili matematičke formule. Tako primjerice, "MARCH1" prepoznaje i upisuje kao "March 01" odnosno 1. ožujka. Problem je što se i jedan gen u ljudskom genomu tako zove. Pa su tako genetičari umjesto imena gena u tablici Excela uredno dobivali datume ili druge formule. Tako je studija objavljena još 2016. godine u Genome Biology upozorila da oko 20 posto znanstvenih radova koji se bave genetikom sadrži - greške u Excelu.

Kako Microsoft ne može prilagoditi Excel samo za genetičare (iako se opcija automatskog formatiranja kućice može isključiti), genetičari moraju ručno mijenjati i reformatirati rezultate, što produljuje i otežava njihova istraživanja. Zato su odlučili popustiti i promijeniti imena gena.

Trebalo im je gotovo godinu dana da promijene imena 27 ljudskih gena i objave nove smjernice za imenovanje gena koje bi trebale spriječiti takve probleme u budućnosti. Tako će umjesto "MARCH1", geni ubuduće dobivati imena poput "MARCHF1".

Možda biste pomislili da su znanstvenici s negodovanjem dočekali takva nova pravila, no iznenadili biste se. Većina ih je pozdravila nove smjernice za imenovanje, samo da se riješe problema s Excelom.

Znate kako se kaže - pametniji popušta.

Izvor: The Verge