Čak tri godine bilo je potrebno mladom splitskom poduzetniku i entuzijastu Stipi Režiću, vlasniku međunarodne tvrtke Mushroom Cups, od same ideje i osnivanja startupa, preko rješavanja birokratskih problema i lutanja internetskim prostranstvima, do pronalaska ulagača, uspješnog plasiranja novog proizvoda i poslovanja na nuli. A ideja je bila krajnje neobična - spojiti kavu s ljekovitim gljivama i ponuditi svima onima koji žele bolje sportske rezultate, koncentraciju i imunitet.

Kako je Režić spojio nespojivo i uspio prevladati zamke na svom poduzetničkom putu iz prve se ruke moglo čuti na prvom BizTalk meetupu s temom “Kako razvijati startup?", prvom u nizu predavanja s uspješnim poduzetnicima koja pod okriljem projekta ICT Županija, organizira startup zajednica Digitalna Dalmacija u PICS-u.

Režić je tako predstavio svoj startup Mushroom Cups i proizvode koje plasira na tržište SAD-a, Kanade i Europe. Iako se nije bavio hranom ni trgovinom, u suradnji s prijateljem s fakulteta, razvio je proizvod za kojeg su znali da ima tržišni potencijal, ali nisu znali kako ga prodati. Na tom putu učenja putem interneta o online prodaji, imali su sreću da ih je primio jedan inozemni akceleratorski program, investirao u njih, naučio puno toga što nisu znali i izbjegli greške koje su radili. Danas su članovi platforme Shopify za najperspektivnije startupe koji se bave online prodajom i koji ih uče kako prodavati i što je trenutno najučinkovitije na tržištu. Istodobno, imaju pametne integracije s Pixelom i Googlom.

Stipe Režić, Mushroom Cups (Foto: ICT Županija)

Od kada s njima radimo, počeli smo neke stvari brutalno dobro raditi tako da smo nakon dugo vremena na granici profitabilnosti. Budući startupi neće morati proći tako dug i težak put jer sada u Splitu postoji community Digitalna Dalmacija i nekoliko drugih događanja gdje možete upoznati ljude koji rade slične stvari i popričati s nekim, što ja nisam imao u trenutku kad sam počinjao. Zato sam više gledao put prema inozemstvu jer drugog izbora nije bilo. Međutim, i ti akceleratorski programi će te usmjeriti, ali 90% posla moraš sam odraditi. Uspjet ćeš ako te muči neki problem, razmišljaj o tome navečer kad ideš leći, jer ako ti to ne učiniš, ima netko tko hoće i vjerojatno će te prestići, poručio je Režić dodajući kako mu je na poslovnom putu pomogao i partner s iskustvom u proizvodnji i prodaji hrane.

Panel Hrvatska može postati hub za razvoj AI inovacija u zdravstvu

Druga važna stvar su financijski poticaji od grada, županije i Europskih fondova koji su dobar vjetar u leđa i veliki zamašnjak u poslovanju, dok su cofounderi ulagači čije cifre nisu bile velike, ali su bile dovoljne da razviju proizvod, ali nedovoljne za marketing i prodaju. Istodobno, vanjske foundere smatra nužnim zlom jer imaju velika očekivanja, ali je kod startupa dobro to što, kada u njih investiraju, ne očekuju puno već u samom početku računaju da od 10, njih 8 ili 9 neće opravdati investiciju. Istodobno, za crowdfunding putem platforme Kickstarter kaže kako nije opravdao uloženi trud.

Poseban naglasak tijekom svog predavanja, Režić je stavio na marketing.

Prvi zaposlenik u mojoj tvrtki, godinu dana od osnutka, bila je osoba zadužena za marketing jer je to segment kojeg treba raditi paralelno s razvojem proizvoda kako bi se razvila prodaja. Danas, u tom dijelu posla nema velike filozofije. Kako se bavimo online prodajom, za marketing koristimo društvene mreže i Google, optimizaciju vlastite web stranice, sms i e-mail putem mailing lista. Već sada na taj način ostvarujemo 60% prometa, a da toga nema, ne bi bili profitabilni. Druga važna stvar je što sam uspio dobiti podršku profesionalnih sportaša poput Blanke Vlašić, Dina Rađe i Marija Ančića. S time smo išli prema medijima i domaćim portalima, to nas ništa nije koštalo, a ljudi su saznali za naše proizvode i dobili smo nove partnere, istaknuo je Režić.

Sudionike predavanja zanimala su njegova iskustva u poslovanju s inozemstvom obzirom da Hrvatska ima neka ograničenja kada je u pitanju prijem deviza. Tu je PayPal jedno od rješenja iako ne idealan jer i s njim treba imati iskustva i ne dozvoliti da oni rade konverziju deviza u kune jer se gubi veliki dio kolača. Puno bolja opcija je TransferWise. Ali, Mushroom Cups dio tog inozemnog posla odrađuje putem svoje tvrtke osnovane u SAD-u i to bez nekih većih problema jer ta zemlja na startupe nema PDV-a.

Biz Talk (Foto: ICT Županija)

Na kraju je Režić dao nekoliko veoma konkretnih savjeta svima koji tek ulaze u svijet startupova. Kao jedan od najvažnijih savjeta istaknuo je posjećivanje eventa iz IT sektora i pričanje o svojim idejama jer komunikacija s drugima može otvoriti neka važna vrata za napraviti sljedeći veliki korak.

Osim toga, bitno je i okupiti tim ljudi koji imaju iskustvo i znanja koja sami nemaju, a u fazi razvoja i investiranja, dobro je od samog početka uključiti marketing kako bi se pročulo o tome što se radi.

Također je istaknuo kako bi startupovi trebali iskoristiti sve prilike koje im se nude kao što su poticaji, jer nekad mogu značiti razliku između uspjeha i neuspjeha.

Kada su u pitanju investitori, oni rijetko investiraju u ideju. Najčešće investiraju u posao koji već ima neku zaradu i koji dodatnim ulaganjem može značajno povećati prihod, odnosno kad je input koji im fali jedino novac.

Za prodaju je važna optimizacija stranice, popusti i različiti paketi ponuda te nije uvijek nužno angažirati nekoga stručnog za taj posao jer već i jeftini Wordpress templatei mogu zadovoljiti potrebe.

Treba stvarati vlastite mailing liste i oglašavati se tim kanalima jer kod Internet prodaje ne smijete biti prenametljiv.

I konačno, osvajajte  jedno po jedno tržište jer je svako specifično na svoj način i na njega treba ići sa jednako tako specifičnim, prilagođenim potrebama poput lokalpatriotizma koji može biti dobitna formula za domaće tržište.

Poslovni uspjeh Umjetna inteligencija može predvidjeti hoće li vaša tvrtka postati novi jednorog ili propasti, znanstvenici tvrde da su predviđanja 90 posto točna

BizTalk meetup, prema riječima moderatora predavanja i voditelja projekta ICT Županija Damira Brčića, osmišljen je kao mjesto za razmjenu iskustva iskusnih voditelja startupa izraslih tijekom prijašnjih godina kroz programe projekta ICT Županija.

To je i mjesto podrške lokalnim startupima okupljenima u zajednici Digitalna Dalmacija koja stvara jedinstven pregled cjelokupne županijske i splitske IT startup scene, daje edukacijsku, financijsku i savjetodavnu podršku početnicima s dobrim idejama za startupe u nastajanju koji imaju razvojni potencijal te marketinšku potporu za izlazak na tržište i stvaranje kontakta s potencijalnim investitorima, a ujedno ih potiče, usmjerava i pomaže im u pronalasku tržišnih niša u globalnom IT svijetu. Digitalna Dalmacija  istodobno radi na stvaranju IT startup mindseta, umrežavanju cjelokupnog IT startup poduzetništva i razvoju IT ekosustava na području Splita i Splitsko-dalmatinske županije, kazao je Brčić.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju