Nakon što se 2009. godine u kinima diljem svijeta počeo prikazivati film Avatar koji nam je pokazao sve prednosti i atraktivnost 3D tehnologije, mogli smo zaključiti kako je 3D sadržaj budućnost te kako ćemo za desetak godina sve filmove, serije, utakmice, koncerte i slično gledati u 3D-u. No, osim što su prvi televizori na kojima smo mogli uživati u ovakvom sadržaju za većinu ljudi bili preskupi, problem je bio i u nedostatku 3D sadržaja, kao i dodatnim naočalama koje se moraju nositi za gledanje 3D filmova koje, osim što predstavljaju dodatni trošak, mnogima nisu niti ugodne za nošenje.

Danas je podrška za 3D postala jedna od standardnih opcija na prosječnim televizorima, a novi trendovi na ovom tržištu su sve veća rezolucija, tanji uređaji i zakrivljeni ekrani, a sve su popularniji i televizori s dijagonalama od 50 i više inča. Kao i u slučaju prvih 3D modela, cijena prvih modela televizora s ultra visokom rezolucijom (UHDTV, odnosno 4K rezolucija) za mnoge je prevelika, a ista je stvar i sa zakrivljenim televizorima. Iako su trenutno ovakvi modeli za veliki broj ljudi nedostupni, oni nam ipak pokazuju što možemo očekivati od 'prosječnog' televizora za nekoliko godina (ili malo više) – takvi će televizori imati zakrivljene ekrane velike dijagonale (preko 50 inča) te će imati UHD, odnosno 4K rezoluciju, a ovisno o daljnjem napretku 3D tehnologije, za pregledavanje ovakvog sadržaja možda nam neće niti trebati 3D naočale. No, postavlja se pitanje kako će televizori izgledati u nekoj daljoj budućnosti, za deset ili dvadeset godina te su na ovom tržištu moguće neke radikalne promjene.

Radikalne promjene

Još od početaka masovne popularizacije televizora, ovi uređaji uvijek su se nalazili u centru dnevne sobe te se razmještaj namještaja u prostoriji uvijek prilagođavao TV-u, tj. kauč i fotelje uvijek su bili nasuprot televizora kako bi svi mogli imati pogled na ekran. Kako je tehnologija napredovala, televizori su doživjeli velike promjene pa su tako od masovnih uređaja s katodnom cijevi napredovali do ultra tankih modela velike dijagonale ekrana, visoke rezolucije i fantastične slike, ali kroz cijelo to vrijeme TV je ostao 'na istom mjestu' kao centralni dio sobe. Nezaustavljivi napredak tehnologije uskoro bi mogao dovesti do radikalnih promjena, a televizori u današnjem obliku mogli bi – nestati.

Iako je danas teško prognozirati što možemo očekivati za deset ili dvadeset godina, sve više tehnoloških stručnjaka uvjereno je kako budućnost pripada virtualnoj stvarnosti te bi velike televizore mogle zamijeniti naočale za virtualnu stvarnost  koje će nam omogućiti da ne samo gledamo sadržaj, već i u njemu aktivno sudjelujemo. Virtualna stvarnost za veliki broj ljudi godinama je bila prilično apstraktan pojam koji pripada vremenima koje možda nikada nećemo niti doživjeti, no posljednjih godina zabilježen je veliki napredak na ovom polju, a najveće svjetske kompanije ulažu milijarde dolara u tehnologiju koja bi nam mogla ne samo promijeniti način na koji gledamo TV, već bi mogla promijeniti i naše živote. Novinari koji su već testirali ovu tehnologiju oduševljeni su onim što su doživjeli, a neki su se čak našalili kako realan život, u usporedbi s onim što su doživjeli nakon što su stavili naočale za virtualnu stvarnost izgleda – dosadan.

Mogućnosti virtualne stvarnosti gotovo su neograničene te se ova tehnologija može primijeniti u brojnim industrijama, a najviše koristi od nje mogli bi imati gameri koji će moći 'zaroniti u virtualne svjetove video igara' te TV industrija kojoj će virtualna stvarnost otvoriti potpuno nove mogućnosti. Gledanje filmova, koncerata i utakmica tako bi moglo postati novo i uzbudljivo iskustvo jer npr. gledajući utakmice više nećemo biti ograničeni samo na sliku koja nam se danas prikazuje na televizoru, već ćemo okretanjem glave lijevo ili desno moći gledati što se događa i na tim dijelovima terena, kao da smo na samoj utakmici.

Tržište će predvoditi – Facebook

Jedna od kompanija koja bi u budućnosti mogla predvoditi ovo tržište jest – Facebook. Zuckerberg ne misli stati smo na najvećoj društvenoj mreži na svijetu te uvijek razmišlja o novim mogućnostima i opcijama za daljnje širenje, a kao jednu od 'velikih novi stvari' prepoznao je upravo virtualnu stvarnost pa je Facebook prošle godine platio dvije milijarde dolara za kompaniju Oculus koja već nekoliko godina razvija ovu tehnologiju. Oculus je poznat po razvoju Oculus Rift naočala za virtualnu stvarnost koje bi se uskoro trebale pojaviti u prodaji, a njihovi najveći konkurenti bit će HTC i Valve koji su razvili naočale za virtualnu stvarnost Vive (prilikom nedavnog testiranja ovih naočala jedan je tehnološki novinar bio toliko oduševljen onim što je vidio da je rekao kako će budućnost s ovakvim naočalama izgleda fantastično, a one bi mogle promijeniti svijet) te Sony čije su Morpheus naočale za virtualnu stvarnost namijenjene prvenstveno gamerima.

Doživjeti nemoguće

iako smo svjesni velikog napretka tehnologije zahvaljujući kojoj su nam brojne stvari koje su prije bile rezervirane samo za znanstveno-fantastične filmove postale dio svakodnevice, mogućnost da bi nam naočale za virtualnu stvarnost mogle zamijeniti televizore na koje smo navikli trenutno se čini prilično nemogućom. No, upravo je to misija Oculusa – omogućiti ljudima da iskuse i dožive nemoguće pa bi tako u budućnosti, umjesto da upalimo TV i potražimo neki dokumentarac o npr. Madridu, mogli samo staviti naočale za virtualnu stvarnost i reći im da želite vidjeti Madrid i u sekundi ćete se 'stvoriti' u ovom gradu, odnosno mogli bi iz prvog (virtualnog) reda gledati finale Lige prvaka, dok će vam izgledati da se radnja filmova dešava doslovno ispred vaših očiju. 

Foto: Oculus, HTC

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju