Dosta o nogometu, 'ajmo malo o lopti: Evo zašto će Al Rihla zauvijek promijeniti najvažniju sporednu stvar na svijetu

Aktualno Svjetsko nogometno prvenstvo u Katru predstavlja jedno od najznačajnijih korištenja tehnologije u povijesti sporta. Savršen primjer toga jest nova lopta koja, iako se doima posve običnom, zapravo u sebi nosi dosad neviđenu tehnologiju u nogometu.

Branimir Vorša | 07.12.2022. / 08:00

Lopta Al Rihla
Lopta Al Rihla (Foto: Afp)

Nogometne lopte koje se koriste na Svjetskom nogometnom prvenstvu 2022. u sebi imaju senzor koji prikuplja podatke o prostornom pozicioniranju lopte u stvarnom vremenu. Nikad dosad na svjetskim nogometnim prvenstvima nije korištena takva tehnologija za praćenje lopti. U kombinaciji s postojećim alatima za optičko praćenje, ta tehnologija čini VAR (sustav kamera za analizu spornih situacija na terenu) i programe kao što su pregledi zaleđa preciznijima i jednostavnijima. 

Telstar - službena lopta Svjetskog prvenstva 1970. u Meksiku Lopte svjetskih prvenstava: Nova era započela je klasikom koji je zauvijek promijenio nogomet

Iako je ovo prvi put da se takva tehnologija koristi na velikom natjecanju, ona je i dalje samo "poluautomatska", a kako smo mogli vidjeti na nekim utakmicama, konačnu odluku i dalje donosi - čovjek.

Senzori u lopti

Unutar svake nogometne lopte korištene na aktualnom svjetskom nogometnom prvenstvu nalazi se uređaj koji je dizajnirao KINEXON, vodeća tvrtka u svijetu praćenja performansi u nekoliko sportova. Riječ je o uređaju koji teži 14 grama i zapravo sadrži dva odvojena senzora koji rade istovremeno, kažu podaci iz navedene tvrtke. Ti senzori su: ultraširokopojasni senzor (UWB), odnosno vrsta tehnologije koja je bolja od GPS-a ili Bluetootha za precizne podatke o položaju i koja može prenositi podatke u stvarnom vremenu za stalno praćenje položaja lopte, te senzor inercijske mjerne jedinice (IMU), koji je namijenjen otkrivanju nijansiranih kretanja objekta u prostoru.

Dok mi ultraširokopojasni pomaže da imam položaj objekta, IMU mi daje granularno kretanje u tri dimenzije, pojašnjava Maximillian Schmidt, suosnivač i direktor KINEXON-a.

Svaki šut, udar glavom, bacanje ili bilo koji drugi dodir sustav hvata brzinom od 500 podataka u sekundi. Ti podaci šalju se u stvarnom vremenu od senzora do lokalnog sustava za pozicioniranje (LPS), koji uključuje postavljanje mrežnih antena instaliranih oko igrališta, koje primaju i pohranjuju podatke za trenutačnu upotrebu. Kada lopta izleti s igrališta tijekom igre, a nova lopta se ubaci kao zamjenska, KINEXON-ov pozadinski sustav automatski se prebacuje na unos podataka nove lopte bez potrebe za ljudskom intervencijom.

KINEXON-ov uređaj u lopti podržan je tehnologijom ovjesa koju je osigurao Adidas, dizajniran za smještaj senzora u središnju unutarnju točku lopte koji ga drži sigurnim bez obzira na to što se s loptom događa. U paru s tim senzorom je i optička kamera za praćenje iz dobro poznatog teniskog sustava Hawk-Eye. Dvanaest kamera Hawk-Eye postavljeno je oko stadiona, a jedina im je zadaća pratiti loptu i svakog igrača 50 puta u sekundi. Za igrače se prati 29 odvojenih točaka tijela, uključujući njihove udove. Kada se kombiniraju, ova dva izvora podataka omogućuju donošenje odluka o zaleđu koje nisu samo vrlo precizne, već su puno brže nego što je to bilo dosad. To je isto tako i glavni prioritet za FIFA-u na Svjetskom nogometnom prvenstvu 2022.

Uloga umjetne inteligencije

Imajući to na umu, podaci iz KINEXON-a i Hawk-Eyea prolaze kroz sustav umjetne inteligencije (UI), koji je programiran za generiranje automatiziranih upozorenja o zaleđu službenim osobama u videosobi na stadionu. UI programi automatski generiraju upozorenja, koja zatim mogu potvrditi nogometni službenici na utakmici. Softver također generira 3D renderiranje prostornih podataka, koji su vidljivi na TV zaslonima na stadionu kako bi navijačima omogućili izravan uvid u svaku sudačku odluku potpomognutu tim sustavom.

Uz KINEXON-ov sustav praćenja lopte, ti podaci dolaze na 500 Hz, što znači da su praznine u pravom pozicioniranju manje od dvije milisekunde. Podaci između KINEXON-a i Hawk-Eyea precizni su i sinkronizirani do jedne milijuntinke sekunde, što osigurava da nikad nisu u suprotnosti jedan s drugim.

Smeta li sve to igračima na terenu?

Na kraju, postoji još jedna ključna stvar, a ta je osigurati da dodavanje senzora unutar lopte bude neprimjetno za igrače koji je koriste u igri. Adidas je bio odgovoran za takva testiranja, koja su se provodila na dva načina.

Prvi je bio slijepo testiranje igrača i proveden je uz pomoć klubova u Španjolskoj, Njemačkoj i Engleskoj kako bi se vidjelo mogu li igrači uočiti razliku između "normalnih" lopti i lopti s ugrađenim senzorom/ovjesom, a da ne znaju prethodno o kojim je loptama riječ.

Drugi je bio testiranje mehaničkim šuterom, a provodilo se u laboratorijskim uvjetima. Robotski uređaji mogu se programirati da "šutiraju" loptu različitim brzinama, okretajima i smjerovima. Kamere velike brzine zatim procjenjuju let lopte, osiguravajući da prisutnost senzora ne stvara abnormalne putanje leta.

Nema savršenih scenarija

Ipak, na koncu ništa od navedenog ne jamči nogometnu utakmicu bez incidenata (navedimo samo za primjer poništeni jedanesterac Hrvatskoj u utakmici protiv Belgije). Nije neviđeno da se u svijetu tehnologije mogu pojaviti nepredviđene okolnosti. Oprema se može pokvariti. Čak i u vjerojatnom scenariju da tehnologija savršeno funkcionira od početka do kraja, neke fanatične fanove nogometa teško je uvjeriti da, primjerice, njihov ljubimac na terenu zapravo nije u pravu. Takve se stvari ne mogu u potpunosti izbjeći, no uključene tvrtke uvjerene su da su ispunile sve važne uvjete za uvođenje ove nove razine tehnologije u najvažnije svjetsko nogometno natjecanje.

Izvor: FiveThirtyEight

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti