Astronomi odahnuli: Ogromni asteroid Apophis ipak neće udariti u Zemlju

Simulacije astronoma potvrđuju da nema predvidivih prijetnji od sudara asteroida Apophisa s našim planetom.

Branimir Vorša | 06.03.2024. / 12:48

Asteroid blizu Zemlje, ilustracija
Asteroid blizu Zemlje, ilustracija (Foto: Getty Images)

Asteroid Apophis godinama je na radaru znanstvenika, a široj je javnosti postao poznat zbog NASA-inog dvostrukog testa preusmjeravanja asteroida (DART), koji je pokazao da je moguće promijeniti putanju asteroida pomoću rakete. No, upravo je taj test, koji je promijenio njegovu putanju, zabrinuo znanstvenike. Jer, što ako Apophis s promjenjenom putanjom krene prema Zemlji?

Ilustracija letjelice DART i asteroida Asteroid u kojeg se zabila NASA-ina sonda pokazao nešto neočekivano i suprotno očekivanjima znanstvenika

Kako bi razriješili bilo kakve nedoumice, astronomi Paul Wiegert i Ben Hyatt analizirali su orbite 1,3 milijuna poznatih asteroida unutar Sunčevog sustava. Njihov zaključak došao je kao olakšanje znanstvenicima, ali i ostatku stanovništva. Naime, njihova analiza ne predviđa da će se bilo kakav asteroid sudariti s Apophisom u bliskoj budućnosti i tako ga gurnuti prema Zemlji.

Hipotetski, još jedan asteroid koji se sudara s Apophisom mogao bi uzrokovati takav otklon putanje, što nas motivira da proučimo ovaj scenarij koliko god malo vjerojatan bio, ističe Hyatt.

Zanemariv rizik

Prvobitno identificiran 2004. godine, Apophis je predstavljao potencijalnu prijetnju s 2,7 posto šanse da pogodi Zemlju tijekom svog preleta 2029. godine. Naknadna mjerenja tijekom preleta 2021. godine uklonila su ovu zabrinutost u doglednoj budućnosti. Međutim, astronomi su nastojali isključiti sve mogućnosti s obzirom na egzistencijalnu prijetnju koju predstavljaju asteroidi.

Wiegert i Hyatt proveli su simulacije na temelju trenutačnih podataka i utvrdili da nema opasnosti od sudara. Iako Apophis može proći blizu drugog asteroida, Xanthusa, u prosincu 2026. godine, simulacije sugeriraju zanemariv rizik od sudara, čak i ako postoje nevidljivi ostaci koji prate Xanthus.

Asteroid Dimorphos s mnoštvom novih gromada oko njega nastalih nakon udara letjelice DART NASA-ina misija udara u asteroid pokrenula je i nešto neočekivano

Izračunali smo putanje svih poznatih asteroida pomoću detaljne računalne simulacije Sunčevog sustava. Srećom, ne očekuju se takvi sudari, kaže Wiegert.

S njihovim istraživanjem prihvaćenim u časopisu Planetary Science Journal i dostupnim na repozitoriju za preprint arXiv, fokus se sada pomiče na potencijalne prijetnje od nepoznatih asteroida. Dok astronomi nastoje razumjeti i ublažiti potencijalne opasnosti, Wiegertova i Hyattova otkrića doprinose našem razumijevanju složene dinamike asteroida u našem Sunčevom sustavu.