Ladislav Jurić IT je menadžer s više od deset godina iskustva koji je prije dvije godine zakoračio i u svijet dizajna. Naime, tada je svjetlo dana ugledala prva hrvatska "pametna" torba Baggizmo, namijenjena za muškarce u pokretu koji sa sobom nose različite uređaje (gadgeta). 

Nakon što je Baggizmo torba uspješno financirana kroz Kickstarter kampanju i pronašla svoj put do kupaca, Jurić se okrenuo novim izazovima. Tako je svjetlo dana ugledao još jedan komad pametne nosive tehnologije - Baggizmo Wiseward - pametni novčanik ili pametni uređaj koji služi kao novčanik.

S Ladislavom Juriće popirčali smo uoči lansiranja nove Kickstarter kampanje kojom će se financirati proizvodnja pametnog novčanika.

Prvo je bila torba, a sad novčanik. Zašto novčanik?

Postoje dva osnovna razloga. Prvi je zato što je to odavno bila nekakva moja želja, a drugi zato što smo kroz strategiju razvoja samog Baggizma naginjali prema nosivoj tehnologiji. Novčanik je bio jedan logičan slijed jer je tržište prilično nezasićeno, premda ima tisuće i tisuće novčanika, vidjeli smo potencijal da razvijemo nešto što do sad nije bilo razvijeno.

Umjesto da razvijemo Baggizmo torbu ispočetka kao "more wearable tech", razvili smo tehnologiju u novčaniku koji poslije možemo integrirati u torbu kao verziju dva.

Koliko je dugo projekt nastajao? Od ideje do lansiranja kampanje?

Bagizzmo je star dvije godine, a mi smo odmah po uspješnom završetku kampanje i isporuke prve serije torbi podržavateljima, inicirali razvoj novog proizvoda. Sam razvoj novčanika trajao je 6-7 mjeseci. Dok smo okupili tim, posložili se. Tako da smo ovome potpuno posvećeni od početka godine.

Novčanik ili pametni uređaj

Kako ste došli na ideju da stavite tehnologiju u novčanik? To nije samo jedna tehnologija već se radi o cijeloj paleti tehnologija koju ste ugradili. Kako ste birali što ćete ugraditi?

Imali smo jedan interni brainstorming proces u kojem smo odlučivali. Nismo nakrcavali tehnologiju samo da bismo po tome bili drugačiji, već prvenstveno jer i sam obožavam tehnologiju i integraciju nje u svakodnevni život. ključna je Strategija koju Baggizmo zapravo gradi - da standardne stvari budu integrirane s tehnologijom. Unutar novčanika smo integrirali tehnologije koje će nama i korisnicima omogući da novčanik postane nosivi objekt u potpuno drugačijoj dimenziji nego do sada.

Naša konkurencija, koja je napravila nešto, ugradila je Bluetooth u novčanik, što omogućuje određenu povezivost. Međutim, da bi vi mogli upravljati s procesima, da ako novčanik padne na pod vi to možete detektirati, morate integrirati niz drugih tehnologija, poput senzora. Mi smo se odvažili na to. Ne samo da smo razvili vlastitu elektroniku, nego smo išli toliko daleko da smo testirali i zračenja jer smo unutar novčanika stavili i zaštitu od krađe digitalnih podataka sa samih kartica. Ispada da je u novčanik ugrađeno svašta, ali je integrirana tehnologija koju mi kasnije možemo koristiti za bolje korisničko iskustvo i kvalitetnije korištenje.

Spomenuli ste krađu podataka. U Hrvatskoj to, još uvijek, nije toliki problem, ali u svijetu je. Značili to da vi prije svega ciljate na strano tržište?

Svakako prepoznajemo da određena tržišta nisu svjesna problema. Svijet se globalno digitalizira i svako može jednostavno i jeftino doći do tehnologije. Tržišta su različita, a proizvod je u samom startu internacionalni, Baggizmo već postoji i prodaje se u skoro svim zemljama svijeta. Tako će se i naš novčanici prodavati kroz razvijenu mrežu partnera. Svakako da su neka tržišta specifična - recimo Australija ima plastični novac, Indija ima veliki problem s kopiranjem novčanica tako da je vlada preko noći promijenila valutu. Onda su tu i digitalni podaci - naši podaci su spremljeni i na putovnici i na zdravstvenim iskaznicama, a mi trenutno nismo dovoljno svjesni da te podatke trebamo štiti. U nekim državama je to sigurno veći problem. Ono što naš uređaj, jer je to više uređaj nego novčanik, omogućava je upravo jedna nova razina zaštite.

Odabrali ste bežično punjenje kao tehnologiju koja omogućava rad Baggizmo Wisewarda. Koliko baterija traje?

To najviše ovisi o samom korištenju novčanika, ali ono što smo postigli do sada je 3-4 tjedna autonomije. Napravili smo niz istraživanja - od korisničkog iskustva, koliko je vama, kad integrirate neki novi uređaj u svoj život, naporno puniti ga svakodnevno. Vidjeli smo da je sve iznad 2 tjedna prilično prihvatljivo. Što se tiče same autonomije, neki uređaji na tržištu omogućavaju i veću autonomiju, ali onda moraju napraviti veći kompromis prema funkcionalnosti. Ako želimo imati potpuno funkcionalni uređaj sa svim senzorima, onda moramo negdje napraviti kompromis. Tako da ta 3-4 tjedna autonomije, u našem slučaju je prilično zadovoljavajuće. S druge strane, način punjena je jednostavan. Možete svaki dan doći doma, ostaviti novčanik i pustiti ga da se puni.

Spominjali ste povezivost uređaja/novčanika s mobilnim uređajem. Pretpostavljam da se radi i na aplikaciji.

Aplikacija je napravljena, ali smo upravo kroz ovu pripremu crowdfundinga i samu kampanju ostavili određeni prostor kroz koji ćemo poslušati povratne informacije naših kupaca. Tako da ono što će oni dobiti u 10. mjesecu bude u skladu s njihovim očekivanjima. Dobili smo prijedlog da integriramo mogućnost da u slučaju gubitka ili krađe novčanika, korisnik može kroz aplikaciju na jednostavan način obavijestiti banku ili kartičarsku kuću i poništiti kartice. To je zanimljiv prijedlog koji možemo razmotriti. Aplikacija smo doradili u smislu da imamo potpuno funkcionalni prototip i potpunu povezivost i upravljivost senzorima. Sama aplikacija za korisničko iskustvo, njen dizajn, nije nešto posebno, ali algoritam koji razvijamo je središte cijelog sustava i omogućava nam da  možemo detektirati kad je novčanik zaista pao, a nije bačen na stol - a to je onaj "tajni" dio. Korisnik do toga ne može doći, ali osjeća kroz korisničko iskustvo.

Iskusna ekipa dizajnera

Dotaknimo se sad dizajna. Svima je poznato kako novčanik izgleda. Baggizmo novčanik izgleda prilično malen i može stati u džep. No, što ako korisnik potom sjedne s tim pametnim novčanikom u džepu?

I o tome smo razmišljali. Integrirali smo malo veću i impregniraniju karticu na kojoj stoji sva elektronika. Mogli smo ići na još tanju i manju karticu, ali onda bismo riskirali da pukne. Što se tiče standardnog korištenja, ja ga koristim već šest mjeseci bez problema.

Od čega je napravljen novčanik? Tko je smislio dizajn?

Ponovno smo angažirali izvrstan tim iz Manufakturista. To su dvije cure Maša i Kristina (Maša Milovac i Kristina Volf, op. a.) koje su nam pomogle u samom dizajnu. Materijal je visoko kvalitetan, talijanski, otporan na habanje, umjetni i veoma izdržljiv. Išli smo na kvalitetniju varijantu da nam sama njegova svojstva duže traju. Cijela suradnja s jednim ogromnim timom ljudi koji je radio na Baggizmu rezultirala je time da smo ponovno poklonili povjerenje Tomislavu (Petkoviću, op. a.) , koji nam je i pomogao u cijelom procesu dizajna. Da budem iskren, imali smo puno veći broj izmjena i prototipova s novčanikom, nego s torbom.. Bio je to intenzivan proces. No, suradnja od ranije nam je pomogla da ubrzamo taj proces. Proizvodnja je i dalje planirana, u potpunosti, u Hrvatskoj.

S Baggizmo torbom usmjerili ste se na mušku populaciju, a i novčanik je dizajnom bliži muškarcima nego ženama. Jeste li razmišljali o proizvodima za žene?

Trendovi se mijenjaju i mi volimo biti malo ispred tih trendova pa nas nekad zateknu pitanja zašto vi radite nešto drugačije. Trendovi se mijenjaju i kod žena. Prema našim povratnim informacijama, žene su fantastično reagirale na postojeći dizajn. Naravno da on ne pokriva cijeli spektar korisnika jer ni svi muškarci ne koriste jednake novčanike. Neki ih ne koriste uopće. Međutim, nismo se ekskluzivno usmjerili prema muškoj populaciji. I na Baggizmo torbi smo dobili upite zašto to nije ženska torba. Nije pitanje da li je to za muškarce ili žene, već da je i za jedne i za druge. Što se tiče eventualnih novih modela, da, naravno to je u plano. No, trenutno smo se primarno fokusirali na razvoj algoritma i senzora koje lako možemo integrirati u druge nosive objekte.

Crowdfunding vs. klasično financiranje

Već imate iskustvo s prethodnom kampanjom na Kickstarteru. Hoćete li ovaj put nešto mijenjati?

Svakako. Jako puno stvari smo prepravili, stvari koje smo uočili da nisu funkcionirale ranije. Svijet crowdfundinga se promijenio u protekle dvije godine. Samo povjerenje "backera" je na klimavijim nogama. Ali mi smo tome doskočili svojom strategijom jer smo prvenstveno izazvali sebe da vidimo možemo li to napraviti. Predstavljamo kampanju s gotovo gotovim proizvodom, imamo završiti možda dva posto. Radimo na minijaturizaciji kartice kako bi ona bila što manja. Ranije nismo imali tjedan dana teaser koji nam je pomogao da privučemo pozornost. Naravno, tu je i brand koji smo stvorili, isporuka na vrijeme, provedba cijelog projekta. Cjelokupna gradnja tog projekta. Mislim da smo cijelo vrijeme konstantni s kvalitetom i da nam je to pomoglo da imamo jak community koji nas podržava. Imamo ljude koji već čekaju da pokrenemo kampanju, a za njih imamo prvih 24 sata nižu cijenu. To bi nam trebalo pomoći u trendingu da nas Kickstarter podrži. Imamo velike ciljeve.

Jeste li razmišljali o klasičnom financiranju? Ulagaču, a ne crowdfundingu?

Svijet crowdfundinga se promijenio, backeri i pristup tom svijetu. No, crowdfunding nije novca, nego iskreno pitanje ljudima da li bi oni kupili taj proizvod. Ako smo mi napravili dobar proizvod i znamo pronaći svog kupca, onda se to vrati kroz fantastičan feedback. Odličnu komunikaciju s kupcima koja nam omogućava da mi dodatno prilagodimo proizvod njihovim potrebama. I to je odlična stvar. I kad imate neograničenu investiciju, nije loše istestirati i ispitati ima li smisla. Jer na kraju ne radite proizvod za sebe i svoj tim.

Da, tražimo investiciju, ali nije ju lako dobiti. Pogotovo u proizvod. Često putujem po svijetu i imam dugoročan odnos s raznim ljudima koji poklanjaju svoje povjerenje projektu. Tako da ćemo objeručke prihvatiti ozbiljne investicije, međutim nije samo u pitanju novac. Nama treba investicija do povećamo volumen proizvodnje i zadovoljimo one potrebe za prednarudžbom koje imamo do sad. Onaj investitor koji bi nam dao novac trebao bi biti smart investor koji štiti svoj kapital tako da će nam pomoći u ulasku na police ili lokacije na koje bi nam ulaz inače bio nemoguć ili veoma težak.

Želimo pozicionirati cijeli brand na određeni nivo koji prilično košta. Tražimo nekog čovjeka s iskustvom i kapitalom.

Imali smo torbu, sad imamo i novčanik. Što je sljedeće?

Imam cijelu knjižicu stvari koje bi volio napraviti. Veseli me što imam jedan fantastičan tim oko sebe. Oni su napravili ogroman dio kolača. Nakon što pokrenemo kampanju bit ću slobodan uzeti tjedan dana slobodno i razmisliti, s obzirom na kapacitet svog tima i njihov doseg, što možemo napraviti sljedeće.

Kako su u samo dva dana uspjeli prikupiti trećinu potrebnih sredstava za pokretanje proizvodnju, ne sumnjammo da će ostvariti svoje ciljeve i svijet upoznati s još jednim hrvatskim proizvodom.