Nova tražilica bez oglasa i praćenja od četvrtka će biti dostupna korisnicima u Velikoj Britaniji, Francuskoj i Njemačkoj. Riječ je o tražilici Neeva, koja trenutno ima 600.000 korisnika u SAD-u, gdje je pokrenuta prošle godine.

Neevin tvorac Sridhar Ramaswamy, koji je 16 godina radio u Googleu i vodio njegov odjel za oglase, rekao je za BBC News da je tehnološki sektor postao izrabljivač podataka ljudi te da on više u tome ne želi sudjelovati.

Praćenjem korisnika na internetu dijele se informacije o online njihvoim aktivnostima, uglavnom u svrhu ciljanih oglasa. Neeva je, međutim, prikupila 77,5 milijuna dolara od investitora i nudi besplatno pretraživanje, s drugim značajkama kao što su pristup upravitelju zaporki i uslugama virtualne privatne mreže (VPN), koja će biti dostupna na temelju pretplate.

Piratstvo Google je do sada uklonio čak 6 milijardi piratskih linkova sa svoje tražilice

Od korisnika se traži da kreiraju račun, kako bi se mogli kasnije pretplatiti, ako to žele. CIjena pretplate za Veliku Britaniju bit će oko 5 funti (oko 43 kune) mjesečno, prema riječima Ramaswamyja.

Osjećali smo da su tradicionalne tražilice postale okrenute oglašavanju i oglašivačima, a ne zapravo služenju korisnicima. Google ima dominantan položaj na tržištu i zapravo nema poticaja da istinski inoviraju, da stvarno stvaraju nova iskustva. A onda se također kao tvrtka osjećaju obveznima pokazati sve više i više prihoda i profita svojim dioničarima, tako da samo nastavljaju povećavati broj oglasa, kaže Ramaswamy.

Razlike u pretragama

Pretragom istih pojmova, i na Googleu, i na Neevi, a prva stranica s rezultatima prilično je slična, a poveznice na novinske članke i činjenične informacije.

No, s robnim markama, razlika postaje očiglednija.

Primjerice, BBC je probao s unosom pojma "BMW". Obje tražilice su dale rezultate s poveznicama na web mjesto proizvođača automobila i unos na Wikipediji. No, dok Google to prati s kartom, feedovima društvenih medija i poveznicama na trgovce rabljenim automobilima, Neeva se drži različitih službenih stranica BMW-a.

Google svakako ima više izbora, ali također očigledno korisnika tjera na kupnju automobila.

Neevino proširenje za web preglednik Chrome navodi i popise programa za praćenje instaliranih na posjećenim web stranicama. I gotovo sve imaju barem jedan Googleov, što znači da Google prima anonimizirane informacije o korisnicima koji posjećuju te stranice.

Slika nije dostupna Odvjetnik Alphabeta otkrio da je najtraženiji pojam na tražilici Bing - Google

Neevu možete pronaći i kao proširenje za Firefox web preglednik, amo je upišite u, naravno, Googleovu tražilicu. I sami smo je uspjeli u par sekundi instalirati kao proširenje za Firefox, gdje vam preglednik izbaci prozorčić u kojem možete odabrati želite li da vam Neeva postane primarna tražilica ili želite da vam to ostane Googleova ili koju već najviše volite koristiti.

Što kažu stručnjaci?

S druge strane, niti jedna druga tražilica (primjerice Bing ili DuckDuckGo) nije smanjila dominaciju Google pretraživanja.

Stručnjaci smatraju da niti Neeva to neće učiniti.

Realno, ne. To je neka vrsta priče o Davidu i Golijatu. Google ima previše korisnika, ima previše prihoda. Krajnji cilj je ponuditi alternativu za bazu potrošača koji su zabrinuti za svoju privatnost, koji ne žele da Google prenosi njihove podatke i cilja oglase na temelju njihove povijesti pretraživanja, smatra Steph Liu, analitičarka specijalizirana za privatnost i pretraživanje u tvrtki Forrester.

Izvor: BBC News

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju