Kad je u javnost dospjela informacija o tome kako je Cambridge Analytica iskoristila Facebook i upotrijebila gomile korisničkih podataka bez odobrenja korisnika, mnoštvo je korisnika ostalo zatečeno.

Prije svega, nisu ni bili svjesni koliko podataka zapravo Facebook ima o njima, ali ni kako doći do tih podataka.

Iako Facebook već godinama svojim korisnicima nudi mogućnost da preuzmu svoje podatke koje su dobrovoljno predali toj društvenoj mreži, tek su rijetki tu mogućnost i iskoristili.

Već smo pisali kako je moguće preuzeti te podatke na svoje računalo (veoma jednostavno) te kako izbrisati svoj Facebook račun. No, mnogi su korisnici ostali zatečeni pred gomilom podataka koje Facebook lijepo zapakira u arhivsku datoteku.

Kako se snaći u gomili podataka?

Kako bismo vam olakšali snalaženje u gomili podataka koje ste godinama svojevoljno davali Facebooku, napravili smo kratki vodič koji će vas provesti kroz vaše podatke i ujedno pomoći da otkrijete što ste točno dali Facebooku.

Arhivska datoteka koju će Facebook za vas pripremiti najčešće će imati ime "facebook-imeiprezimekorisnika" i moći ćete ju naći u mapi u kojoj se inače nalaze dokumenti koje preuzimate s interneta. Ovisno o tome koliko ste dugo bili dio Facebooka i koliko ste bili aktivni u svojim objavama, vaša arhiva može težiti od nekoliko stotina megabajta do nekoliko gigabajta.

Provjerite imate li dovoljno prostora na računalu za raspakiravanje arhive i raspakirajte ju u posebnu mapu.

Prvi dokument koji trebate potražiti među raspakiranim podacima naziva se "index.htm". To je svojevrsno kazalo koje će vam pomoći da se snađete među podacima. Kliknete li na taj dokument u vašem internetskom pregledniku pojavit će se "stranica" s izbornikom na lijevoj strani.

U izborniku će biti nekoliko kategorija. Pod kategorijom "Profile" pronaći ćete osnovne podatke koje Facebook ima o vama - kad ste se prijavili, osobne podatke koje ste im ostavili poput školovanja, poslova koje ste obavljali, broj telefona, adresu (ako ste to u nekom trenutku ostavili Facebooku), datum rođenja i slično.

Nemojte se iznenaditi ako među podacima pronađete i popis svih osoba za koje ste naveli da ste s njima u vezi. Amnezija u Facebookovom slučaju ne postoji pa bi taj popis mogao izazvati i neka negativna sjećanja pa se pripremite i na to.

Ispod kategorije "Profile" nalazi se kategorija "Photos" odnosno fotografije. Tu možete pronaći sve (ali zaista sve) fotografije koje ste ikad postavili na Facebook. Osim samih fotografija tu je i gomila podataka poput IP adrese uređaja s kojeg ste objavljivali fotografiju, vrijeme i datum objave. No, među fotografijama nećete pronaći vaše fotografije koje su drugi korisnici objavili, kao ni podatke o fotografijama na kojima ste označeni.

Korisnici u SAD-u na dnu će imati i podatke o prepoznavanju lica koje Facebook provodi kako bi vam sugerirao koje su osobe na fotografijama. Kako ta opcija nije uključena za korisnike iz Europske unije (zahvaljujući strogim pravilima privatnosti), korisnici iz Hrvatske (u većini slučajeva) to neće pronaći. No, nije isključeno da ste tijeko korištenja Facebooka u nekom trenutku putovali i vam EU pa da je Facebook to iskoristio da vas uključi u svoj algoritam.

U kategoriji "Video" nalaze se svi video zapisi koje ste objavili kako na svojem zidu tako i na zidu svojih prijatelja. U arhivi se čak i nalaze video snimke koje niste nikad objavili, iako se ih učitali na Facebook. Vi ste možda zaboravili na njih, ali Facebook nije.

Posebno je zanimljiva kategorija "Friends" odnosno prijatelji, jer ovdje možete pronaći svaku, ali baš svaku osobu koju ste dodali kao svog prijatelja kao i točan datum kad se to dogodilo. Ovdje možete pronaći i sve zahtjeve za prijateljstvom koje ste "ignorirali" ili "odbilli".

Možda se najzanimljiviji podaci koje ste dobili od Facebooka skrivaju u kategoriji "Ads" odnosno oglasi. Čak i ako su vam postavke privatnosti bile stalno postavljene na najvišu razinu, u nekom ste trenutku uključeni u Facebookove oglašivačke algoritme. Ovdje možete pogledati koje sve kategorije oglasa Facebook povezuje s vama, popis oglasa na koje ste kliknuli (slučajno ili namjerno) i ono najvažnije - popis oglašivača koji imaju vaše podatke. Nas je posebno iznenadilo što se u popisu oglašivača koji imaju naše podatke (a za koji Facebook tvrdi da su sami pristupili Facebooku s vašim podacima, ne obratno) pojavljuju tvrtke i brandovi s kojima baš i nismo imali previše veze, a za neke nismo nikad ni čuli.

Iako već godinama nije popularan, kategorija "Poke" odnosno bockanje, donosi popis ljudi koje ste "bockali" na Facebooku. Međutim, taj popis kod većine ljudi baš i nije potpun. Da, znamo, "bockanje" više nije u modi, ali da se u cijelom našem životu na Facebooku nađu samo dva ili tri "bockanja"? Brojni su se korisnici požalili baš na ovu kategoriju, a iz Facebooka se još nisu oglasili o tome zašto su "zaboravili" popuniti popis "bockanja".

Posljednja kategorija u kazalu su "Aplikacije" koja donosi popis svih aplikacija za koje ste koristili svoj Facebook profil. To su sve one aplikacije koje su za korištenje zahtjevale da se prijavite svojim Facebook profilom - od različitih igrica preko kvizeva do mobilnih aplikacija.

U mapi u kojoj ste raspakirali svoju arhivu pronaći ćete podmapu nazvanu "Messages" odnosno poruke. Tu možete pronaći svoje sve dokumente, fotografije i video snimke koje ste slali putem Facebook Messengera. Kako je Facebook jedno vrijeme pokušavao svoj Messenger reklamirati i kao inbox za e-mail poruke, nemojte se iznenaditi ako otkrijete i takve poruke tamo.

Ako ste Facebook koristili i na svom pametnom telefonu, putem aplikacije, vjerojatno ste Facebooku dali pristup i svojim kontaktima, popisu poziva i SMS porukama. Korisnici iPhonea pronaći će pod "Contact Info" samo kontakte iz svog pametnog telefona, no korisnici Androida (koji je bio malo šire ruke u davanju pristupa Facebooku), u ovoj će kategoriji pronaći gomilu svojih SMS poruka (čak i one koje ste izbrisali sa svojih telefona), kao i popis poziva. Posebno će se iznenaditi ono koji su tijekom godina mijenjali brojeve mobilnog telefona. Facebook ništa nije zaboravio, iako vi jeste.

Natjerajte Facebook da sve zaboravi

Izbrišete li svoj profil na Facebooku, nema garancije da će svi ti podaci zaista biti obrisani. Iako Facebook tvrdi da će izbrisati te podatke, jednom kad napustite mrežu zapravo ne možete biti sigurni da je to i učinjeno.

Zato je najbolje brisati ručno i ne polagati nadu u Facebook.

Prvo čemu se trebate posvetiti su vaši kontakti. Ulogirajte se u svoj Facebook račun i kliknite na "Manage Invites and Imported Contacts". Ovdje ćete pronaći sve kontakte koje ste učitali na Facebook (e-mail adresar prilikom prvog prijavljivanja na Facebook, adresar iz mobilnog telefona i slično).

Možete vidjeti kad ste i kome poslali poziv da vam se pridruži na Facebooku, ali i vidjeti sve kontakte koje ste učitali kroz Messenger.

Kliknete li na tu opciju doći ćete ne samo do kontakata (imena, telefonskih brojeva i emailova) već i do popisa poziva.

Podatke možete ručno obrisati jednog po jednog, ali i označiti sve odjednom i obrisati jednim klikom. No, tu posao nije gotov. Morate obrisati i kontakte koje ste učitali putem Facebooka.

Osim toga, bilo bi dobro i da spriječite Facebook da ih ponovno sve učita. I u aplikaciji Facbook i u Messengeru morati ćete isključiti opciju učitavanja kontakata s vašeg mobilnog telefona. To ćete najjednostavnije napraviti da u samoj aplikaciji, u izborniku, potražite "App setings" ili postavke aplikacije i potom pronađete opciju "Automatically upload new and updated contacts" odnosno automatski učitajte nove i ažurirane kontakte. Isključite tu opciju i isto ponovite u Messengeru.

Sad kad ste vidjeli što sve Facebook ima o vama i shvatili da je do tih podataka došao jer ste mu ih sami dali, budite oprezniji kad se prijavljujete na druge društvene mreže ili instalirate aplikacije.

Kako su u Facebooku najavili dodatne promjene postavki privatnosti i bolje upravljanje podacima koje prikupljaju od korisnika, vjerojatno ćete kroz nekoliko tjedana morati ponovno "prošetati" svim postavkama i uvjeriti se da s Facebookom dijelite samo najnužnije podate, a i da su oni dovoljno zaštićeni.

Tu treba posebno napomenuti i da će se neke od postavki za korisnike iz EU (u koje i mi spadamo) mijenjati stupanjem na snagu GDPR odredbe krajem svibnja. Što točno i na koji način, još ni ekipa u Facebooku nije sigurna.

Zato, pažljivo s davanjem podataka i obratite pozornost na obavijesti koje dolaze s Facebooka.