Znanstvenici u novoj teoriji predlažu posve nevjerojatno kozmičko rješenje za energetske probleme našeg planeta

Novo znanstveno istraživanje uvodi spekulativno, ali fascinantno područje mogućnosti, potičući na razmišljanje o potencijalnim izvorima energije skrivenim unutar kozmičkih misterija crnih rupa.

Branimir Vorša | 28.11.2023. / 09:35

Crna rupa, ilustracija
Crna rupa, ilustracija (Foto: Getty Images)

U neobičnom istraživanju, znanstvenici Zhan-Feng Mai i Run-Qiu Yang s kineskog Sveučilišta Tianjin predlažu vrlo nekonvencionalan izvor energije: primordijalne crne rupe. Za razliku od opće poznatih crnih rupa zvjezdane mase, ti sićušni entiteti, teoretski formirani od prevelike gustoće u primordijalnoj plazmi nakon Velikog praska, mogli bi biti ključni za energetske potrebe našeg svijeta.

Uzimajući u obzir činjenicu da crna rupa ima izuzetno jaku gravitacijsku silu, postavlja se zanimljivo pitanje: gledajući barem teoretski, možemo li koristiti gravitacijsku silu crnih rupa za proizvodnju električne energije, tj. koristiti crne rupe kao baterije?, razmišljaju Mai i Yang u svojoj studiji, predlažući potencijalnu upotrebu Schwarzschildove crne rupe (crna rupa koja nema, niti električni naboj, niti kutni moment) kao punjive baterije.

Green Bank radijski teleskop Astronomi traže signale izvanzemaljske civilizacije oko supermasivne crne rupe u našoj galaksiji

Iako to može zvučati kao znanstvena fantastika, kineski znanstvenici istražuju fiziku iza svog prijedloga. Ipak priznaju i izazov u obliku Hawkingova zračenja, koje emitiraju male crne rupe. Unatoč toj prepreci, njihovi izračuni otkrivaju da se takva crna rupa unutar određenog raspona mase može ponovno napuniti za proizvodnju električne energije, s maksimalnom stopom učinkovitosti od 25 posto.

U blizini primordijalne crne rupe, 25 posto mase alfa čestice, proizvedene radioaktivnim raspadom, može se pretvoriti u kinetičku energiju, objašnjavaju Mai i Yang, izjednačavajući učinkovitost tih crnih rupa s onom nuklearnog reaktora. Njihovo istraživanje prihvaćeno je za objavu u časopisu Physical Review D, a u međuvremenu je javno dostupno na repozitoriju za predtisak arXiv.

Iako je testiranje njihovog koncepta i dalje nepraktično i trenutno izvan našeg tehnološkog dosega, kineski znanstvenici predlažu primamljivu ideju – da bi minijaturne crne rupe mogle postojati unutar raspona mase predloženog za tamnu materiju. Ako se potvrdi, to otvara vrata intrigantnom scenariju, odnosno korištenju jednog od najzagonetnijih oblika materije u svemiru za napajanje svakodnevnih uređaja.

Supermasivna crna rupa M87 Astronomi snimili spektakl duboko u svemiru: Prvi put izravno snimljeno kako crna rupa izbacuje snažan mlaz