Američki znanstvenici otkrili novu i posve iznenađujuću funkciju malog mozga

Bacanjem svjetla na višestruku ulogu malog mozga u kognitivnoj i motoričkoj kontroli, nova američka studija otvara put budućim istraživanjima složenosti ljudskog mozga.

Branimir Vorša | 29.04.2024. / 12:27

Mozak
Mozak (Foto: Getty Images)

U mozgu postoji jedna struktura koja se ističe svojom kompaktnom, ali presudnom ulogom - mali mozak. Unatoč svojoj maloj veličini, koja čini samo 10 posto mase mozga, mali mozak je dom za nevjerojatnih 75 posto neurona mozga, što ukazuje na njegovu veliku važnost.

Neuroni u mozgu, ilustracija Otključavanje tajni kako mozak uči: Znanstvenici otkrili misteriozne "zombi-neurone"

Mali mozak se tradicionalno smatra primarno odgovornim za koordinaciju motoričkih funkcija poput ravnoteže i pokreta, no novija istraživanja sugeriraju širu ulogu malog mozga u procesima učenja. Studija pod vodstvom znanstvenika sa Sveučilišta u Pittsburghu i Sveučilišta Columbia bavila se uključenošću malog mozga u kognitivne funkcije, usredotočujući se na njegovu stražnju lateralnu regiju.

Dugogodišnja pretpostavka o funkciji malog mozga bila je da on samo kontrolira kako se krećemo, napominje neurobiologinja Andreea Bostan sa Sveučilišta u Pittsburghu.

U studiji su korišteni majmuni koji su trenirani da povezuju određene pokrete ruku s vizualnim znakovima na ekranu, uz nagrade sokovima kao poticaje za točne odgovore. Iznenađujuće, privremeno onesposobljavanje posteriorno-lateralnog cerebeluma značajno je umanjilo sposobnost majmuna da uče i zadrže te asocijacije. Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Communications.

Kada deaktivirate tu cerebelarnu regiju, ometate novo učenje, objašnjava Bostan.

Otkriće američkih znanstvenika naglašava ključnu ulogu malog mozga u olakšavanju stjecanja i zadržavanja novih vještina i znanja. Štoviše, naglašava zamršen međuodnos između različitih regija mozga u podržavanju kognitivnih funkcija.

Nezdrava hrana, ilustracija Pojeli ste obilan obrok i još ste gladni? Znanstvenici tvrde da bi drevni dio mozga mogao biti uzrok tome

Važno je da se implikacije studije protežu i izvan temeljnih neuroznanstvenih istraživanja. Razumijevanje doprinosa malog mozga u procesima učenja moglo bi ponuditi dragocjene uvide u rješavanje neuroloških poremećaja koji utječu na kognitivnu funkciju.

Naše istraživanje pruža jasne dokaze da mali mozak nije važan samo za učenje kako izvoditi vješte akcije, već i za učenje koje su akcije najvrjednije u određenim situacijama, kaže Bostan.

Izvor: Science Alert

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti