Kako umjetnu inteligenciju naučiti nepisana prometna pravila?

Iako nisu zapisana u prometnim zakonima, postoje određena pravila kojih se ljudi pridržavaju u prometu, a koja nisu baš jasna i poznata umjetnoj inteligenciji.

Hrvoje Jurman
Hrvoje Jurman | 13.09.2019. / 15:23 komentari
Autonomni automobil (Foto: Waymo) (Foto: Waymo)

U životu, kao i u prometu postoji ono što zovemo nepisana pravila – stvari koje su neuobičajene ili nisu baš po pravilima, ali ljudi ih rade i većinom se prešutno odobravaju. Npr. jedno od nepisanih pravila u prometu jest da se u kolonama prilikom prestrojavanja više automobila, propušta svaki drugi automobil. To je nepisano pravilo poznato ljudima i većina ga primjenjuje, no naravno da, bez posebnog treniranja AI i prilagođavanja algoritma, računala u autonomnim automobilima ne bi tako postupila u prometu.

tri vijesti o kojima se priča Uređaj koji izvlači pitku vodu iz zraka Nije znanstvena fantastika Stvorili pitku vodu iz "ničega": Ovaj genijalan izum mogao bi spasiti mnoge živote Pametni telefon, ilustracija Mali, ali značajna promjena Stavljate telefon na stol s ekranom prema gore? Evo zašto biste trebali promijeniti tu naviku Mreže optičkih kablova iznad šume u Ukrajini Jesu mreže, ali nisu paukovi VIDEO Pogledajte nestvaran prizor na krošnjama ogromne šume u Ukrajini

  Umjetna inteligencija Osiromašena srednja klasa spas je pronašla u treniranju umjetne inteligencije

Jasno je da autonomna vozila moraju poštivati sve zakone i pravila, no važno je da poznaju i specifičnosti ponašanja u prometu određenih gradovima. Npr., u Pittsburghu u kojem Uber testira svoje autonomne automobile postoji nepisano pravilo "Pittsburg Left" – u biti, riječ je o oduzimanju prednosti na raskrižjima. Kada se pojavi zeleno na semaforu, vozači prije skretanja ulijevo moraju propustiti vozila iz suprotnog smjera, no u tom gradu možete očekivati da će prvi vozači pojuriti i skrenuti prije nego krene kolona iz suprotnog smjera.

Na takve i slične stvari Uber, Waymo, Aurora i druge kompanije koje razvijaju autonomnu tehnologiju moraju razmišljati i učiti umjetnu inteligenciju. Dakle, kako bi se postigao idealni suživot na cesti između ljudskih i robotskih vozača, računala moraju biti pripremljena na takve specifičnosti prometa na kakve su navikli ljudi. Npr. u mjestima gdje se testiraju autonomni automobili, vozači im najviše zamjeraju poštivanje pravila, odnosno vožnju u skladu s ograničenjima, držanje razmaka između vozila ispred, dok računala ne očekuju da će vozači raditi određene prometne prekršaje koji spadaju u onu zonu nepisanih pravila.

Autonomna vozila (Foto: Getty Images) Autonomni automobili trajat će samo 4 godine

Tako je bilo slučajeva u kojima su se automobili polukružno okretali na cestama na kojima ne bi smjeli (i bez aktiviranja pokazivača smjera) tako da su prvo usporili. Dok je ljudima jasno da automobil usporava jer će skrenuti, računala toga nisu svjesna pa naglo koče, zbog čega ih mogu udariti automobili koji se voze iza. Slično je i na cestama na kojima ljudi vole potegnuti većim brzinama od ograničenja, a računala se pridržavaju ograničenja pa ih drugi automobili prestižu, iako ne bi smjeli, pri čemu može doći do opasnih situacija.

To su samo neke od situacija o kojima kompanije koje razvijaju autonomnu tehnologiju trebaju razmišljati i koje bi trebali riješiti prije nego robotski automobili zavladaju cestama, a vjerojatno će se i ljudi, htjeli to ili ne, morati prilagoditi nekim novim nepisanim pravilima koja će postaviti umjetna inteligencija.

Izvor: Mashable

 

Vezane vijesti