Bivši Googleov direktor za oglase nudi tražilicu koja ne prati korisnike i "ne izrabljuje njihove privatne podatke"

Googleovu tražilicu znaju svi i ona je praktički svima pri ruci ako treba na brzinu nešto provjeriti ili istražiti, ali zauzvrat prati sve što radimo na internetu. Bivši Googleov direktor za oglase, kaže da imao bolju alternativu.

Branimir Vorša | 06.10.2022. / 15:33

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Nova tražilica bez oglasa i praćenja od četvrtka će biti dostupna korisnicima u Velikoj Britaniji, Francuskoj i Njemačkoj. Riječ je o tražilici Neeva, koja trenutno ima 600.000 korisnika u SAD-u, gdje je pokrenuta prošle godine.

Neevin tvorac Sridhar Ramaswamy, koji je 16 godina radio u Googleu i vodio njegov odjel za oglase, rekao je za BBC News da je tehnološki sektor postao izrabljivač podataka ljudi te da on više u tome ne želi sudjelovati.

Praćenjem korisnika na internetu dijele se informacije o online njihvoim aktivnostima, uglavnom u svrhu ciljanih oglasa. Neeva je, međutim, prikupila 77,5 milijuna dolara od investitora i nudi besplatno pretraživanje, s drugim značajkama kao što su pristup upravitelju zaporki i uslugama virtualne privatne mreže (VPN), koja će biti dostupna na temelju pretplate.

Slika nije dostupna Google je do sada uklonio čak 6 milijardi piratskih linkova sa svoje tražilice

Od korisnika se traži da kreiraju račun, kako bi se mogli kasnije pretplatiti, ako to žele. CIjena pretplate za Veliku Britaniju bit će oko 5 funti (oko 43 kune) mjesečno, prema riječima Ramaswamyja.

Osjećali smo da su tradicionalne tražilice postale okrenute oglašavanju i oglašivačima, a ne zapravo služenju korisnicima. Google ima dominantan položaj na tržištu i zapravo nema poticaja da istinski inoviraju, da stvarno stvaraju nova iskustva. A onda se također kao tvrtka osjećaju obveznima pokazati sve više i više prihoda i profita svojim dioničarima, tako da samo nastavljaju povećavati broj oglasa, kaže Ramaswamy.

Razlike u pretragama

Pretragom istih pojmova, i na Googleu, i na Neevi, a prva stranica s rezultatima prilično je slična, a poveznice na novinske članke i činjenične informacije.

No, s robnim markama, razlika postaje očiglednija.

Primjerice, BBC je probao s unosom pojma "BMW". Obje tražilice su dale rezultate s poveznicama na web mjesto proizvođača automobila i unos na Wikipediji. No, dok Google to prati s kartom, feedovima društvenih medija i poveznicama na trgovce rabljenim automobilima, Neeva se drži različitih službenih stranica BMW-a.

Google svakako ima više izbora, ali također očigledno korisnika tjera na kupnju automobila.

Neevino proširenje za web preglednik Chrome navodi i popise programa za praćenje instaliranih na posjećenim web stranicama. I gotovo sve imaju barem jedan Googleov, što znači da Google prima anonimizirane informacije o korisnicima koji posjećuju te stranice.

Slika nije dostupna Odvjetnik Alphabeta otkrio da je najtraženiji pojam na tražilici Bing - Google

Neevu možete pronaći i kao proširenje za Firefox web preglednik, amo je upišite u, naravno, Googleovu tražilicu. I sami smo je uspjeli u par sekundi instalirati kao proširenje za Firefox, gdje vam preglednik izbaci prozorčić u kojem možete odabrati želite li da vam Neeva postane primarna tražilica ili želite da vam to ostane Googleova ili koju već najviše volite koristiti.

Što kažu stručnjaci?

S druge strane, niti jedna druga tražilica (primjerice Bing ili DuckDuckGo) nije smanjila dominaciju Google pretraživanja.

Stručnjaci smatraju da niti Neeva to neće učiniti.

Realno, ne. To je neka vrsta priče o Davidu i Golijatu. Google ima previše korisnika, ima previše prihoda. Krajnji cilj je ponuditi alternativu za bazu potrošača koji su zabrinuti za svoju privatnost, koji ne žele da Google prenosi njihove podatke i cilja oglase na temelju njihove povijesti pretraživanja, smatra Steph Liu, analitičarka specijalizirana za privatnost i pretraživanje u tvrtki Forrester.

Izvor: BBC News

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti