Astronomi snimili spektakl duboko u svemiru: Prvi put izravno snimljeno kako crna rupa izbacuje snažan mlaz

Nova i uzbudljiva astronomska promatranja supermasivne crne rupe mogla bi rasvijetliti neke misterije svemira. Naime, prvi put astronomi su uspjeli snimiti snažan energetski mlaz iz jedne supermasivne crne rupe.

Branimir Vorša | 27.04.2023. / 13:25

Supermasivna crna rupa M87
Supermasivna crna rupa M87 (Foto: ESO/R.-S. Lu (SHAO), E. Ros (MPIfR), S. Dagnello (NRAO/AUI/NSF))

Astronomi se nadaju da bi njihova revolucionarna promatranja supermasivne crne rupe u središtu galaksije Messier 87 (M87) mogla pomoći u otkrivanju toga kako se crne rupe hrane i što im omogućuje izbacivanje energetskih mlazova materijala kroz međugalaktički prostor. Snimljena slika prvi put pokazuje sjenu crne rupe i kako izgleda snažan mlaz koji se izbacuje s njenog ruba.

Astronomi još uvijek ne razumiju jednu stvar

Znamo da se mlazovi izbacuju iz regije koja okružuje crne rupe, ali još uvijek ne razumijemo u potpunosti kako se to zapravo događa. Da bismo to izravno proučavali, moramo promatrati porijeklo mlaza što je moguće bliže crnoj rupi, rekao je u izjavi dr. Ru-Sen Lu iz Šangajskog astronomskog opservatorija i glavni autor novog znanstvenog istraživanja o navedenim promatranjima.

Supermasivna crna rupa u središtu M87 čak je 6,5 milijardi puta masivnija od Sunca i nalazi se na udaljenosti od 55 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Prethodne slike uspjele su uhvatiti mlaz koji ta supermasivna rupa izbacuje, kao i samu supermasivnu crnu rupu, ali samo u odvojenim instancama.

Porijeklo mlazova iz crnih rupa

Većina galaksija ima supermasivne crne rupe u svojim središtima, a ti se golemi objekti ponašaju kao ogromni vrtlozi koji gutaju sve što im se nađe na putu. Kao rezultat toga, čudovišta koja se hrane izbacuju mlazove materije brzinom bliskom onoj brzine svjetlosti, a znanstvenici misle da ih pokreće rotacija same crne rupe.

Međutim, još je uvijek nejasno odakle točno dolaze ti mlazovi. Znanstvenici vjeruju da bi to moglo biti blizu horizonta događaja crne rupe ili neposredno izvan njega, odnosno zoni u kojoj se sam prostor-vrijeme vrti zajedno s crnom rupom.

Druge pojedinosti koje otkriva nova slika supermasivne crne rupe

Nova slika supermasivne crne rupe iz galaksije M87, napravljena je pomoću podataka iz 2018. godine s teleskopa Global Millimetre VLBI Array (GMVA), teleskopa Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) i Grenlandskog teleskopa (GLT). Studija vezana za to istraživanje objavljena je u časopisu Nature.

Nova slika također otkriva ono što znanstvenici nazivaju sjenom crne rupe. Ta sjena nastaje dok se materija vrti oko crne rupe i svijetli dok se zagrijava, stvarajući svijetli prsten. U središtu tog svjetlosnog prstena potpuna je tama, koja je zapravo sjena crne rupe.

Naknadno znanstveno istraživanje uz pomoć umjetne inteligencije ranije ovog mjeseca otkrilo je isto tako prvi put crnu rupu iz galaksije M87 u punoj razlučivosti. Veličina prstena crne rupe na ovoj novoj slici također je 50 posto veća od prijašnjih slika, a znanstvenici kažu da to sugerira da ta supermasivna crna rupa guta materiju brže nego što se prije vjerovalo.

Izvor: Daily Mail