zimo mobile logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
Upravljaj obavijestima
  • Prijavi se na newsletter
  • Imaš priču? Pošalji
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
Nova TV
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
  • zimo logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
  • Dnevnik.hr
  • Vijesti
  • Sport
  • Showbizz
  • Lifestyle
  • Putovanja
  • Zdravlje
  • Biznis
  • Zabava
  • Teen
  • Tv
Tehnologija

Metaverzum je za mnoge još uvijek neistraženi teren, a ova stručnjakinja otkriva sve što treba znati o njemu

Stvaranje pozitivnog korisničkog iskustva i zajednice može biti ključno za privlačenje i zadržavanje korisnika u metaverzumu.

Martina Čizmić | 26.05.2023. / 12:32 komentari

Podijeli

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Kad je u jesen 2021. godine Mark Zuckerberg predstavio koncep "metaverse" odnosno "metaverzuma", svijet je bio podijeljen. Dok su neki njegovu ideju o životu u virtualnom svijetu vidjeli kao sljedeći korak u razvoju društva (podsjetimo to je bilo vrijeme pandemije kad je većina ljudi imala ograničenu mogućnost kretanja), drugi su isticali kako svijet još uvijek nije spreman na to. 

tri vijesti o kojima se priča Pilula, ilustracija Promjena pristupa Lijek koji ne ubija, nego liječi rak? Znanstvenici pokazali da jednostavna tableta može smiriti izrazito agresivan oblik raka Roomba, ilustracija Jeste koristili njihove proizvode? Bankrot kompanije koja je popularna i u Hrvatskoj: "To je tragedija za potrošače" Alpe, ilustracija Visoko na litici Fotograf tražio jelene, a nabasao na spektakularno otkriće staro 200 milijuna godina

Dvije godine kasnije, situacija je - zanimljiva. Brojne tvrtke pridružile su se ideji metaverzuma i izgradile svoje svjetove, tvrtke, pa čak i muzeje. Druge pak stoje po strani i još uvijek promatraju što se to točno događa. 

Slika nije dostupna Unatoč gubicima i otkazima, Zuckerberg ne odustaje: Nastavljamo s razvojem metaverzuma i umjetne inteligencije

Za prosječnog korisnika interneta, cijeli princip metaverzuma više podsjeća na neki videoigru, nego na ozbiljan prostor za život i rad. 

Pa gdje smo onda sad? I kako se Hrvatska snašla u tom pokretu metaverzuma? Upravo smo o tome porazgovarali s Anom Zovko, direktoricom Sektora za digitalni razvoj u Croatia osiguranju. Iskustvo s prvim digitalnim osiguranjem na našem tržištu, LAQO i stvaranjem Muzeja osiguranja u metaverzumu, pokazuju kako je Ana prava sugovornica za ovu temu. Uostalom, o tome će govoriti i nadolazećoj konferenciji Web3 Tales koja će se 1. i 2. lipnja održati u Zagrebu.  

Stoga je bilo logično prvo pitanje -  kakva je uopće trenutna situacija s metaverzumom?

Metaverzum je tehnologija koja još uvijek nije ostvarila svoj puni potencijal, ali vidljivo je da se određeni veliki svjetski brendovi već koriste ovim rješenjima i u tome su vrlo inovativni. Za mnoge manje brendove, osobito u našoj regiji, metaverzum još uvijek predstavlja neistražen teren, ali je prisutan i dostupan potrošačima.

Kreativnost, inovativnost, stvaranje novih iskustava za korisnike i povećanje angažmana kupaca neke su od brojnih prednosti ove tehnologije. U konačnici, upravo metaverzum ima potencijal za promjenu načina na koji brendovi posluju i komuniciraju s kupcima što će dovesti do novih načina stvaranja vrijednosti.
Trenutno se još uvijek nalazimo u fazi eksperimentiranja u kojoj mnoge kompanije koriste čisti metawashing. To znači da koriste metaverzum kao marketinški trik kako bi se privukla pažnja klijenata bez stvarnog razumijevanja prednosti i potencijala koji se na taj način mogu ponuditi. Takav pristup može dovesti do fokusiranja kompanije na kratkoročne benefite koje metaverzum nudi, umjesto da razvijaju dugoročnu strategiju za povezivanje s klijentima na dubljem nivou.

Kako ste došli na ideju o pokretanju muzeja u metaverzumu?

Croatia osiguranje kao digitalni i tržišni lider kontinuirano predvodi promjene na osigurateljnom tržištu. Iskorak u metaverzum samo je jedna od naših digitalnih inicijativa i još jedan od terena na kojima pomičemo granice osigurateljnog svijeta. Croatia osiguranje i brend LAQO, koji posluje u sklopu Croatia osiguranja, kontinuirano rade na jačanju svog digitalnog identiteta kroz brojne inovacije. Ulaskom u metaverzum stali smo uz bok tehnološki najnaprednijim kompanijama kao prvi s naših prostora. Na taj način Croatia osiguranje sa svojim brendom LAQO nastavlja predvoditi osigurateljno tržište inovacijama i u svijetu virtualne i proširene stvarnosti.

Ideja nam je bila napraviti prvi muzej osiguranja, ni manje ni više nego u Decentralandu, digitalnoj platformi u metaverzumu za razmjenu, trgovanje i promociju virtualnih predmeta korisnika. U Muzeju osiguranja na Decentralandu prikazani su načini osiguranja koji predstavljaju povijest, te nova, unaprijeđena i digitalna iskustva kakva nude Croatia osiguranje i LAQO koja postaju standard. Posjetitelji mogu vidjeti kako je nekada izgledao put do osiguranja kroz brojnu dokumentaciju i čekanja u redovima pred šalterom što je za klijente Croatia osiguranja odavno stvar prošlosti. Uveli smo nove standarde na tržište te u zadnje četiri godine proveli veliku digitalnu transformaciju u odnosu s klijentima i u kompaniji.

Slika nije dostupna Europljani sastavili 23 preporuke o budućim metaverzumima: U središtu osam vrijednosti i načela

Izazovi s kojima smo se susreli prilikom kreiranja prvog muzeja osiguranja su način zakupa parcele u Decentralandu i izgradnja našeg muzeja te potraga za stručnjacima koji su upoznati s procesima metaverzuma. Posebnu pažnju i trud uložili smo kako bi LAQO muzej bio prepoznatljiv i u skladu s našim brendom i načinom komunikacije, a istovremeno usklađen sa zahtjevima Decentralanda. Nakon izgradnje muzeja, krenuli smo s edukacijom tržišta i naših korisnika kako bismo ih upoznali sa svim potencijalima koje metaverzum nudi.

Nakon muzeja, planirate li i neke druge projekte u metaverzumu? Kakvi su sve potencijalni benefiti korištenja metaverzuma, kako za vas, tako i za druge brendove?

Sljedeći su nam koraci daljnje razvijanje iskustva u suradnji s partnerima i našim korisnicima što uključuje razvoj atraktivnih igara, aplikacija i drugih vrsta digitalnog sadržaja koji će biti relevantni i interesantni za korisnike. Također, važno je stvoriti dobro dizajniran i funkcionalan virtualni svijet koji će biti intuitivan za korištenje i omogućiti jednostavnu i ugodnu interakciju korisnika.
Korisnici se žele osjećati kao dio zajednice, stoga je važno razvijati i podržavati zajedničke aktivnosti koje će omogućiti njihovu međusobnu interakciju i druženje. To uključuje organiziranje događaja, natjecanja i drugih aktivnosti koje će privući korisnike i potaknuti njihovo sudjelovanje u zajednici.

Kada govorimo o brendovima u regiji, s primjerima poput našeg mislim da će brendovi u Hrvatskoj i regiji u budućnosti biti sve spremniji za korištenje metaverzum tehnologije.

Koliko će metaverzum utjecati na naš svijet u budućnosti, odnosno koliko će ga promijeniti? Hoćemo li se jednom zaista svi preseliti u virtualni svijet ili će naši životi postati neka vrsta hibrida između virtualnog i stvarnog?

Kao što sam i spomenula, metaverzum je virtualna zajednica u kojoj korisnici imaju mogućnost sudjelovanja u različitim sektorima od poslovanja preko obrazovanja do slobodnog vremena. U njima postoje kao avatari, odnosno odrazi svojih identiteta iz stvarnog svijeta. No, ne gledam na taj novi virtualni ekosustav kao na jedinu opciju naše budućnosti već kao produženu ruku našem „offline“ svijetu koja će nam značajno uštediti vrijeme, pomoći pri kvalitetnijem odabiru proizvoda i usluga te ubrzati naše odluke.

Da bi se metaverzum otvorio široj publici, za početak je potrebno ulaganje u infrastrukturu i tehnologiju koje će omogućiti bolju povezanost korisnika. To uključuje ulaganje u brzi internet, hardver i razvoj novih tehnologija koje će omogućiti kvalitetno korištenje metaverzuma.

Nadalje, kako bi se omogućila veća dostupnost, tvrtke koje se bave metaverzumom moraju kompanijama predstaviti modele poslovanja koji su prilagođeni različitim korisnicima i educirati ih koje benefite oni sami mogu imati od ulaska u metaverzum, a koje njihovi klijenti.

Slika nije dostupna Poznata futurologinja otkriva budućnost metaverzuma: "Snažno će utjecati na naše društvo, samo ne znamo kako"

I na kraju, kompanije koje su se odlučile otvoriti prema njemu moraju kreirati sadržaj koji će biti zanimljiv i privlačan za korisnike kao što je Croatia osiguranje učinilo sa svojim LAQO muzejom u Decentralandu. Pri tom je važno razvijati različite vrste digitalnog sadržaja koji će biti relevantni i interesantni za korisnike te stvoriti virtualni svijet koji će biti jednostavan za korištenje i u kojem će korisnici htjeti zajednički provoditi vrijeme.

Kakav je ekonomski potencijal metaverzuma? Hoćemo li jednom zaista tamo ne samo voditi dio svojih života, već i raditi u virtualnim uredima i, što je već slučaj, trošiti pravi novac za neke virtualne stvari?

Metaverzum je u svojim počecima i nije još u potpunosti definiran. Ima ekonomski potencijal, ali tek počinje rasti i etablirati se u svijetu. Decentraland u kojem se mi nalazimo kombinira virtualnu i proširenu stvarnost i zasnovana je na tehnologiji blockchaina koja korisnicima omogućava plaćanje kriptovalutama. Svojstvo Decentralanda je decentraliziranost koja podrazumijeva da je platforma u vlasništvu i pod upravljanjem samih korisnika. Obzirom da je to prostor u kojem se trguje ujedno je i mjesto za promociju brendova i kompanija koji u njemu nalaze brojne načine unaprjeđenja svoje tržišne pozicije i stvaranja prepoznatljivosti.

Tako primjerice osiguravajuće tvrtke mogu razviti virtualne simulacije koje će im pomoći u procjeni rizika i šteta što bi značajno dovelo do ubrzanja tih procesa i povećanog zadovoljstva klijenata. Moguće je i održavanje edukacije o sigurnosti koje bi korisnicima pomogle da shvate rizike i prijetnje koje se javljaju u metaverzumu te im tako pomoći da se zaštite od njih. Kompanije koje se bave prodajom proizvoda mogle bi stvoriti virtualni showroom koji bi omogućio korisnicima da pregledaju i testiraju proizvode te se tako brže i lakše odluče za kupnju, a sve iz udobnosti vlastitog doma.

Da zaključim, ključno je razumjeti potrebe i interese korisnika te ih usmjeriti prema sadržaju i aktivnostima koje će ih privući i zadržati na čemu u Croatia osiguranju kontinuirano radimo. Stvaranje pozitivnog korisničkog iskustva i zajednice može biti ključno za privlačenje i zadržavanje korisnika u metaverzumu.

Dakle, pred tvrtkama i organizacijama je velik posao da izgrade virtualni svijet u kojem će ljudi željeti boraviti i raditi. A i hrvatske tvrtke, ako krenu na vrijeme, mogu pronaći svoje mjesto u njemu. 

PODIJELJENO 0 PUTA

Podijeli

aktualno najčitanije
HT i Fina udružili snage u digitalizaciji financijskih procsa
E-račun i fiskalizacija
HT i Fina udružili snage u digitalizaciji financijskih procsa
VIDEO Može li vaš telefon izdržati ovakvo ekstremno testiranje?
Do krajnjih granica
VIDEO Može li vaš telefon izdržati ovakvo ekstremno testiranje?
Nevjerojatan podvig malog rovera: Sam vozi površinom Marsa
5 godina usamljenosti
Nevjerojatan podvig malog rovera: Sam vozi površinom Marsa
CroCube obilježava prvu obljetnicu lansiranja uz nove snimke Hrvatske
Velik uspjeh
CroCube obilježava prvu obljetnicu lansiranja uz nove snimke Hrvatske
Njemački ministar upozorava proizvođače automobila: Budućnost mobilnosti je električna
Ne smiju usporiti
Njemački ministar upozorava proizvođače automobila: Budućnost mobilnosti je električna
HZJZ upozorio na još jednu epidemiju: Na udaru su najviše djeca
Sve zbog ekrana
HZJZ upozorio na još jednu epidemiju: Na udaru su najviše djeca
Lijek koji ne ubija, nego liječi rak? Znanstvenici pokazali da jednostavna tableta može smiriti izrazito agresivan oblik raka
Promjena pristupa
Lijek koji ne ubija, nego liječi rak? Znanstvenici pokazali da jednostavna tableta može smiriti izrazito agresivan oblik raka
Bankrot kompanije koja je popularna i u Hrvatskoj: To je “tragedija za potrošače”
Jeste koristili njihove proizvode?
Bankrot kompanije koja je popularna i u Hrvatskoj: "To je tragedija za potrošače"
Fotograf tražio jelene, a nabasao na spektakularno otkriće staro 200 milijuna godina
Visoko na litici
Fotograf tražio jelene, a nabasao na spektakularno otkriće staro 200 milijuna godina
Novi dokazi pokazuju da Uran i Neptun nisu planeti kakvi mislimo da jesu
Srušene pretpostavke?
Novi dokazi pokazuju da Uran i Neptun nisu planeti kakvi mislimo da jesu
Američka vojska će se za veću ubojitost na bojištu oslanjati na umjetnu inteligenciju, a Googleov Gemini je prvi u redu
AI će odlučivati o životima?
Američka vojska će se za veću ubojitost na bojištu oslanjati na umjetnu inteligenciju, a Googleov Gemini je prvi u redu
Kemikalija pronađena u jednoj vrsti čokolade povezana sa sporijim biološkim starenjem
Vrlo uzbudljivo otkriće
Kemikalija pronađena u jednoj vrsti čokolade povezana sa sporijim biološkim starenjem

Vezane vijesti

Ne propustite ni ovo

vijesti
Zbog povišene razine pesticida povlači se grožđica sušena
Provjerite zalihe
Povlači se popularno voće: Oprez, mogli biste se otrovati!
Medvjedi napadaju stoku u Muškovcima
Učestali napadi
Muškovci pod opsadom, teroriziraju ih već mjesecima: "U dva sata poslije ponoći ustala sam i čujem da se nešto..."
Pomoć Ukrajini u brojkama: Svakog Europljanina stoji manje od devet eura mjesečno
Slikoviti izračun
Koliko će pomoć Ukrajini koštati svakog stanovnika u Hrvatskoj? Mjesečno - jednu kobasicu na Adventu
show
Tko je James, nećak kralja Charlesa?
ima slavne rođake
Znate li tko je ovaj mladić? Povezan je s najpoznatijom obitelji na svijetu!
Tko je Šejla Ramović, sestra Džejle Ramović?
vidite li sličnost?
Znate li tko je ovo? Sama gradi karijeru, a sestra je velike regionalne zvijezde
Kristin Cabot s Coldplayjevog koncerta dala intervju
"platila sam cijenu"
Javila se žena s koncerta o kojem je pričao cijeli svijet, otkrila što se stvarno dogodilo
zdravlje
Opasni virus već se širi prije blagdana: Stručnjaci upozoravaju na jednu od najgorih sezona dosad
Oprez!
Opasni virus već se širi prije blagdana: Stručnjaci upozoravaju na jednu od najgorih sezona dosad
Kava i upala mjehura: Jedan gutljaj može biti dovoljan da pokrene simptome?
Istina koju ne želite čuti, ali morate
Kava i upala mjehura: Jedan gutljaj može biti dovoljan da pokrene simptome?
Znanstvenici otkrili: Samo jedna večernja navika može vam dramatično sniziti krvni tlak!
Važno!
Znanstvenici otkrili: Samo jedna večernja navika može vam dramatično sniziti krvni tlak!
zabava
Kitovi opkolili brod, pogledajte veličanstveni prizor od kojeg zastaje dah
Čarobna priroda
Kitovi opkolili brod, pogledajte veličanstveni prizor od kojeg zastaje dah
Vlasniku nije bilo jasno zašto ga je pas probudio usred noći, a onda je pogledao snimku…
Kakav šok!
Vlasniku nije bilo jasno zašto ga je pas probudio usred noći, a onda je pogledao snimku…
Školarci iz Rijeke doživjeli nezaboravan susret, snimka raznježila gledatelje
Uljepšalo im dan
Školarci iz Rijeke doživjeli nezaboravan susret, snimka raznježila gledatelje
tech
Bankrot kompanije koja je popularna i u Hrvatskoj: To je “tragedija za potrošače”
Jeste koristili njihove proizvode?
Bankrot kompanije koja je popularna i u Hrvatskoj: "To je tragedija za potrošače"
Fotograf tražio jelene, a nabasao na spektakularno otkriće staro 200 milijuna godina
Visoko na litici
Fotograf tražio jelene, a nabasao na spektakularno otkriće staro 200 milijuna godina
Lijek koji ne ubija, nego liječi rak? Znanstvenici pokazali da jednostavna tableta može smiriti izrazito agresivan oblik raka
Promjena pristupa
Lijek koji ne ubija, nego liječi rak? Znanstvenici pokazali da jednostavna tableta može smiriti izrazito agresivan oblik raka
sport
VIDEO Jake Paul pokazao posljedice razornog udarca, ovo izgleda strašno!
Uznemirujuće!
VIDEO Jake Paul pokazao posljedice razornog udarca, ovo izgleda strašno
Anthony Joshua nokautirao Jakea Paula nakon šest rundi
Bez milosti
VIDEO Šetnja ringom nije bila dovoljna: Joshua brutalno nokautirao Paula
Snimka brutalnog nokauta iz drugog kuta otkriva zanimljiv, ali i jeziv detalj
Pomalo i jezivo
VIDEO Snimka iz drugog kuta otkriva što je Joshua napravio prije završnog udarca
tv
MasterChef: Barbara nakon odlaska iz showa priznala: "Ja se apsolutno nisam pripremila za MasterChef"
PONOSNA NA SEBE!
Barbara nakon odlaska iz showa priznala: "Ja se apsolutno nisam pripremila za MasterChef"
MasterChef: Vatra u MasterChefu znači samo jedno – Barbara je u blizini! "Nisam piroman!"
UPS!
Vatra u MasterChefu znači samo jedno – Barbara je u blizini! "Nisam piroman!"
MasterChef: Barbara Grubišić ispala iz MasterChefa: "Svaki dan se izmjenjivalo puno emocija. Naučila sam puno"
NAPUSTILA NATJECANJE
Barbara Grubišić ispala iz MasterChefa: "Svaki dan se izmjenjivalo puno emocija!"
putovanja
Hit-sendviči zbog kojih Splićani stoje u redovima konačno u Zagrebu
Focaccina
Hit-sendviči zbog kojih Splićani stoje u redovima stigli i u Zagreb
Novi kviz općeg znanja: Za one koji se ne boje suočavanja s istinom
15 pitanja
Novi kviz općeg znanja: Za one koji se ne boje suočavanja s istinom
Europski narod koji nije poput ostalih: Svatko plaća svoje, a iskrenost im je na granici s bezobrazlukom
(Ne)pomirljive razlike
Europski narod koji nije poput ostalih: Svatko plaća svoje, a iskrenost im je na granici s bezobrazlukom
novac
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
ostalo 6 poslovnica
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
Najveći slovenski vojni brod Triglav moderniziran u Iskra brodogradilištu u Šibeniku
prije roka
Najveći slovenski vojni brod Triglav moderniziran u Iskra brodogradilištu u Šibeniku
Slovenac hakirao ruter i putem YouTubea dobio gotovo milijun eura
uspjeh iz susjedstva
Slovenac hakirao ruter i putem YouTubea dobio gotovo milijun eura
lifestyle
Opasni virus već se širi prije blagdana: Stručnjaci upozoravaju na jednu od najgorih sezona dosad
Oprez!
Opasni virus već se širi prije blagdana: Stručnjaci upozoravaju na jednu od najgorih sezona dosad
Kolači koji mogu stajati
Suhi, sitni, prefini
Planirate peći kolače za vikend? Ovi kolači mogu stajati sve do Božića, imamo 20 recepata
Kava i upala mjehura: Jedan gutljaj može biti dovoljan da pokrene simptome?
Istina koju ne želite čuti, ali morate
Kava i upala mjehura: Jedan gutljaj može biti dovoljan da pokrene simptome?
sve
Opasni virus već se širi prije blagdana: Stručnjaci upozoravaju na jednu od najgorih sezona dosad
Oprez!
Opasni virus već se širi prije blagdana: Stručnjaci upozoravaju na jednu od najgorih sezona dosad
VIDEO Jake Paul pokazao posljedice razornog udarca, ovo izgleda strašno!
Uznemirujuće!
VIDEO Jake Paul pokazao posljedice razornog udarca, ovo izgleda strašno
Kolači koji mogu stajati
Suhi, sitni, prefini
Planirate peći kolače za vikend? Ovi kolači mogu stajati sve do Božića, imamo 20 recepata
 

Nastavi čitati

Tehnologija
Ekstremno testiranje
Do krajnjih granica

VIDEO Može li vaš telefon izdržati ovakvo ekstremno testiranje?

piše Martina Čizmić
Tehnologija
Rover Perseverance na Marsu
5 godina usamljenosti

Nevjerojatan podvig malog rovera: Sam vozi površinom Marsa

piše Martina Čizmić
Tehnologija
Daniela Jović, CroCube - 1
Velik uspjeh

CroCube obilježava prvu obljetnicu lansiranja uz nove snimke Hrvatske

piše Martina Čizmić
Tehnologija
Električni automobil
Ne smiju usporiti

Njemački ministar upozorava proizvođače automobila: Budućnost mobilnosti je električna

piše Hina
Tehnologija
Djevojčica gleda u ekran računala, ilustracija
Nužno poduzeti nešto

Zabrinjavajući podaci: Četvrtina djece od 10 do 16 godina prima seksualne poruke online

piše Hina
Tehnologija
Mobilni telefoni, ilustracija
Misle unaprijed

Hrvati masovno traže ovaj uređaj, a razlog je i više nego dobar

piše Martina Čizmić
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Politika zaštite privatnosti
  • Politika o kolačićima
  • Dnevnik
  • Nova Plus
  • Gol.hr
  • Zadovoljna
  • Kreni Zdravo
  • NovaTV
  • DomaTV
Upravljaj obavijestima