Znanstvenici otkrili još jedan dokaz da su građevni blokovi života nastali u svemiru

Otkriće RNK komponente u prašini asteroida Ryugu pridružuje se sve većem broju dokaza da su građevni blokovi za život nastali u svemiru i da su možda barem djelomično doputovali na Zemlju asteroidnim bombardiranjem, rano u povijesti našeg planeta.

Branimir Vorša | 22.03.2023. / 12:00

Astroid Ryugu
Astroid Ryugu (Foto: MASCOT/DLR/JAXA)

RNK nukleobaze mogu se pronaći u svemirskom kamenju daleko od Zemlje, potvrđeno je analizom uzorka prašine uzetog iz asteroida Ryugu. Analiza Ryuguove prašine pokazala je da sadrži uracil, jednu od četiri nukleobaze koje čine RNK, uz niacin, oblik vitamina B3, koji ima važnu ulogu u našem metabolizmu.

Sve više dokaza

Navedeno otkriće pridružuje se sve većem broju dokaza da su građevni blokovi za život nastali u svemiru i da su možda barem djelomično dostavljeni na Zemlju asteroidnim bombardiranjem, rano u povijesti našeg planeta.

Znanstvenici su prije pronalazili nukleobaze i vitamine u određenim meteoritima bogatim ugljikom, ali uvijek je postojalo pitanje kontaminacije izloženošću Zemljinom okolišu. Budući da je svemirska letjelica Hayabusa2 prikupila dva uzorka izravno s asteroida Ryugu i dostavila ih na Zemlju u zatvorenim kapsulama, kontaminacija se može isključiti, kaže astrokemičar Yasuhiro Oba sa Sveučilišta Hokkaido u Japanu.

Slika nije dostupna Jesu li dinosauri već "bili na odlasku" kad ih je izbrisao asteroid? Znanstvenici došli do zanimljivih zaključaka

Riješeno pitanje kontaminacije uzoraka

Kao što znanost sve više otkriva, gradivnih blokova za život u svemiru ima u izobilju. Uočeni su u prašini od koje nastaju planeti i u oblacima prašine od kojih nastaju zvijezde i koji obavijaju središte naše galaksije. Pronađeni su i u više meteorita koji su prodrli kroz Zemljinu atmosferu i pali na zemlju. Svi ti dokazi upućuju na to da su građevni blokovi života na Zemlji možda doista bili izvanzemaljski, ali sigurnost je bila nedostižna sve dok znanstvenici nisu mogli isključiti prodiranje Zemljinog materijala u svemirsko kamenje nakon njihova pada na Zemlju.

Kako bi shvatili što je bilo u netaknutim uzorcima koje je Hayabusa2 donio iz Ryugua, Oba i njegov tim upotrijebili su novu tehniku koju su razvili za detekciju i identifikaciju nukleobaza u malim količinama. Uzeli dva uzorka, dobivena s različitih lokacija na asteroidu Ryugu, namočili ih u vruću vodu i podvrgli tekućinskoj kromatografiji visoke učinkovitosti, u kombinaciji s elektrosprej ionizacijskom spektrometrijom mase visoke rezolucije. Ova tehnika, kada je primijenjena na meteoritu Murchison koji je pao na Zemlju 1969. godine, otkrila je svih pet kanonskih nukleobaza. Raspon biomolekula pronađenih u Ryugu bio je manji, ali još uvijek značajan, vjeruju japanski znanstvenici. NJihovo istraživanje objalvjeno je u časopisu Nature Communications.

Pronašli smo uracil u uzorcima, u malim količinama i u rasponu od 6-32 dijela na milijardu, dok je vitamin B3 bio obilniji, u rasponu od 49-99 dijelova na milijardu. U uzorku su pronađene i druge biološke molekule, uključujući izbor aminokiselina, amina i karboksilnih kiselina, koje se nalaze u proteinima i metabolizmu, pojašnjava Oba.

Biomolekule mogu biti prilično česte u meteoritima koji sadrže ugljik

Identificirani spojevi, koji se pridružuju oko 20 aminokiselina prethodno pronađenih u Ryugu uzorcima, razlikuju se od onih pronađenih u drugim meteoritima bogatim ugljikom koji su pali na Zemlju, ali su općenito slični. To sugerira da bi biomolekule mogle biti prilično česte u meteoritima koji sadrže ugljik i da su mogle stopirati do Zemlje tijekom razdoblja bombardiranja njezine površine u dalekoj prošlosti.

Uzorak s asteroida Ryugu Asteroid otkriva dobro skrivenu tajnu: Kako je voda došla na Zemlju?

Kad je riječ o načinu na koji su došli do asteroida, znanstvenici vjeruju da su spojevi koji sadrže dušik možda nastali od jednostavnijih molekula, uključujući formaldehid, amonijak i cijanovodik. Oni nisu pronađeni u uzorcima iz Ryugua, ali su vjerojatno bili prisutni ako je, rano u svojoj povijesti, asteroid ili njegovo roditeljsko tijelo bio komet, prekriven ledom bogatim ovim molekulama.

Stižu i uzorci s asteroida Bennu

Ryugu je, međutim, tek početak. NASA je prikupila uzorak s drugog asteroida, Bennu, i šalje ga na Zemlju radi analize. Rane studije već pokazuju da i on sadrži organske materijale koji su u skladu s građevnim elementima života.

Otkriće uracila u uzorcima iz Ryugua daje snagu trenutnim teorijama o izvoru nukleobaza u ranoj Zemlji. NASA-ina misija OSIRIS-REx vratit će uzorke s asteroida Bennu ove godine, a komparativna studija sastava ovih asteroida pružit će dodatne podatke za nadogradnju ovih teorija, kaže Oba.