"Želimo li razvijati vlastitu kreativnost, moramo trenirati mozak. Digitalni inkubator upravo je zato tu za sve mlade u Hrvatskoj"

U 2022. godini Digitalni inkubator širimo i na studentsku populaciju, a kako bismo ostvarili snažan utjecaj na mlade u svim fazama obrazovanja i tako gradili nove generacije lidera, inovatora i poduzetnika, najavio je voditelj projekta, Filip Vrhovnik.

Martina Čizmić | 05.03.2022. / 10:23 komentari
Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Kad je prošle godine pokrenut Digitalni učenički inkubator, voditelj projekta Filip Vrhovnik, imao je jedan cilj - potaknuti učenike koji su zbog socijalnog distanciranja i učenja na daljinu "zaboravili" surađivati zajedno, da ponovno otkriju čari zajedničkog rada, budu kreativni i poduzetni. 

tri vijesti o kojima se priča Orka nudi hranu ljudima Nevjerojatno VIDEO Divlje orke snimljene u zapanjujućoj gesti prema ljudima Laboratorijski uzorak herpesa, ilustracija Čeka se odluka američkog FDA Virus herpesa mogao bi uskoro biti odobren za liječenje teškog oblika raka Anatomski prikaz srca, ilustracija Istraživanje pokazalo Ova jednostavna svakodnevna hrana može potiho ojačati zdravlje vašeg srca

Iako nisu znali što mogu očekivati, projekt se pokazao veoma uspješnim. Toliko uspješnim da nastavljaju i ove godine, ali u nešto drugačijem obliku. 

Dojmovi su zaista pozitivni jer smo uspjeli izgraditi zajednicu učitelja i učenika koji razmišljaju drugačije i koji žele aktivno raditi kako bi razvijali sebe i vlastite potencijale. Drago nam je što se uključilo gotovo 2000 učitelja i učenika iz više od 160 škola, iz više od 80 različitih mjesta diljem Hrvatske, a koji su razvili više od 170 inovativnih projekata. Takvi rezultati jasno pokazuju da postoji velik broj mladih, ali i učitelja, koji kontinuirano grizu i gledaju prema naprijed. Ne zadovoljavaju se prosječnim, ne gledaju kako se provući s minimalno truda i rada i ne žele zadržati status quo. Mislim da je to slika Hrvatske kakvu svi skupa želimo graditi. Digitalni inkubator je alat kojim to možemo i ostvariti.
Očekivanja od ovog izdanja su visoka – i u kontekstu broja učenika i učitelja koji će se uključiti i u kontekstu finalnih projekata koji će se na kraju razviti. Također, cilj nam je doprijeti do još većeg broja različitih mjesta i gradova u Hrvatskoj kako bismo imali što raznolikije društvo i širi utjecaj. Cilj nam je pokazati svima da se može i da postoje brojni mladi ljudi koji žele i znaju stvarati – ovim projektom njih stavljamo u prvi plan,
istaknuo je u razgovoru za Zimo Vrhovnik. 

Slika nije dostupna Oni žele razvijati kreativnost i poduzetništvo kod učenika i uvjereni su da je to moguće i kroz obrazovni sustav

Jedna od novosti ove godine je i Digitalni inovacijski inkubator, namijenjen studentima. 

U 2022. godini Digitalni inkubator širimo i na studentsku populaciju, a kako bismo ostvarili snažan utjecaj na mlade u svim fazama obrazovanja i tako gradili nove generacije lidera, inovatora i poduzetnika. U projekt se mogu besplatno uključiti studenti svih fakulteta u Hrvatskoj, bez obzira na struku i usmjerenje. Kod studenata nam je cilj aktivno trenirati kreativno, apstraktno i kritičko promišljanje ključno za rješavanje kompleksnih problema i razvoj inovacijskih projekata. Upravo to će biti ključna valuta budućnosti na tržištu rada i zato studente danas želimo pripremati za takvu budućnost.
Kako bi sve to skupa sveli na vrlo praktičnu i primjenjivu razinu, studente ćemo povezati s vodećim regionalnim kompanijama u različitim industrijama za koje će studenti moći razvijati inovacijske projekte:
Hrvatski Telekom, generalni partner projekta – telekom industrija
Jamnica – industrija pića
PIK Vrbovec – prehrambena industrija
Pevex – retail industrija
Ericsson Nikola Tesla – ICT industrija
Poliklinika Bagatin – medicinski turizam,
pojašnjava.

Dodaje kako će studente provoditi kroz cijeli proces razvoja inovacijskih projekata, a dodatno će im pomoći i strukturirani zadatci, predavanja i feedback meetovi s mentorima kompanija i Instituta za inovacije. Svi projekti proći će kroz proces evaluacije, a najboljih pet prezentirat će pred stručnim žirijem.

Cilj je oba inkubatora potaknuti kreativnost i probuditi poduzetnički duh kod učenika odnosno studenata. Zanimalo nas je što su prošla iskustva pokazala - imamo li potencijala za stvaranje novih mladih i kreativnih poduzetnika?

Potencijal je apsolutno tu – no, važno je shvatiti da ga je potrebno kontinuirano razvijati i na tome aktivno raditi. Razvoj kreativnosti, inovacija ili poduzetničkog mindseta nije nešto što možemo naučiti i savladati kao ispit. Sličnija usporedba je sport – gdje ako želiš biti među najboljima, moraš stalno napredovati, pomicati vlastite granice i aktivno trenirati. Kreativnost nam je svima protuprirodna. Rođenjem nismo kreativni, već znatiželjni. Ljudski mozak, biološki gledano, ne želi promišljati – već nas održati na životu i trošiti minimalne količine energije za rješavanje problema. Stoga, ukoliko želimo razvijati vlastiti kreativni potencijal, kao i u sportu, moramo stalno trenirati vlastiti mozak i ustrajati na tom putu. Digitalni inkubator je zato tu za sve mlade u Hrvatskoj, ističe Vrhovnik.

Pravo je pitanje onda na koji način potaknuti ove nove generacije mladih i usmjeriti ih prema inovacijama i poduzetništvu.

Činjenica je da mladi danas žive u svijetu kojeg karakterizira brzina, jednostavnost i instantna dostupnost – informacija, roba/usluga i rješenja. U takvom kontekstu, pažnja im je skraćena, fokus slabiji i tolerancija za nešto što ih ne zanima manja. Mislim da se ova generacija puno lakše i brže pokreće, zato jer za to ima potrebne resurse i vrlo niske barijere. Problem se javlja u ustrajnosti i upornosti, želji da se nešto izgura i kada je teško ili nemoguće. Prošle generacije nisu imale toliko mogućnosti i alternativa, stoga odustajanje i nije bila neka opcija (za većinu). Danas, uz sve što se nudi i sve što je moguće, ako vide da nešto ne funkcionira – odustaju i prelaze na nešto drugo. To i nije toliko loše jer otvara prilike za eksperimentiranje, ali je važno da postoji ta neka unutarnja želja i strast da kad nađeš nešto što ti se sviđa i što stvarno voliš – da ne odustaješ.
U Digitalnom inkubatoru mlade gledamo kao buduće inovatore i genijalce, a ne kao klince koje je nešto potrebno podučiti. Od samog starta ih stavljamo u poziciju u kojoj se osjećaju dobro, slobodno, zaigrano i gdje imaju potpunu kontrolu. Postavljamo im važna i velika pitanja, kompleksne probleme i izazove gdje mogu pokazati svoj puni potencijal i sposobnost promišljanja. U takvom kontekstu im je puno interesantnije pratiti sadržaje koji su kraći i koji se bave temama koje ih interesiraju. Cijeli proces fokusira se na primjenu znanja i razmišljanje, gdje nema točnog i netočnog odgovora, već samo dobre argumentacije vlastitih perspektiva,
dodaje Vrhovnik.

Slika nije dostupna Osnovna škola Vladimira Nazora iz Daruvara i Srednja škola Marka Marulića iz Slatine proglašene najinovativnijim školama u Hrvatskoj

I prošle godine naglasak je, uz poticanje suradnje, inovativnosti i poduzetničkog duha i na edukativnoj komponenti cijeloj projekta. Tako su sudionici imali prilike slušati poznate i uspješne hrvatske poduzetnike i učiti iz njihovih iskustava. 

Prva faza Digitalnog inkubatora je edukativna, a gdje nam je cilj učenicima i studentima prenijeti ključna znanja i principe kreativnosti, inovacija i razvoja projekata koji stvaraju vrijednost. U tom procesu sudionici će učiti od brojnih profesora, poduzetnika i stručnjaka iz prakse koji kreativnost i inovacije žive svakodnevno.
Neki od govornika su Goran Vlašić – suosnivač Instituta za inovacije, prof. John Deighton – profesor na Harvard Business School-u, Jan de Jong – Nizozemski serijski poduzetnik u Hrvatskoj, prof. Daniella Laureiro Martinez, ETH Zurich, Ivan Mrvoš – osnivač Include-a, Albert Gajšak – osnivač Circuitmessa, prof. Paolo Guenzi, SDA Bocconi, Ognjen Bagatin – suvlasnik medijske platforme Poduzetnik, Jelena Makovičić – glumica i predavačica javnih nastupa, Davor Runje – programer, znanstvenik i serijski poduzetnik, Marin Trošelj – suosnivač STEMI-a, Kristina Ercegović – serijska poduzetnica i spisateljica, te brojni drugi.
Važno nam je da mladi razviju znanja i vještine budućnosti, ali isto tako da i usvoje obrasce ponašanja i rutina koje su ključne za bilo kakvo stvaranje vrijednosti – bilo u vlastitom poduzeću ili kroz rad u korporaciji. Jedino na taj način sve naučeno mogu prenijeti u djelo,
najavljuje Vrhovnik.

Treba istaknuti kako će timovi čiji projekti na kraju budu najbolje ocijenjeni biti i bogato nagrađeni. 

Projekti će se ocjenjivati iz tri perspektive: 1) Originalnost i unikatnost – koliko je projekt jedinstven, originalan i drugačiji od svih ostalih; 2) Smislenost i korisnost – koliko projekt ima smisla i koristi za potencijalne potrošače i 3) Očekivani utjecaj – potencijal i utjecaj koji projekt može ostvariti na korisnike ali i društvo u cjelini.
Za najuspješnije smo osigurali vrijedne novčane nagrade, a gdje ukupni nagradni fond prelazi 200.000 kuna. Tako ćemo u učeničkom inkubatoru nagraditi tri najuspješnija tima u kategoriji osnovnih i srednjih škola, dodijelit ćemo nagradu „Škola za inovacije“ za najinovativniju osnovnu i srednju školu u Hrvatskoj te priznanje „Mentor inovator“ za učitelje koji su značajno doprinijeli razvoju kreativnosti učenika.
U kontekstu inkubatora za studente nagradit ćemo tri najbolja tima u svakoj industriji te uručiti Generalnu nagradu od 20.000 kuna sveukupnom pobjedniku pod pokroviteljstvom Hrvatskog Telekoma. Osim novčane nagrade, kompanije samostalno mogu odlučiti direktno angažirati, zaposliti ili investirati u neki od pobjedničkih timova. Stoga je upravo Digitalni inkubator izvrsna prilika za studente da se istaknu pred budućim poslodavcima te i prije zaposlenja pokažu što su u stanju napraviti i stvoriti,
naglašava Vrhovnik.

Na kraju treba istaknuti još da se učenici osnovnih i srednjih škola mogu prijaviti u Digitalni inkubator do 14. ožujka, a za studente iz cijele Hrvatske besplatne prijave otvorene su sve do 27.03. na web stranici projekta .

Vezane vijesti