Životna priča osnivača Alibabe čini se kao idealan scenarij za neki hollywoodski film – nije bio dovoljno dobar za rad u policiji, prilikom prijave za rad u restoranu KFC-a jedini od prijavljenih nije primljen na posao pa je odlučio pokrenuti vlastiti biznis samo 'kako bi preživio'. Poslovanje na početku nije išlo glatko, a za jedan njegov projekt (Alipay) ljudi su mu rekli kako je to 'najgluplja ideja koju su ikada čuli' te sada njegov 'glupi projekt' Alipay ima oko 800 milijuna korisnika. Jack Ma danas je jedan od najbogatijih ljudi na svijetu koji je težak oko 23 milijarde dolara, dok je vrijednost Alibabe veća od 200 milijardi dolara, a on i dalje pokušava pronaći inovativne načine kako povećati profit kompanije, ali i pomoći stanovnicima ruralnih dijelova Kine da, usprkos teškim uvjetima i lošoj infrastrukturi, krenu njegovim 'stopama uspjeha'.

Nitko ga nije htio zaposliti, a danas je najbogatiji čovjek u Kini!

Ma tako traži sela u ruralnim dijelovima Kine u kojima ne postoji internetska veze (sve što selo treba imati je pristupna cesta i signal za mobitele) te gradi infrastrukturu koja je potrebna da se ta mjesta povežu s internetom i da stanovnici pokrenu i prošire svoje kompanije. Nakon toga, on pronalazi 'dvije ili tri mlade žene' koje se znaju služiti računalima i pokloni im računalo putem kojeg će svi stanovnici moći naručivati stvari s interneta (naravno, Ma vjeruje kako će naručivati stvari s Alibabe) koje bi im mogli dostaviti u selo. Na ovaj način, osim što Ma direktno zapošljava ove djevojke, stanovnici će napokon dobiti mogućnost nabavljanja stvari (poput npr. mašina za pranje robe) po puno povoljnijim cijenama, no omogućit će i drugim stanovnicima da prošire svoje poslovanje jer će sada imati pristup kamionima za dostavu koji će im robu dostavljati iz gradova, a oni će u gradove putem istih kamiona moći slati svoje proizvode koje će prodavati putem interneta i stranica poput Alibabe.

Huang Jianqiao

Kao jedan od uspješnih primjera ovakvih kineskih poduzetnika s ruralnih područja na Business Insideru navode Huanga Jianqiaoa koji je počeo kao siromašan farmer, ali je s vremenom počeo izrađivati torbice koje je, zahvaljujući Alibabi, mogao distribuirati milijunima ljudi diljem Kine. On nije morao otići 'trbuhom za kruhom' u velike kineske gradove u kojima bi bio odvojen od obitelji, već je ostao s obitelji u svom mjestu i danas zarađuje puno više novca. Prema riječima predsjednika Svjetske banke Jima Kima, Ma želi ovu strategiju koja se pokazala iznimno uspješna u Kini, proširiti i na druge zemlje u razvoju u Africi, Južnoj Americi i Južnoj Aziji.

Kao što je poznato, osim šefa Alibabe i brojne druge kompanije zainteresirane su za povezivanje internetom zemalja u razvoju – Mark Zuckerberg pokrenuo je inicijativu Internet.org koja, među inim, omogućava besplatan pristup određenim servisima (uključujući i Facebook), dok Googleovci razvijaju posebne balone koji bi trebali omogućiti pristup internetu na mjestima u kojima nema odgovarajuće infrastrukture. Osim želje za pomaganjem milijunima ljudi koji nemaju pristup internetu, u ovim se kompanijama nadaju da će ti ljudi, kada napokon budu online, koristiti njihove proizvode i servise, što će im u budućnosti donijeti novi izvor prihoda.

Foto: AFP