Nakon što je otkriveno kako su se oglasi velikih kompanija i poznatih brandova na YouTubeu prikazivali uz videozapise povezane s terorizmom, nasiljem, govorom mržnje i slično, Google se našao na udaru velikih kritika, a neke su kompanije poduzele konkretne mjere i povukle svoje oglase s YouTubea i Googleove oglašivačke mreže. Riječ je o više od 250 brandova koji su stopirali kampanje na YouTubeu dok od Googleovaca ne dobiju garanciju da se njihovi oglasi više neće pojavljivati pored negativnog sadržaja.

Iz Googlea su se ispričali zbog ovog problema, uz napomenu kako je riječ o zaista malom broju oglasa koji su prikazani uz takav sadržaj te su najavili kako će poduzeti određene mjere kako se slične stvari više ne bi ponavljale u budućnosti, no da rješenje ovog problema ipak nije tako jednostavno kako se možda nekome čini. Naime, svake minute na YouTube uploada se oko 400 sati videozapisa, dok su svakog dana na Googleovu AdSense mrežu doda tisuće novih stranica, zbog čega je kontrola nad takvom količinom sadržaja iznimno složena, a Googleovci također ne žele biti cenzori i gušiti slobodu govora.

Koja je pozadina svega?

No, ono što je posebno zanimljivo, napominju na Business Insideru, jest što su se slične stvari vezane uz postavljanje oglasa uz sadržaj povezan s terorizmom, govorom mržnje i slično događale i ranije te su gotovo neizbježne kada se radi o oglašavanju na servisu koji uvelike ovisi o sadržaju kojeg kreiraju sami korisnici. Oglasi se prikazuju uz popularne videozapise, spotove i slično, no dio njih prikazat će se uz videozapise korisnika čiji sadržaj nitko ne kontrolira te su u takvim slučajevima agencije te koje moraju preuzeti odgovornost i klijente upozoriti na ovakvu mogućnost, ali to ne znači da dio krivnje ne snosi i Google.

Ako su se ovakve stvari događale i ranije, postavlja se pitanje zbog čega je baš sada došlo do ovakvog napada na Google, a novinari Business Insidera odgovor su pokušali naći u razgovorima s ljudima iz industrije oglašavanja koji su dobro upućeni u situaciju, ali su htjeli ostati anonimni.

Prema nekima, problem je što je Googleu prvo na pameti zarada, umjesto odnos prema oglašivačima i vjeruju kako zaposlenje novih ljudi koji će kontrolirati sadržaj, iako može pomoći, neće u potpunosti riješiti ovaj problem. Jedini način jest da se oglasi prikazuju samo uz sadržaj koji je prethodno pregledan i odobren od strane Googlea, odnosno da novi sadržaj bude u nekoj vrsti karantene te se uz njega ne bi trebali prikazivati oglasi sve dok se takav sadržaj ne potvrdi kao siguran. S obzirom na ranije spomenutu činjenicu o 400 sati novih videozapisa koji se objave svake minute, tako se nešto čini teško izvedivo.

Drugi smatraju kako je ovaj 'skandal' dobro došao agencijama za oglašavanje koje su se prošlih mjeseci našle na udaru kritika zbog netransparentnog poslovanja te porasta nepovjerenja između agencija i klijenata – sada to može pasti u drugi plan i kritike se mogu preusmjeriti na Google koji se ne trudi dovoljno oko svojih klijenata i ne vodi računa o zaštiti brandova od kojih zarađuje.

Još jedan od potencijalnih razloga ovakve 'hajke na Google' jest dosadašnja praksa ovog internetskog giganta koji agencijama ne pruža otvoreni pristup svim podacima vezanim uz praćenje oglašivačkih kampanja – agencije sada žele iskoristiti situaciju kako bi dobili veći kontrolu nad oglasima i njihovim praćenjem. S druge strane, trenutna situacija dobro je došla dijelu medija i online izdavača na čijim se stranicama i servisima kompanije direktno oglašavaju jer brandovi mogu biti sigurni da se njihovi oglasi neće pojaviti uz neki sumnjiv sadržaj, kao što se to dogodilo na YouTubeu.

Nije sve tako jednostavno

Digitalno oglašavanje je kompleksno i nije jednostavno za ljudi bez iskustva u industriji, napominju u Business Insideru te je i to jedan od razloga ovakvog napada na Google. Naime, šefovima agencija jednostavnije je optužiti Google za prikazivanje njihovih oglasa, odnosno oglasa njihovih klijenata uz sporni sadržaj, nego shvatiti sve izazove koji utječu na tržište oglašavanja te im je, kada vide takav oglas klijenta uz videozapis na kojem je zastava ISIS-a, najlakše zaprijetiti Googleu i prekinuti oglašavanje na YouTubeu. No, pokazalo se kako povlačenje oglasa s Googlea nije rješenje te na BI-u spominju slučaj jednog (neimenovanog) klijenta koji je prvo povukao sve oglase s Googlea, da bi ubrzo ponovno počeo s oglašavanjem na njihovoj tražilici i YouTubeu – smanjenje oglašavanja vjerojatno se odmah odrazilo na smanjenju posjeta njihovoj web stranici.

'Oluja još nije prošla'

Usprkos Googleovom uvjeravanju kako će se maksimalno posvetiti rješavanju problema, čini se kako će sljedeći dani biti teški za ovu kompaniju jer, prema novinarki Lari O'Rilley, oluja ne samo da nije prošla, nego je tek počela.

Bojkot koji je počeo protiv Googlea u Velikoj Britaniji mogao bi imati globalne posljedice, smatra analitičar Brian Wieser, a njegovo predviđanje potvrđeno je jučer kada su američki mobilni operateri AT&T i Verizon te kompanije poput Johnson&Johnsona također najavili povlačenje stotina milijuna dolara koje su namjeravali uložiti u oglašavanje na najpopularnijem video servisu na svijetu. 'Duboko smo zabrinuti da bi se naši oglasi mogli pojaviti uz sadržaj koji promovira mržnju i nasilje. Dok nas iz Googlea ne uvjere da se to neće dogoditi, povlačimo oglase iz svih Googleovih platformi, osim tražilice', objavili su iz AT&T-a.

Ovo je veliki udarac za Google koji bi ih, prema informacijama brojnih medija, mogao koštati stotine milijuna dolara, a ako se situacija ubrzo ne promjeni, bojkot će se osjetiti i na cijeni dionice ove kompanije.

Sada je na potezu Google – čini se kako prvi potezi koje je ova kompanija najavila nisu smirili oglašivače tako da će što prije trebati pronaći neko novo i učinkovito rješenje koje bi trebalo osigurati da se oglasi ne prikazuju pored sadržaja povezanog s terorizmom, nasiljem, govorom mržnje i slično, što nije nimalo lak zadatak, čak i za jednog giganta poput Googlea.