Do svega samo jednim klikom: Koronavirus otkrio je sve čari internetske kupovine kupcima, ali i prodavateljima

Pandemija koronavirusa promijenila je kupovne navike potrošača. Iako ih većina još uvijek voli kupovati u tradicionalnim trgovinama, sve je više onih koji prepoznaju prednosti kupovine na internetu.

Informer | 25.10.2020. / 08:17

Galerija

U mnoštvu gubitnika u korona je krizi netko ipak i profitirao. A profitirala je eTrgovina. Iako promet u trgovini bilježi pad od gotovo sedam posto u prvih osam mjeseci, online prodaja rasla je čak 13,9 posto.

Primijetili smo da najviše onih koji su rasli u vrijeme korone su zapravo tvrtke iz domene prehrambenih proizvoda, zdravlja i mali OPG-ovci koji su sada prvi put shvatili da imaju koristi od online prodaje, pojašnjava Marcel Majsan, predsjednik Udruge eCommerce. 

Tako su Hrvati, inače neskloni kupovini hrane putem interneta, promijenili navike i namirnice počeli naručivati iz udobnosti vlastitog doma. Tome svjedoče i u trgovini zdrave hrane iz koje navode da se online prodaja u prvih pola godine udvostručila.

Web shop se izrazito jako digao i ono što smo primijetili je da su došli novi kupci koji su i dan danas ostali, a to je ono što treba iskoristiti, a to je velika prednost webshopa, odnosno velika prednost korone, ističe Tara Lukičić iz trgovine zdrave hrane.

 A njihova je prednost što su pojačanu online potražnju mogli zadovoljiti. A mogli su jer su za to imali svu infrastrukturu i znanje. Ova je trgovina naime u poslovanje krenula kroz online prodaju da bi tek naknadno počeli otvarati fizičke dućane koji je danas ukupno osam. Danas i sami priznaju da je pokretanje online prodaje zdrave hrane prije pet godina bilo i ludo i hrabro.

U tim trenucima 2015. još ove logističke stvari, dostave, nisu funkcionirale kao što funkcioniraju danas, pet godina kasnije. Tako da je to često bio problem. Tada se samo dostavljalo u Zagreb i bilo je svega, razlomljenih kokosovih ulja, staklenki, prisjeća se Lukičić.

No oni su te probleme riješili i danas gotovo pa nema izazova s kojim se u web prodaji, koja čini između 10 i 15 posto njihovog prometa, ne mogu i ne znaju nositi. No to nažalost, nije bio slučaj s mnoštvom drugih domaćih trgovaca, što velikih što malih.

Najveći problem ovih koji su krenuli prodavati online, a prije nisu imali iskustva s time, pogotovo kod onih koji su se bavili hranom je da se nisu snašli s logistikom. Znači nisu imali toliko iskustva na web-u, u marketingu, općenito s izradom online trgovine, objašnjava Majsan.

Pa je ona za mnoge i tragično završila jer se radi o poslu koji je teško pokrenuti preko noći. Sama izrada web prodaje, koja će trgovca stajati tek nekoliko tisuća kuna, možda je i najjednostavniji dio, no distribucija i logistika su onaj skuplji i kompliciraniji dio priče.

Nekakva naša istraživanja su pokazala da bi najbolji način bio da se svi oni okupe pod okriljem jedne velike online tržnice koja bi za njih radila prodaju, marketing i distribuciju proizvoda tako da nemaju problema s krajnjom dostavom proizvoda kupcu, naglašava Majsan.

Jer povećanje online prodaje zabilježeno u prvoj polovici ove godine, sigurno će biti nastavljeno, tvrde iz Udruge eCommerce. Zato je i krajnje vrijeme za pokretanje web trgovine, kojih je u Hrvatskoj još uvijek jako malo – tek tri tisuće pokazuju podaci Udruge. U Njemačkoj ih je primjerice 170 tisuća.

Online trgovina u Hrvatskoj iznosi oko šest posto od ukupne trgovine dok je u svijetu oko deset posto. Što znači da pod a)imamo jako veliki potencijal rasta u Hrvatskoj i drugo, moramo znati da sama pojava Internet trgovine povećava prodaju u fizičkim lokacijama, dodaje Majsan.

Jer kupci vole pretraživati online, a kupovati offline. No sve je manje toga što će nužno kupovati u fizičkim trgovinama. Korona je kupovne navike potrošača ubrzano promijenila.

Mislim da svijet ide ka online shoppingu u 80 posto slučajeva, procjenjuje Lukičić.

Mi već godinama imamo kontinuirani rast od 10 posto u sektoru online trgovine i siguran sam da će se taj rast nastaviti. Još više od toga siguran sam da će se povećati broj online trgovina jer danas je lakše nego ikada otvoriti on line trgovinu i stvarno potražnja za online trgovinom raste, ističe Majsan.

U prošloj godini, primjerice, zabilježen je rast online kupaca od 26 posto. Ove će godine on sigurno biti i veći. Usto istraživanje Udruge eCommerce, pokazuje da raste povjerenje građana u kupovinu putem interneta. Vrijeme je da se trgovci ovim trendovima počnu prilagođavati.

 

Emisiju Informer pogledajte besplatno na novatv.hr.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti