Kineski proizvođači automobila pozvali su Peking da podigne carine na uvoz automobila na benzinski pogon iz EU-a i uzvrati Bruxellesu istom mjerom ako podigne carine na uvoz električnih automobila iz Kine, izvijestio je kineski list Global Times.
Na sastanku iza zatvorenih vrata na kojem su sudjelovale i europske automobilske tvrtke, kineska automobilska industrija "pozvala je vladu da usvoji odlučne protumjere (i) predložila da se pozitivno razmotri podizanje privremenih carina na benzinske automobile s motorima velike zapremine", piše Global Times.
Sastanak je organiziralo kinesko ministarstvo trgovine, a sudionici su uključivali kineske tvrtke SAIC i BYD, te njemačke BMW, Volkswagen i Porsche, izjavila su dva izravno upućena izvora.
Glavni cilj sastanka bio je pritisak na Europu i otklanjanje mogućih carina koje je Bruxelles najavio prošli tjedan kako bi zaštitio europsku automobilsku industriju od kineske konkurencije, dodali su izvori.
Ministarstvo nije odmah odgovorilo na upit Reutersa da komentira informaciju o zahtjevu automobilskih tvrtki.
Europska komisija priopćila je u srijedu da proučava situaciju "radi rasprave o mogućem, obostrano prihvatljivom rješenju".
Prije tjedan dana Bruxelles je istaknuo da bi od početka srpnja mogao uvesti dodatne carine na uvoz električnih automobila na baterije iz Kine, u rasponu od 17 do 38 posto, zbog "nepoštene državne pomoći proizvođačima". Komisija se nadovezala na odluku SAD-a o 100-postotnim carinama na uvoz kineskih vozila.
Glavni stručnjak Kineskog centra za automobilsku tehnologiju i istraživanje (CATARC) i zamjenik direktora Kineskog istraživačkog centra za automobilsku strategiju i politiku Liu Bin izjavio je krajem svibnja u razgovoru za Global Times da bi Peking trebao podići carine na benzinske limuzine i sportske terence s motorima obujma većeg od 2,5 litara s 15 na 25 posto.
Europa je lani u Kinu izvezla 196 tisuća automobila s motorima zapremnine veće od 2,5 litara, za 11 posto više nego u 2022., prema podacima Kineske udruge za osobne automobile. U prva četiri ovogodišnja mjeseca europske kompanije izvezle su još 44 tisuće takvih vozila, za 12 posto više nego u istom lanjskom razdoblju.
Vrijednost europskog izvoza automobila u Kinu dosegnula je lani 19,4 milijarde eura, prema podacima europskog statističkog ureda. EU je istodobno iz Kine uvezla električna vozila u vrijednosti 9,7 milijardi eura.
Udio Kine u prodaji njemačkih automobilskih kompanija iznosi oko 30 posto i kineski su kupci nabavljali najviše automobila s motorom zapremnine veće od 2,5 litara upravo u Njemačkoj, u vrijednosti 1,2 milijarde dolara od početka godine, prema podacima kineske carine.
Slovačka zauzima četvrto mjesto na ljestvici kineskih dobavljača te kategorije vozila i drugo mjesto u EU, nakon Njemačke. Od početka godine slovačke kompanije izvezle su u Kinu sportske terence u vrijednosti 803 milijuna dolara.
Veliki su kineski dobavljači automobila s motorima zapremnine veće od 2,5 litara i kompanije iz SAD-a, Ujedinjenog Kraljevstva i Japana koje bi vjerojatno najviše profitirale od eventualnog povećanja carina, napominje Reuters.