Oslo Innovation Week konferencija je koja po 14. put na jednom mjestu okuplja više od 10 tisuća najinovativnijih svjetskih umova. Tijekom konferencije vodeći međunarodni i lokalni startupovi, tvrtke i investitori razmjenjivat će svoje ideje, planove i stavove o poduzetništvu, tehnologiji i inovaciji.

Svoje će predavanje u sklopu Oslo Business Foruma održati i Iva Matasić, Hrvatica koja živi i radi na relaciji Zagreb – SAD – Oslo, a koja se tijekom 15 godina poduzetništva specijalizirala za savjetovanje kompanija u ulasku na nova tržišta, otvaranju novih tržišta, ali i uspješnom poslovanju. Kako sama kaže, prvotni je fokus usmjerila na SAD, no u posljednje vrijeme sve je češće u Norveškoj. Uoči njezina odlaska na konferenciju u Oslo, gdje će održati predavanje s temom “growth strategy startupova” i “koji su trendovi u VC industriji”, porazgovarali smo s njom o startupovima, investiranju i poduzetništvu u Hrvatskoj, ali i šire.

Imate dugogodišnje iskustvo u poduzetništvu, a posljednjih godina živite na relaciji Hrvatska – SAD. Možete li nam usporediti poduzetničku klimu u Hrvatskoj i SAD-u? Je li uopće moguće napraviti usporedbu?

U svakom poslu važno je znati ponudu i potražnju, te naći market fit, zaključiti prodaju i osigurati cash-flow. SAD je mnogo brži kod zaključivanja dogovora te skloniji rizicima. Evo konkretan primjer, ponuda na hrvatskom tržištu zahtijeva nekoliko stranica objašnjenja, nerijetko se radi i nekoliko dana, dok je u SAD-u najnormalnije u mojoj branši zaključiti dogovor o suradnji rečenicom poput primjerice - povećat ću vašu prodaju za 50 posto i dovest ću vam toliko posto više klijenata, a to će vas koštati toliko dolara. Naravno, morate imati kredibilitet i sigurnost u ono što radite, kao i networking. Networking je bitan te uvijek smatram da je mnogo bitnije tko tebe zna, a ne koga ti znaš. Posljednjih godina mnoge IT firme napravile su iskorak na inozemno tržište što je dovelo do promjena poduzetničke klime Hrvatske, prvo u IT sektoru, a vidljivo je i u drugim sektorima. Svjesni smo da nam je tržište cijeli svijet, samo je bitno znati ponudu i potražnju.

Iva Matasić (Foto: Privatni arhiv) (Foto: Privatni arhiv)

San Francisco često se smatra startup mekom te mjestom na kojem je puno lakše uspjeti nego recimo u Hrvatskoj. Slažete li se s time? Što mislite, zašto je tako?

San Francisco zasigurno daje mnogo mogućnosti, ali isto tako, odlaskom tamo svjesni ste da je konkurencija velika. Traži se vrhunski rezultat i poslovanje, iako mislim da je u svakom poslu bitno težiti najboljem, bez obzira na to gdje se nalazili. Poduzetnička klima ono je što je omogućilo nagli rast startupova, poticanje pritupa “fail fast”, gdje neuspjeh u poduzetništvu ne postoji, već je samo novo iskustvo. Prvi doticaj s tim načinom poslovanja imala sam prilike iskusiti kao polaznica Founder Institutea, kad je pokrenut 2012. godine u Hrvatskoj. Danas sam u sklopu Founder Institutea mentor u Zagrebu i Oslu vezano za teme 'business developmenta', 'growth strategies', 'sales' i 'networking.

Što je, po vama, presudno za uspjeh nekog startupa?

Osnivači i ideja koja je prije pokretanja imala temeljno istraživanje tržišta. Mislim da je presudan tim te da su od samog početka jasno definirani interesi svih strana. Startup može imati savršenu ideju, no ako tim ne živi istu viziju, nije coachabilan (spreman na učenje, op.a.) i sklon brzim prilagodbama tržištu, vrlo se lako izgubi pravi smjer. Često se ne napravi dobro istraživanje tržišta, definiranje ponude i cijene. Mislim da je oduvijek bilo bitno napraviti prodaju, jer bez prodaje nema poslovanja.

Na Oslo Innovation Weeku Matasić će govoriti o VC trendovima u IT industriji. Dotaknut će se Silicijske doline, ali i novih tržišta i startup centara koji se otvaraju diljem svijeta. Također, pojasnit će što velike kompanije traže kad se odluče na investiciju u startup i zašto im je najvažniji tim iza projekta. Za razliku od prethodnih godina, kad su investitori bili spremni uložiti novac u dobru ideju, danas investitori odluke o investiciji donose nakon temeljitog istraživanja tržišta, ali i nakon što se educiraju o tome što se i gdje nudi, za što postoje mnogi seminari. Investitori više nisu fokusirani samo na SAD, već su prepoznali potencijal projekata na globalnom nivou. Poseban je fokus stavljen na ulaganje u startupove iz AI industrije, financija, kao i na one koji se bave novim tehnologijama povezanima uz automatizaciju doma, autonomne automobile i “zelenu energiju”.

Kako će održivi razvoj i zelena energija biti u fokusu Oslo Innovation Weeka, iskoristili smo priliku i upitali što je važno za održivi razvoj neke tvrtke ili zemlje u cijelosti?

Imati na čelu lidera, ne menadžera. Lider omogućava svojim ljudima rast i razvoj u punom potencijalu te oni izvrsno funkcioniraju i onda kad on nije prisutan. Važno je znati delegirati stvari i uvijek se okružiti ljudima koji su izvrsni u području koje rade. Ako ste vi najpametniji u prostoriji, nedostaje konstruktivno mišljenje. Tvrtka mora imati strategiju i viziju, koju živi i prenosi na svoje djelatnike. Kako osobno volim trčanje, često to vrijeme provodim u razmišljanju, te i u poslovanju volim raditi usporedbe s tim sportom. Važno je imati cilj i znati što je potrebno napraviti da bi se došlo do tog cilja. Bit će mnogo trenutaka kada biste najradije odustali, no ono što vodi naprijed jest predivan osjećaj nakon ostvarenog rezultata. Upornost i jasan cilj prije svega, nema odustajanja, poručuje na kraju Iva Matasić.