Tijekom sljedećih pet godina na bankarskom tržištu možemo očekivati velike promjene, a ulogu banaka s vremenom bi mogle preuzeti tehnološki divovi poput Googlea, Amazona, Facebooka i Applea. Prema nedavno provedenom istraživanju koje je za Auku provela britanska analitička kuća LM Research, samo 18 posto hrvatskih bankara vjeruju da su njihovi postojeći digitalni kanali dovoljno dobri i da se mogu oduprijeti konkurenciji poput fintech i tehnoloških kompanija, a četvrtina hrvatskih bankara smatra kako su prijetnje takvih vanjskih kompanija značajne.

Ova općenito niska razina uvjerenosti u to da banke mogu ostati kompetitivne u sukobu s velikim igračima koji će ući u sektor s pozicija izvan bankarske industrije, a koja prevladava u svim zemljama koje su bile uključene u istraživanje, pokazuje kako banke trenutačno nisu spremne suočiti se s konkurencijom na području mobilnih plaćanja – posebice u kontekstu europske direktive PSD2 koja će se u cijelosti primjenjivati od 2019. te koja će omogućiti potpuno otvaranje tržišta financijskih usluga širom Europske unije.

Već sada postoji visoka razina nesigurnosti u kvalitetu postojećih digitalnih kanala: 53 posto bankara u Hrvatskoj jednostavno ne zna – ili nije sigurno – hoće li se moći oduprijeti novim igračima.

Europske banke zaštićene su od konkurencije samo do runa 2019.

"Trenutačno ne postoji dominantan sustav mobilnog plaćanja na hrvatskom tržištu. Slično kao što se to dogodilo u Skandinaviji, veliki servisi poput Apple Paya i Google Paya nisu još dostupni u Hrvatskoj. Međutim, bankarski je sustav snažan, a pametni telefoni prevladavaju među korisnicima, što bankama stvara brojne prilike da same predstave svoje sustave mobilnog plaćanja. Kada PSD2 bude u potpunosti implementiran pred kraj sljedeće godine, banke će morati otvoriti svoje sustave trećim stranama. Hrvatskim bankama želimo pomoći da iskoriste ovo malo preostalog vremena kako bi brzo razvile i tržištu predstavile svoje vlastite sustave mobilnog plaćanja. Odgovor na pitanje tko će biti pobjednik na tržištu mobilnog plaćanja prilično je jednostavan – to može i treba biti neka banka, ali na tome moraju početi raditi odmah", rekao je Daniel Döderlein, osnivač i izvršni direktor norveške tvrtke Auka.

Daniel Döderlein (Foto: Auka) (Foto: Auka)

Europske banke trenutačno su u velikoj mjeri zaštićene od konkurencije, ali takvo će stanje potrajati samo do rujna 2019. kada će morati otvoriti pristup svojim sustavima. To znači da banke trenutačno imaju priliku stvoriti i korisnicima predstaviti vlastite sustave mobilnog plaćanja te se na taj način oduprijeti ulasku konkurencije u bankarski sektor. Ovo je važno budući da su snažne veze koje se temelje na plaćanju zapravo ključne u odnosu banka/korisnik – 40 posto hrvatskih bankara u istraživanju je izjavilo kako im je izuzetno važno održati ovu interakciju u pogledu plaćanja s korisnicima te da baš zato žele predstaviti nove mobilne aplikacije za plaćanje, poput mobilnih novčanika.

Banke nisu sigurne hoće li doći do fundamentalnih promjena u sektoru

Istovremeno, samo 30 posto ispitanih hrvatskih bankara vjeruje da će se njihova banka morati promijeniti želi li ostati relevantnom.

Hrvatski bankari također su nešto konzervativniji kada se govori o fundamentalnim promjenama u bankarskom sektoru: manje od trećine (31%) vjeruje da će do temeljitih promjena doći u sljedećih pet godina, dok je prosjek u svim zemljama gdje je istraživanje provedeno 35 posto.

Istraživanje koje je provela tvrtka LM Research za Auku također je pokazalo kako 34 posto bankara u Hrvatskoj očekuje kako će im nakon primjene PSD2 direktive prihodi od kartičnih plaćanja pasti, čak 90 posto njih već ima spreman plan za usklađivanje s ovom direktivom, a zanimljivo je kako se čak 64 posto hrvatskih bankara uopće ne brine zbog učinaka koje će PSD2 imati na njihovu banku.

"Banke u ovom trenutku ne bi trebale biti opuštene jer će PSD2 stvoriti prilike trećim stranama da uđu u financijski sektor. Mobilna plaćanja termin su koji ne podrazumijeva samo korištenje mobilnog telefona umjesto kartice. Sustavi koje nude tehnološki giganti poput Applea i Googlea nisu posebice fleksibilni – vezani su uz jednu platformu. Ako se banke odluče za implementaciju ovih sustava, neće doći do novih korisnika, a korisnici kartica samo će nastaviti koristiti svoje postojeće kartice. Osim toga, prilikom implementacije ovih sustava potrebna su znatna ulaganja i u novu terminalnu opremu na prodajnim mjestima", objašnjava Döderlein.

Iskustvo Auke u trima skandinavskim zemljama – platforma MobilePay u Danskoj, Swish u Švedskoj i Vipp u Norveškoj – pokazalo je da fleksibilni sustavi koji nisu vezani uz pojedinu platformu i koji mogu raditi s bilo kojom vrstom plaćanja uistinu mogu biti uspješni. Ova tri rješenja postigla su tržišnu zastupljenost od 65% ukupne populacije u Skandinaviji.
 

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju