Koncert u brojkama telekoma: Mreže su izdržale bez problema, a najčešće se koristio - WhatsApp

Telekomi su uložili puno vremena, znanja i opreme kako bi sve funkcioniralo besprijekorno.

Martina Čizmić | 08.07.2025. / 10:38 komentari
Telefon na koncertu, ilustracija (Foto: Getty Images)

Koncert Marka Perkovića Thompsona na Hipodromu bio je veliki organizacijski izazov. Činjenica da je sve prošlo u redu pokazala je da su se organizatori i dežurne službe itekako dobro pripremili. 

tri vijesti o kojima se priča Haker, ilustracija I pretvorili u kriptovalute Jedna od najvećih digitalnih pljački u povijesti: U manje od tri sata, hakeri ukrali oko 140 milijuna dolara iz banaka Rijetki fenomen Astronautkinja na Međunarodnoj svemirskoj postaji uhvatila "crvenog duha" Vrijeme na Zemlji, ilustracija zemlja je poludjela Znanstvenici upozoravaju: Dolazi dan kakav čovječanstvo još nije doživjelo

Među onima u koje su bile uprte sve oči bili su i telekomi. Jer ovo je bilo po prvi put u Hrvatskoj toliko ljudi na jednom mjestu, a za pretpostavit je bilo da će svi oni imati mobilne telefone i htjeti s prijateljima podijeliti doživljaj. 

Stoga su teleoperateri uložili puno znanja, opreme i vremena kako bi sve funkcioniralo što je bolje moguće. I uspjeli su. 

Prema informacijama sam samog Hipodroma, što od posjetitelja, što od pripadnika organizacije, mobilne mreže su, i trenutcima najvećeg opterećenja, djelovale besprijekorno. 

Kako su istaknuli na naš upit iz A1 Hrvatska, osigurali su mrežnu pokrivenost 7 lokacija - 5 na Hipodromu, 1 na Bundeku i 1 u fan zoni. 

Naša tehnička priprema uključivala je aktivaciju 20 privremenih baznih stanica, postavljanje dodatnih baznih stanica i optimizaciju u hodu i isključivanje okolnih sektora kako bi se izbjegla interferencija. Isto tako osigurali smo tehničku i korisničku podršku na terenu tijekom cijelog dana, uz stalno praćenje i prilagodbu parametara u stvarnom vremenu.

Naši A1 korisnici ostvarili su 272.000 poziva, uz preko 204.000 minuta razgovora. Preneseno je čak 16,2 TB podataka, a A1 mreža je uspješno podnijela intenzivan promet koji se mijenjao u stvarnom vremenu, prateći ritam koncerta – od live videa, poziva i poruka do tisuća selfieja s tribina. Također, brzine prijenosa u 5G mreži dosezale su do 500 Mbps, ovisno o fazi događanja i opterećenju ćelija, istaknuo je za Zimo Vladimir Skender, glavni direktor za mrežu, A1 Hrvatska.

Zanimljivo, prema podacima A1 Hrvatska, čak je 37 posto prometa otpadalo na WhatsApp, 25 posto na Facebook odnosno Instagram, 7 posto na Snapchat i samo 3 posto na TikTok.

Uz optimizaciju kapaciteta u okolnim naseljima, na autocestama i širem području Zagreba, na sedam lokacija na mjestu održavanja koncerta postavljena je dodatna privremena mobilna infrastruktura.
Stručnjaci Telemacha isplanirali su, postavili, optimizirali i nadzirali najmoderniju 4G i 5G tehnologiju na svijetu čime je omogućena besprijekorna povezanost i vrhunsko korisničko iskustvo unatoč izuzetno velikom broju korisnika i podatkovnom opterećenju
, istaknuli su za Zimo iz Telemacha.

Naglasili su kako su tijekom dana zabilježene 5G brzine koje su dosezale i do 700 Mb/s,
a tijekom koncerta i preko 300 Mb/s, čime se može podržati istovremeno više od 100 HD video poziva ili preko 50 HD simultanih streamova. Na samoj lokaciji koncerta zabilježeno je 226 tisuća minuta glasovnih poziva, dok je podatkovni promet dosegao 15 TB. U odnosu na prethodnu subotu, promet u Zagrebu porastao je za čak 35 TB.

Više od 60 Telemachovih stručnjaka radilo je na detaljnoj pripremi i planiranju, čime je osigurana
izvrsna mrežna pokrivenost i kapacitet u svim fazama događaja. Svoju ekspertizu usavršavali su kroz višegodišnje iskustvo u osiguravanju infrastrukture za jedan od najvećih glazbenih festivala u ovom dijelu Europe, Ultre u Splitu, za kojeg su pripreme u tijeku,
dodaju iz Telemacha.

Ističu i kako ovaj projekt predstavlja "presedan u hrvatskoj povijesti".

Iz Hrvatskog Telekoma su istaknuli kako prije, tijekom i nakon koncerta nisu zabilježili poteškoće i ograničenja.

U pripremi za ovaj događaj ključno je bilo zajedničko planiranje s produkcijom koncerta, što je uključivalo procjenu gustoće posjetitelja, raspored infrastrukture, dobavu energije i polaganje optičkih kabela. Također, postojala je i uska suradnja sva tri operatora kako bi se optimizirale instalacije i zajednički koristila oprema, s obzirom na ograničen prostor i logističke izazove.
Budući da ovo nije uobičajena situacija za mobilnu mrežu, bilo je nužno postaviti dodatne mobilne kapacitete, uključujući mobilne bazne postaje i specijaliziranu radijsku opremu, a definirali smo i više infrastrukturnih točaka za montažu antena i radijske opreme, uz osiguranje primarnog i rezervnog napajanja
, naglašavaju iz HT-a na upit Zima.

Kako ističu, HT je ukupno je postavio 15 novih baznih stanica na 11 pozicija, ali tek broj ćelija govori o instaliranom kapacitetu: 684 4G i 30 5G ćelija. Za uspješan rad takve mreže ključno je radijsko planiranje radi izbjegavanja inteferencija između novopostavljenih antena i između novih i postojećih baznih stanica.

Uložili smo ogromne napore u taj dizajn, optimizaciju okolnih 132 sektora postojeće mreže te mjerenja na terenu. Na novopostavljenim lokacijama implementiran je sav raspoloživi spektar, a na 5G dodatno je implementirano još 30 MHz slobodnog spektra, u cilju povećanja kapaciteta. Na svakoj novoj lokaciji, procesorska snaga je utrostručena u odnosu na regularne bazne stanice. Trajne bazne stanice u okolini koncertnog prostora optimirane su za ovaj događaj do najveće moguće mjere, izvršeno je preko 130 optimizacijskih zahvata. Također, mreža na autocestama u duljini od 200 kilometara od Zagreba bila je podešena za veliko opterećenje, dodaju iz HT-a.

Cijela situacija pratila se iz Situacijske sobe smještene u zgradi HT-a, u kojoj je bilo oko 15 ljudi.

Uz izgradnju sustva baznih stanica (RAN mrežu) koje su omogućivale pristup mobilnoj mreži, izgrađena je i prioritetna mreža za sve hitne službe te 5G campus mreža za moblino povezivanje 735 blagajni na kojima su posjetitelji plaćali piće i hranu. Također, izgradili su i lokalnu IP mrežu za sustav sigurnosnog nadzora.

Uložili smo maksimalne napore kako bismo projektirali i implementirali sustav koji će osigurati minimalno osnovnu komunikaciju, s posebnim naglaskom na glasovne usluge u slučaju zagušenja, a priprema mreže obuhvaćala je ne samo prostor koncerta, već i šire područje grada i prilazne prometnice. Za što bolje korisničko iskustvo korisnicima smo savjetovali da koriste osnovne usluge poput poziva, SMS-a i chata, kao i da koriste 5G mrežu i VoLTE opcije.
Nadzor sustava započeo je već dan prije koncerta, a intenzivirao se na sam dan koncerta i a trajao sve do konačnog razilaženja posjetitelja u ranim noćnim satima nedjelje. Ukupno gledajući, dostupnost usluga nije padala ispod 95%, pri čemu je to najniža vrijednost koju smo zabilježili tijekom ulaska na koncertni prostor, dok je za vrijeme koncerta ista bila iznad 99%. U najopterećenijem satu bilježili smo više od 55.000 glasovnih poziva. Podatkovni promet je na prostoru koncerta bio iznimno visok, dostizao je 6 terabajta prometa u satu, uz iznimno visok udio od 50% prometa u uzlaznom smjeru. Za usporedbu, maksimalni prosječni satni promet u Zagrebu je 7 puta manji na usporedivom broj lokacija. Korisnici su najviše koristili aplikacije WhatsApp, Instagram i Facebook, a nismo zabilježili nikakve značajne žalbe na funkcioniranje mreže. Naprotiv, informacije s hipodroma bile su pohvale, s vrlo zadovoljavajućim povratnim informacijama
, zaključuju na kraju iz HT-a.

Stručnjaci iz sva tri telekoma pokazali su da se mogu nositi i s ovakvim izazovima o kojima će se, vjerujemo, pisati studije slučaja i biti ogledni primjer za druge zemlje i telekome. 

 

Vezane vijesti