Ležao zaboravljen u muzeju više od desetljeća: Savršeno očuvani fosilizirani embrij dinosaura zapanjio znanstvenike

Posve je moguće da čovjek pronađe jedan od najvažniih primjeraka povijesti dinosaura i da onda posve zaboravi na to. Srećom, slučajna znatiželja spasila je stvar.

Branimir Vorša | 22.12.2021. / 13:35

U skladištu jednog kineskog muzeja nekako je dosad ostalo zaboravljeno 70 milijuna godina staro jaje oviraptosaura u kojem se nalazi najbolje očuvani embrij dinosaura dosad otkriven.

Spomenuto fosilizirano jaje dinosaura više od desetljeća je bilo odloženo i zaboravljeno u skladištu muzeja prirodne povijesti Yiangling Stone u gradu Na'anu u Kini. Onda je jedan od djelatnika muzeja primijetio da iz ljuske jajeta vire kosti pa se pitao nalazi li se možda unutra očuvani dinosaur.

Slika nije dostupna Otkrivena nova vrsta dinosaura s oružjem nalik ratnoj sjekiri na vrhu repa

Muzej je shvatio da je vjerojatno riječ o važnom uzorku pa su nas kontaktirali da pregledamo jaje, rekao je Waisum Ma sa sveučilišta Birmingham u Velikoj Britaniji.

Bili smo iznenađeni kad smo pronašli prelijepo očuvani embrij unutra, dodao je.

Unutar fosiliziranog jajeta nalazi se 24 centimetra dugi kostur dinosaura, čija glava je tijesno stisnuta prema njegovom tijelu. Samo jaje je dugo 17 centimetara i široko 8 centimetara.

Prema izgledu i značajkama kostura embrija, znanstvenici su zaključili da je vjerojatno riječ o oviraptoridu, dvonogom dinosauru koji je imao glavu poput ptice i perje.

Znanstvenici su procijenili starost fosiliziranog jajeta na između 72 i 66 milijuna godina. Ma napominje kako je to jaje vjerojatno bilo brzo zatrpanu u pijesku ili blatu da bi se omogućila njegova tako dobra očuvanost.

Iznimno je rijetko pronaći embrije dinosaura, osobito one koji su netaknuti, ističe.

Embriji današnjih ptica isto tako u jajetu imaju pozu u kakvoj se nalazi i ovaj dinosaur, kako bi se zaštitili do izlaska iz ljuske. To zapravo sugerira da je poza ptičjih embrija u jajetu zapravo naslijeđena od dinosaura, a Ma kaže da dosad nisu pronađeni toliko dobro očuvani embriji dinosaura da bi se to moglo vidjeti i zaključiti.

Slika nije dostupna Znanstvenici tvrde da su razriješili još jedan misterij: Otkud je došao asteroid koji je izbrisao dinosaure sa Zemlje?

O porijeklu tog čudesnog fosiliziranog jajeta i embrija malo se zapravo zna, osim da je pronađeno u gradu Ganzhou na jugu Kine, u industrijskom parku Shahe te da je 2000. godine donirano spomenutom muzeju.

Ma pretpostavlja da je pronađeno tijekom građevinskih radova na spomenutoj lokaciji.

Izvor: New Scientist