Dnevno na mobitelu provedemo gotovo 5 sati, a željeli bismo još i više

Iako svoje mobitele najčešće koristimo za chat i pretraživanje interneta, većina bi ih rado koristila i za usluge u zdravstvu i javnoj upravi.

Martina Čizmić | 11.11.2019. / 11:16 komentari
Smartphone (Foto: Mastercard)

Da svi "stalno" koristimo svoje mobitele, više nije neka vijest. No zanimljivo istraživanje otkrilo je kako dnevno, u prosjeku, svoj mobitel korisitimo gotovo pet sati, a rado bismo to vrijeme i povećali. 

tri vijesti o kojima se priča Vrijeme na Zemlji, ilustracija zemlja je poludjela Znanstvenici upozoravaju: Dolazi dan kakav čovječanstvo još nije doživjelo Protuzračni sustav Raven 70 posto učinkovitosti VIDEO Pogledajte protuzračni sustav koji su Britanci u 3 mjeseca sklepali za Ukrajinu i koji skida ruske dronove kao muhe s neba Kineski hipersonični projektili "Kill web" Amerikanci paničare jer Kina ima sustav za ciljanje zbog kojeg američke snage nisu sigurne ni na "sigurnoj" udaljenosti

Istraživanje MasterIndex koje je za Mastercard provela agencija Improve pokazalo je da korisnici bankarskih usluga u Hrvatskoj idu ukorak s trendom digitalizacije te da su zadovoljni njezinom razinom u zemlji, no bez obzira na to žele više inovacija, digitalnih rješenja i usluga u gotovo svim sferama svakodnevnog života.

Digitalne usluge sastavni su dio naših života. Koristimo ih za različite svrhe, a istraživanje je pokazalo da općenito najviše koristimo pametne telefone i online chat (84 %), zatim elektroničku poštu (82 %), mogućnost online kupnje (81 %), internetsko pretraživanje (79 %), društvene mreže (74 %), internetsko ili mobilno bankarstvo (64 %), navigaciju (64 %), vremensku prognozu (61 %), aplikacije za plaćanje (60 %), usluge dijeljenja slika i videa (56 %) te traženja smještaja (42 %). Kada je riječ o svakodnevnom korištenju digitalnih usluga, najviše koristimo one za komunikaciju i informiranje: internetsko pretraživanje (97 %), društvene mreže (92 %), mobitel s pristupom internetu i online chat (85 %), elektroničku poštu (85 %) te vremensku prognozu (73 %).

U usporedbi s prošlogodišnjim rezultatima, društvene se mreže nešto manje koriste, a navigacija, aplikacije za plaćanje i video na zahtjev više. Mlađi ispitanici iznadprosječno koriste pametni telefon, češće kupuju online, dijele fotografije, gledaju videosadržaje, slušaju glazbu, koriste aplikacije za plaćanje, prate sport te se informiraju o putovanjima i stanju u prometu. S druge strane, stariji ispitanici u većoj mjeri koriste navigaciju, e-čitače, internetsko i mobilno bankarstvo, elektroničku poštu te internetsko pretraživanje, a češće gledaju i vremensku prognozu.

Prepoznavanje lica (Foto: Getty Images) Korak ispred svih: Plaćanje mobitelom je zastarjelo, u Kini se plaća – pogledom

Značajna većina od 82 % zadovoljna je razinom digitalizacije u Hrvatskoj, što je blagi porast zadovoljstva od 4 % u odnosu na studeni prošle godine. Ipak, dobar dio nas želi vidjeti više inovacija i digitalnih usluga u zdravstvu (73 %), javnoj upravi (53 %), obrazovanju (49 %) te drugim područjima kao što su pravosuđe (21 %), javni prijevoz (20 %), trgovina (16 %), financijske usluge (14 %) ili telekomunikacije (11 %). Po pitanju razine digitalizacije u zemlji najkritičniji su mladi, koji prvenstveno žele vidjeti veće pomake na području obrazovanja, zdravstva i javnog prijevoza. S druge strane, stariji ispitanici voljeli bi to vidjeti u javnoj upravi, zdravstvu, telekomunikacijama i automobilima.

Gotovo svi ispitanici (96 %) koriste mobitel, na kojem prosječno provedu gotovo pet (4,7) sati dnevno. Mobitel najviše koriste mladi od 18 do 29 godina, i to u prosjeku pet i pol sati dnevno, dok ga ipak manje koriste oni stariji. Ispitanici redovito koriste i prijenosno (81 %) i osobno računalo (62 %), smart TV (49 %), tablet (41 %), digitalnu kameru (34 %), bežične zvučnike i slušalice (30 %), igraće konzole (22 %), pametne satove (12 %) i druge uređaje. Dnevno se ipak najviše vremena provede uz uređaje vezane za sport (10,4 sata), one namijenjene zdravstvenim potrebama (9,4 sata) te pametne satove (7,2 sata). Riječ je o značajnom povećanju korištenja u odnosu na prošlu godinu.

Čak 67 % ispitanika bilo bi zainteresirano za online plaćanje mobitelom, što je porast od 6 % u odnosu na zadnji val istraživanja u svibnju ove godine, ali i 6 % manje nego u studenom 2018. Aktualni rezultati govore da takav način plaćanja najviše zanima one s mjesečnim primanjima većim od 12.000 kn (79 %), ispitanike iz Slavonije (77 %), Like, Korduna i Banovine (75%) te mlade od 18 do 29 godina (72 %) i one bez primanja (72 %). Za plaćanje prislanjanjem mobitela uz POS terminal zainteresirano je 59 % ispitanika, a za plaćanje pomoću mobilne aplikacije njih 62 %. Vidljiva je razlika od zadnjeg vala istraživanja u svibnju ove godine kada je za ovakva plaćanja bilo zainteresirano tek oko polovine ispitanika. Ipak, valja napomenuti da su aktualni rezultati gotovo isti kao i u studenom prošle godine.

Plaćanje javnog prijevoza mobitelom (Foto: Thinkstock) (Foto: Thinkstock)

Plaćanje mobitelom najpoželjnija alternativa karticama

Pored nekih drugih alternativa platnim karticama, mobitel djeluje još popularnijim sredstvom plaćanja – u tom slučaju čak 71 % ispitanika odabralo bi mobitel umjesto nekog drugog uređaja ili metode. Štoviše, mladi od 18 do 29 godina bi u još većoj mjeri (79 %) za plaćanje koristili mobitel, dok su tome definitivno najviše skloni oni s najvišim mjesečnim primanjima (86 %). Općenito, ispitanici bi u manjoj mjeri odabrali neka druga sredstva i načine plaćanja kao što su osobna iskaznica ili putovnica (19 %), biometrijske karakteristike koje primjerice uključuje skeniranje otiska prsta ili rožnice oka (13 %), pametni sat (12 %), tablet (10 %) te implantat poput čipa (5 %). Zanimljivo je da se i tu ponovno najviše razlikuju odgovori ispitanika s najvišim primanjima – čak 40 % ih je spremno za plaćanje koristiti osobnu iskaznicu ili putovnicu, 23 % biometriju te iznimno visokih 20 % i implantat poput čipa. Međutim, ima i onih koji izuzev kartica nisu spremni koristiti niti jedan od navedenih načina plaćanja, a njihov broj nije zanemariv jer se radi o petini ispitanika.

Većina korisnika kartica (89 %) barem povremeno koristi svoje kartice prilikom online kupnje, a riječ je o povećanju od 4 % u odnosu na svibanj ove godine te 2 % u odnosu na studeni 2018. Svakog tjedna kartice u tu svrhu koristi 15 % korisnika kartica, dok 36 % to čini jednom do dva puta mjesečno. U oba slučaja radi se o povećanju za 7 %. Kartice pri online kupnji još nešto više koriste korisnici kreditnih kartica i onih s odgodom plaćanja, mladi od 18 do 29 godina, muškarci, visokoobrazovani te oni s višim prihodima.

Kartica Hrvati sve više plaćaju beskontaktno, a 62 posto želi plaćati mobitelom

Online kupci za plaćanje najčešće koriste debitne kartice (32 %), zatim PayPal (25 %) i kreditne kartice (23 %), a mnogo manje gotovinu prilikom preuzimanja dostave (8 %), internetsko bankarstvo (7 %) ili obročno plaćanje kreditnom karticom (4 %). Kreditne kartice za online kupnju koriste više stariji ispitanici, oni s višim prihodima te muškarci. PayPal također preferiraju slične skupine ispitanika – stariji od 40 godina i oni s mjesečnim prihodima iznad 9000 kuna. S druge strane, debitne kartice u ovom slučaju najčešće koriste mladi od 18 do 29 godina te oni s najnižim prihodima.

Glavni razlog za online kupnju i dalje je cijena, odnosno popusti i akcije (66 %), zatim ušteda vremena (60 %), mogućnost kupnje u bilo koje vrijeme (59 %), dostupnost određenih proizvoda isključivo online (57 %), veća ponuda nego u klasičnim trgovinama (55 %), dostava (44 %) te lakša usporedba cijena (40 %).

Beskontaktno plaćanje, ilustracija (Foto: Mastercard)

Kada je riječ o sigurnosti, neizbježno je pitanje autentifikacije plaćanja. Što se tiče same metode, točno polovica ispitanika odabrala bi PIN, više od trećine (37 %) skeniranje otiska prsta, a mnogo manji broj skeniranje rožnice oka (5 %), kod poslan SMS-om (5 %) ili prepoznavanje fizionomije lica selfie fotografijom (2 %). U odnosu na prošlogodišnje istraživanje, preferencija za korištenje PIN-a povećala se za čak 9 %, dok je interes za biometrijom pao za 5 %.

Vezane vijesti