Jednom u 400 godina: Idući tjedan moći ćemo golim okom vidjeti zeleni komet, evo gdje i kako

Komet koji nije viđen više od 400 godina, bit će vidljiv promatračima zvijezda na sjevernoj hemisferi idući tjedan, ali veoma kratko vrijeme.

Branimir Vorša | 07.09.2023. / 09:00

Komet Nishimura
Komet Nishimura (Foto: Michael Jaeger/Astronomy Now)

Nedavno otkriveni komet prvi put u 400 godina pojavljuje se u našoj blizini, a promatrači na sjevernoj hemisferi imaju ograničeno vrijeme da uhvate letimičan pogled na njega, jer se neće vratiti narednih 400 godina.

Riječ je o kometu promjera jednog kilometraa, koji će sigurno proći pored Zemlje 12. rujna, približavajući nam se unutar 125 milijuna kilometara.

Zeleni komet noćas najbliže Zemlji - 1 Spektakl na nebu: Zeleni komet sada je najbliži Zemlji, dignite pogled - "Sad ga vidite i više nikad"

Kada i gdje

Za one koji rano ustaju, savjet je da pogled usmjere prema sjeveroistočnom horizontu otprilike sat i pol vremena prije zore, točnije manje od 10 stupnjeva iznad horizonta u blizini sazviježđa Lava. Komet će postati svjetliji kako se bude približavao Suncu, ali će se spustiti niže na nebu, što će ga činiti pomalo izazovnim za uočavanje. Iako će i dalje biti vidljiv golim okom.

Dakle, stvarno vam treba dobar dalekozor da ga vidite, a također morate znati gdje gledati, pojašnjava Paul Chodas, voditelj NASA-inog Centra za proučavanje objekata blizu Zemlje (Near Earth Objects ili NEO).

Put oko Sunca

Komet će dosegnuti svoju najbližu točku Suncu, čak bliže od Merkura, oko 17. rujna prije nego što napusti Sunčev sustav, a Chodas sugerira da će vjerojatno preživjeti to putovanje oko Sunca.

Talijanski astronom Gianluca Masi, osnivač Projekta virtualnog teleskopa, ističe da sljedeći tjedan predstavlja "posljednju, izvedivu priliku" za promatranje tog kometa sa sjeverne hemisfere prije nego što ga zasjeni sunčev sjaj.

Komet C/2022 E3 (ZTF) Nebeski spektakl: Komet koji se vraća nakon 50 tisuća godina moći će se vidjeti i sa Zemlje

Komet trenutno izgleda nevjerojatno, s dugim, visoko strukturiranim repom, užitak je slikati ga teleskopom, kaže Masi.

Pod pretpostavkom da izdrži svoj susret sa Suncem, očekuje se da će komet biti vidljiv na južnoj hemisferi do kraja rujna, iako nisko na horizontu u večernji sumrak, dodaje Masi.

Otkriće japaanskog astronoma amatera

Promatrači zvijezda prate taj rijetki zeleni komet otkako ga je japanski astronom amater otkrio sredinom kolovoza. Komet, sada nazvan po otkrivaču Nishimuri, ima upečatljivu zelenu nijansu.

U današnje vrijeme i pored sve znanstvene tehnologije, prava je rijetkost da amater otkrije komet. Ovo je njegovo treće otkriće, kaže Chodas.

Posljednji posjet tog kometa dogodio se prije otprilike 430 godina, odnosno desetljeće ili dva prije Galileovog izuma teleskopa.

Izvor: AP