Jedinstven događaj u modernoj povijesti: Bliski susret asteroida sa Zemljom pratit će NASA-ina sonda

Očekuje se da će misija dati uvid u formiranje planeta i saznanja koja bi mogla poslužiti u nastojanjima da se izgradi obrambeni sustav protiv mogućih udara asteroida sudnjeg dana sa Zemljom.

Hina | 24.11.2023. / 11:59

Asteroid blizu Zemlje, ilustracija
Asteroid blizu Zemlje, ilustracija (Foto: Getty Images)

Za otprilike pet i pol godina, predviđaju astronomi, asteroid širok otprilike kao Empire State Building proletjet će svemirom unutar 32.200 km od Zemlje, što je jedinstven događaj u modernoj povijesti.

Kada se to dogodi, očekuje se da će svemirska letjelica koju je NASA lansirala 2016. biti u poziciji da pruži detaljan pregled ovog rijetkog bliskog susreta.

Sonda Lucy NASA-ina sonda posjetila svoj prvi asteroid

Očekuje se da će misija, koju vode znanstvenici sa Sveučilišta u Arizoni, dati uvid u formiranje planeta i saznanja koja bi mogla poslužiti u nastojanjima da se izgradi obrambeni sustav protiv mogućih udara asteroida sudnjeg dana sa Zemljom.

U vrijeme tog otkrića 2004., činilo se da asteroid Apophis, nazvan po demonskoj zmiji koja utjelovljuje zlo i kaos u staroegipatskoj mitologiji, predstavlja ozbiljnu prijetnju Zemlji, a znanstvenici su predviđali potencijalni sudar 2029. Profinjena promatranja su od tada utvrdila da ne postoji rizik od udara barem još jedno stoljeće.

Ipak, njegovo sljedeće približavanje 2029. dovest će asteroid u blizinu Zemlje - manje od jedne desetine mjesečeve udaljenosti od nas i prilično unutar orbite nekih geosinkronih Zemljinih satelita.

Svemirska letjelica koja sada ide prema susretu s Apophisom je OSIRIS-REx, koja je dospjela na naslovnice uzevši uzorak tla s drugog asteroida prije tri godine i poslavši ga natrag na Zemlju u kapsuli koja je padobranom sletjela u Utahu u rujnu.

Izumiranje dinosaura Znanstvenici ruše dosadašnju teoriju o uzroku izumiranja dinosaura i nude novog krivca za taj kataklizmički događaj

Umjesto da povuče letjelicu iz upotrebe, NASA ju je rebrandirala u OSIRIS-APEX - skraćeno od Apophis EXplorer - i pokrenula njezine potisnike kako bi je postavila na kurs prema sljedećoj meti.

Ekspedicija na Apophis detaljno je opisana u pregledu misije objavljenom u časopisu Planetary Science Journal.