HNB upozorava na opasnu praksu: Nemojte uzimati sumnjive kredite preko društvenih mreža, mogli bi vas skupo stajati

HNB posebno ističe kako se na društvenim mrežama ciljaju ljudi iz potresom pogođenih područja, kojima se nude "povoljni" zajmovi.

Hina | 21.01.2021. / 11:10

Novac
Novac, ilustracija (Foto: DNEVNIK.hr)

Hrvatska narodna banka (HNB) u četvrtak je upozorila da se građanima područja pogođenih potresom na društvenim mrežama nude neregulirani zajmovi, pri čemu apostrofira opasnost od takvog načina zaduživanja.

Kako su iz HNB-a istaknuli u priopćenju, neregulirani zajmovi predstavljaju zaduživanje povećanog rizika, kod kojeg su uvjeti i cijena vrlo često znatno nepovoljniji za korisnika kredita od uvjeta iz ponude reguliranih kreditora.

Neregulirane zajmove karakterizira nejasan identitet kreditora i nemarno sastavljena ponuda koja ostavlja dojam lošeg prijevoda na hrvatski jezik bez potpunih informacija uobičajenih za ponude kreditnih proizvoda ili pojedinosti ugovora, a u slučaju kad se zatraže dodatne informacije, ponuditelj izbjegava dati precizan odgovor, naveli su iz HNB-a.

Potrošači koji se odluče na takve zajmove izlažu se riziku gubitka novčanih sredstava i prije potpisivanja ugovora, vraćanju kredita u znatno većem iznosu od očekivanog ili pak primanju iznosa manjeg od očekivanog pri isplati kredita.

Prijete im i rizici prijevare i manipulacije osobnim podacima jer se u procesu kreditiranja traže osobni podaci bez pojašnjenja svrhe prikupljanja, načina obrade i pohrane tih podataka, čime rastu rizici vezani uz krađu identiteta ili posljedične prijevare, upozoravaju iz središnje banke.

Kako bi potrošači bili sigurni da pri razmatranju mogućnosti ugovaranja kredita u obzir uzimaju ponude institucija koje nadziru, iz HNB-a su skrenuli pozornost na odredbe iz Zakona o zaštiti potrošača vezane uz jasno i transparentno informiranje potrošača putem predugovornih informacija o nazivu, adresi i matičnom broju trgovca, osnovnim obilježjima i ukupnoj cijeni financijske usluge, ključnim odredbama ugovora, načinu rješavanja sporova i pravu na jednostrani raskid.

Osim toga, naveli su iz HNB-a, prije ugovaranja kredita regulirane institucije imaju obvezu potrošaču uručiti Europski standardizirani informativni obrazac iz kojeg su jasno vidljive informacije o glavnim obilježjima zatraženoga kredita, kamatnoj stopi i drugim troškovima, učestalosti i broju uplata, simulaciji u slučaju nepovoljnoga kretanja tečaja za 20 posto ako je kredit u valuti ili vezan valutnom klauzulom i brojne druge korisne informacije. Zbog svoje standardizirane forme i opsega informacija Europski standardizirani informativni obrazac omogućava bolju informiranost potrošača i mogućnost usporedbe uvjeta u ponudi kredita iste vrste, napominju iz HNB-a.

Ponude koje ne sadržavaju navedene informacije ili u sklopu kojih do tih informacija nije moguće doći ni na osobni zahtjev rizične su za potrošača, dodaju.

HNB tako upućuje na svoje popise institucija, poput banaka, štednih banaka, stambenih štedionica i kreditnih unija kojima su izdali odobrenje za rad ili koje su s matičnim odobrenjem registrirane za pružanje usluga na teritoriju RH, a koji se mogu pronaći u registrima na internetskoj stranici HNB-a.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi DNEVNIK.hr aplikaciju

Vezane vijesti

Još vijesti