zimo mobile logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
Upravljaj obavijestima
  • Prijavi se na newsletter
  • Imaš priču? Pošalji
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
Nova TV
  • Vijesti
  • Video
  • Zadovoljna
  • Tech
  • Blog
  • Nova TV
  • Doma TV
  • zimo logo
  • Tehnologija
  • Znanost
  • Društvene mreže
  • Esport
  • Business
Prati nas:
  • Dnevnik.hr
  • Vijesti
  • Sport
  • Showbizz
  • Lifestyle
  • Putovanja
  • Zdravlje
  • Biznis
  • Zabava
  • Teen
  • Tv
Tehnologija

Metaverzum je za mnoge još uvijek neistraženi teren, a ova stručnjakinja otkriva sve što treba znati o njemu

Stvaranje pozitivnog korisničkog iskustva i zajednice može biti ključno za privlačenje i zadržavanje korisnika u metaverzumu.

Martina Čizmić | 26.05.2023. / 12:32 komentari

Podijeli

Slika nije dostupna (Foto: Zimo)

Kad je u jesen 2021. godine Mark Zuckerberg predstavio koncep "metaverse" odnosno "metaverzuma", svijet je bio podijeljen. Dok su neki njegovu ideju o životu u virtualnom svijetu vidjeli kao sljedeći korak u razvoju društva (podsjetimo to je bilo vrijeme pandemije kad je većina ljudi imala ograničenu mogućnost kretanja), drugi su isticali kako svijet još uvijek nije spreman na to. 

tri vijesti o kojima se priča Smrznuti čovjek, ilustracija U potpunosti isti Obitelj ga je tražila gotovo 30 godina, a njegov pronalazak iznenadio je sve Roomba, ilustracija Jeste koristili njihove proizvode? Bankrot kompanije koja je popularna i u Hrvatskoj: "To je tragedija za potrošače" Alpe, ilustracija Visoko na litici Fotograf tražio jelene, a nabasao na spektakularno otkriće staro 200 milijuna godina

Dvije godine kasnije, situacija je - zanimljiva. Brojne tvrtke pridružile su se ideji metaverzuma i izgradile svoje svjetove, tvrtke, pa čak i muzeje. Druge pak stoje po strani i još uvijek promatraju što se to točno događa. 

Slika nije dostupna Unatoč gubicima i otkazima, Zuckerberg ne odustaje: Nastavljamo s razvojem metaverzuma i umjetne inteligencije

Za prosječnog korisnika interneta, cijeli princip metaverzuma više podsjeća na neki videoigru, nego na ozbiljan prostor za život i rad. 

Pa gdje smo onda sad? I kako se Hrvatska snašla u tom pokretu metaverzuma? Upravo smo o tome porazgovarali s Anom Zovko, direktoricom Sektora za digitalni razvoj u Croatia osiguranju. Iskustvo s prvim digitalnim osiguranjem na našem tržištu, LAQO i stvaranjem Muzeja osiguranja u metaverzumu, pokazuju kako je Ana prava sugovornica za ovu temu. Uostalom, o tome će govoriti i nadolazećoj konferenciji Web3 Tales koja će se 1. i 2. lipnja održati u Zagrebu.  

Stoga je bilo logično prvo pitanje -  kakva je uopće trenutna situacija s metaverzumom?

Metaverzum je tehnologija koja još uvijek nije ostvarila svoj puni potencijal, ali vidljivo je da se određeni veliki svjetski brendovi već koriste ovim rješenjima i u tome su vrlo inovativni. Za mnoge manje brendove, osobito u našoj regiji, metaverzum još uvijek predstavlja neistražen teren, ali je prisutan i dostupan potrošačima.

Kreativnost, inovativnost, stvaranje novih iskustava za korisnike i povećanje angažmana kupaca neke su od brojnih prednosti ove tehnologije. U konačnici, upravo metaverzum ima potencijal za promjenu načina na koji brendovi posluju i komuniciraju s kupcima što će dovesti do novih načina stvaranja vrijednosti.
Trenutno se još uvijek nalazimo u fazi eksperimentiranja u kojoj mnoge kompanije koriste čisti metawashing. To znači da koriste metaverzum kao marketinški trik kako bi se privukla pažnja klijenata bez stvarnog razumijevanja prednosti i potencijala koji se na taj način mogu ponuditi. Takav pristup može dovesti do fokusiranja kompanije na kratkoročne benefite koje metaverzum nudi, umjesto da razvijaju dugoročnu strategiju za povezivanje s klijentima na dubljem nivou.

Kako ste došli na ideju o pokretanju muzeja u metaverzumu?

Croatia osiguranje kao digitalni i tržišni lider kontinuirano predvodi promjene na osigurateljnom tržištu. Iskorak u metaverzum samo je jedna od naših digitalnih inicijativa i još jedan od terena na kojima pomičemo granice osigurateljnog svijeta. Croatia osiguranje i brend LAQO, koji posluje u sklopu Croatia osiguranja, kontinuirano rade na jačanju svog digitalnog identiteta kroz brojne inovacije. Ulaskom u metaverzum stali smo uz bok tehnološki najnaprednijim kompanijama kao prvi s naših prostora. Na taj način Croatia osiguranje sa svojim brendom LAQO nastavlja predvoditi osigurateljno tržište inovacijama i u svijetu virtualne i proširene stvarnosti.

Ideja nam je bila napraviti prvi muzej osiguranja, ni manje ni više nego u Decentralandu, digitalnoj platformi u metaverzumu za razmjenu, trgovanje i promociju virtualnih predmeta korisnika. U Muzeju osiguranja na Decentralandu prikazani su načini osiguranja koji predstavljaju povijest, te nova, unaprijeđena i digitalna iskustva kakva nude Croatia osiguranje i LAQO koja postaju standard. Posjetitelji mogu vidjeti kako je nekada izgledao put do osiguranja kroz brojnu dokumentaciju i čekanja u redovima pred šalterom što je za klijente Croatia osiguranja odavno stvar prošlosti. Uveli smo nove standarde na tržište te u zadnje četiri godine proveli veliku digitalnu transformaciju u odnosu s klijentima i u kompaniji.

Slika nije dostupna Europljani sastavili 23 preporuke o budućim metaverzumima: U središtu osam vrijednosti i načela

Izazovi s kojima smo se susreli prilikom kreiranja prvog muzeja osiguranja su način zakupa parcele u Decentralandu i izgradnja našeg muzeja te potraga za stručnjacima koji su upoznati s procesima metaverzuma. Posebnu pažnju i trud uložili smo kako bi LAQO muzej bio prepoznatljiv i u skladu s našim brendom i načinom komunikacije, a istovremeno usklađen sa zahtjevima Decentralanda. Nakon izgradnje muzeja, krenuli smo s edukacijom tržišta i naših korisnika kako bismo ih upoznali sa svim potencijalima koje metaverzum nudi.

Nakon muzeja, planirate li i neke druge projekte u metaverzumu? Kakvi su sve potencijalni benefiti korištenja metaverzuma, kako za vas, tako i za druge brendove?

Sljedeći su nam koraci daljnje razvijanje iskustva u suradnji s partnerima i našim korisnicima što uključuje razvoj atraktivnih igara, aplikacija i drugih vrsta digitalnog sadržaja koji će biti relevantni i interesantni za korisnike. Također, važno je stvoriti dobro dizajniran i funkcionalan virtualni svijet koji će biti intuitivan za korištenje i omogućiti jednostavnu i ugodnu interakciju korisnika.
Korisnici se žele osjećati kao dio zajednice, stoga je važno razvijati i podržavati zajedničke aktivnosti koje će omogućiti njihovu međusobnu interakciju i druženje. To uključuje organiziranje događaja, natjecanja i drugih aktivnosti koje će privući korisnike i potaknuti njihovo sudjelovanje u zajednici.

Kada govorimo o brendovima u regiji, s primjerima poput našeg mislim da će brendovi u Hrvatskoj i regiji u budućnosti biti sve spremniji za korištenje metaverzum tehnologije.

Koliko će metaverzum utjecati na naš svijet u budućnosti, odnosno koliko će ga promijeniti? Hoćemo li se jednom zaista svi preseliti u virtualni svijet ili će naši životi postati neka vrsta hibrida između virtualnog i stvarnog?

Kao što sam i spomenula, metaverzum je virtualna zajednica u kojoj korisnici imaju mogućnost sudjelovanja u različitim sektorima od poslovanja preko obrazovanja do slobodnog vremena. U njima postoje kao avatari, odnosno odrazi svojih identiteta iz stvarnog svijeta. No, ne gledam na taj novi virtualni ekosustav kao na jedinu opciju naše budućnosti već kao produženu ruku našem „offline“ svijetu koja će nam značajno uštediti vrijeme, pomoći pri kvalitetnijem odabiru proizvoda i usluga te ubrzati naše odluke.

Da bi se metaverzum otvorio široj publici, za početak je potrebno ulaganje u infrastrukturu i tehnologiju koje će omogućiti bolju povezanost korisnika. To uključuje ulaganje u brzi internet, hardver i razvoj novih tehnologija koje će omogućiti kvalitetno korištenje metaverzuma.

Nadalje, kako bi se omogućila veća dostupnost, tvrtke koje se bave metaverzumom moraju kompanijama predstaviti modele poslovanja koji su prilagođeni različitim korisnicima i educirati ih koje benefite oni sami mogu imati od ulaska u metaverzum, a koje njihovi klijenti.

Slika nije dostupna Poznata futurologinja otkriva budućnost metaverzuma: "Snažno će utjecati na naše društvo, samo ne znamo kako"

I na kraju, kompanije koje su se odlučile otvoriti prema njemu moraju kreirati sadržaj koji će biti zanimljiv i privlačan za korisnike kao što je Croatia osiguranje učinilo sa svojim LAQO muzejom u Decentralandu. Pri tom je važno razvijati različite vrste digitalnog sadržaja koji će biti relevantni i interesantni za korisnike te stvoriti virtualni svijet koji će biti jednostavan za korištenje i u kojem će korisnici htjeti zajednički provoditi vrijeme.

Kakav je ekonomski potencijal metaverzuma? Hoćemo li jednom zaista tamo ne samo voditi dio svojih života, već i raditi u virtualnim uredima i, što je već slučaj, trošiti pravi novac za neke virtualne stvari?

Metaverzum je u svojim počecima i nije još u potpunosti definiran. Ima ekonomski potencijal, ali tek počinje rasti i etablirati se u svijetu. Decentraland u kojem se mi nalazimo kombinira virtualnu i proširenu stvarnost i zasnovana je na tehnologiji blockchaina koja korisnicima omogućava plaćanje kriptovalutama. Svojstvo Decentralanda je decentraliziranost koja podrazumijeva da je platforma u vlasništvu i pod upravljanjem samih korisnika. Obzirom da je to prostor u kojem se trguje ujedno je i mjesto za promociju brendova i kompanija koji u njemu nalaze brojne načine unaprjeđenja svoje tržišne pozicije i stvaranja prepoznatljivosti.

Tako primjerice osiguravajuće tvrtke mogu razviti virtualne simulacije koje će im pomoći u procjeni rizika i šteta što bi značajno dovelo do ubrzanja tih procesa i povećanog zadovoljstva klijenata. Moguće je i održavanje edukacije o sigurnosti koje bi korisnicima pomogle da shvate rizike i prijetnje koje se javljaju u metaverzumu te im tako pomoći da se zaštite od njih. Kompanije koje se bave prodajom proizvoda mogle bi stvoriti virtualni showroom koji bi omogućio korisnicima da pregledaju i testiraju proizvode te se tako brže i lakše odluče za kupnju, a sve iz udobnosti vlastitog doma.

Da zaključim, ključno je razumjeti potrebe i interese korisnika te ih usmjeriti prema sadržaju i aktivnostima koje će ih privući i zadržati na čemu u Croatia osiguranju kontinuirano radimo. Stvaranje pozitivnog korisničkog iskustva i zajednice može biti ključno za privlačenje i zadržavanje korisnika u metaverzumu.

Dakle, pred tvrtkama i organizacijama je velik posao da izgrade virtualni svijet u kojem će ljudi željeti boraviti i raditi. A i hrvatske tvrtke, ako krenu na vrijeme, mogu pronaći svoje mjesto u njemu. 

PODIJELJENO 0 PUTA

Podijeli

aktualno najčitanije
Zabrinjavajući podaci: Čak 67 posto hrvatskih tvrtki nema plan što napraviti ako ih hakiraju
Anketa kibernetičke sigurnosti HGK
Zabrinjavajući podaci: Čak 67 posto hrvatskih tvrtki nema plan što napraviti ako ih hakiraju
Saturnov najveći mjesec možda ipak nema ogroman ocean ispod svoje površine
Ništa od uvjeta za život?
Saturnov najveći mjesec možda ipak nema ogroman ocean ispod svoje površine
Proizvodnja dosegla 15 milijuna: Kineski div ima velike europske ambicije
Sve popularniji
Proizvodnja dosegla 15 milijuna: Kineski div ima velike europske ambicije
Trump najavio novu klasu američkih bojnih brodova, nazvanu po njemu: "Bit će to najveći brodovi u povijesti naše zemlje"
Zlatna flota
Trump najavio novu klasu američkih bojnih brodova, nazvanu po njemu: "Bit će to najveći brodovi u povijesti naše zemlje"
Samsungova podružnica kupuje njemačkog dobavljača automobilskih dijelova
Akvizicija
Samsungova podružnica kupuje njemačkog dobavljača automobilskih dijelova
Upozorenje policije: Budućnost donosi novu vrstu kriminalaca - robote
Treba se pripremiti
Upozorenje policije: Budućnost donosi novu vrstu kriminalaca - robote
Obitelj ga je tražila gotovo 30 godina, a njegov pronalazak iznenadio je sve
U potpunosti isti
Obitelj ga je tražila gotovo 30 godina, a njegov pronalazak iznenadio je sve
Bankrot kompanije koja je popularna i u Hrvatskoj: To je “tragedija za potrošače”
Jeste koristili njihove proizvode?
Bankrot kompanije koja je popularna i u Hrvatskoj: "To je tragedija za potrošače"
Fotograf tražio jelene, a nabasao na spektakularno otkriće staro 200 milijuna godina
Visoko na litici
Fotograf tražio jelene, a nabasao na spektakularno otkriće staro 200 milijuna godina
VIDEO Tvorac ovog videa tvrdi na nije riječ o AI-ju, no mi ne znamo u što bismo više vjerovali - pogledajte sami
Što reći?
VIDEO Tvorac ovog videa tvrdi na nije riječ o AI-ju, no mi ne znamo u što bismo više vjerovali - pogledajte sami
Prvi kontakt s izvanzemaljcima mogao bi biti potpuno neočekivan i glasniji nego što mislimo
Nova teorija sugerira
Prvi kontakt s izvanzemaljcima mogao bi biti potpuno neočekivan i glasniji nego što mislimo
Kopirali cijeli Spotify i ponudili ga na torrentu: "Želimo očuvati glazbu"
Šok!
Kopirali cijeli Spotify i ponudili ga na torrentu: "Želimo očuvati glazbu"

Vezane vijesti

Ne propustite ni ovo

vijesti
Povlači se popularni kuhinjski uređaj! Odmah ga prestanite upotrebljavati i vratite ga u trgovinu
Javlja DIRH
Povlači se popularni kuhinjski uređaj! Odmah ga prestanite upotrebljavati i vratite ga u trgovinu
O incidentu na Maksimiru oglasio se i Dodik: "U Hrvatskoj se tolerira ustaštvo"
"Šutnja znači suučesništvo"
O incidentu na Maksimiru oglasio se i Dodik: "U Hrvatskoj se tolerira ustaštvo"
U Sjevernoj Karolini se srušio mali zrakoplov, ima mrtvih
ZAPALIO SE
Avion se srušio ubrzo nakon polijetanja: Ima mrtvih
show
Andrea Šušnjara proslavila prvu godišnjicu solo karijere koncertom u Splitu
emocije na vrhuncu
Naša pjevačica prekinula koncert zbog suza koje nije mogla zaustaviti: "Na to ne mogu ostati imuna"
Bloom i Nenad Tatarinov pružili Maji podršku na Supertalentu
nitko nije očekivao!
Iznenađenje u loži! Bivši suprug Maje Šuput sa sinom se pojavio na finalu Supertalenta
Član žirija MasterChefa otkrio što se nalazi na njegovom blagdanskom stolu, ali i kakav je roditelj
tradicija na meniju
Član žirija MasterChefa otkrio što se nalazi na njegovom blagdanskom stolu, ali i kako je upoznao suprugu
zdravlje
Kuglice od keksa i čokolade koje nestanu za pet minuta – donosimo 5 neodoljivih recepata bez pečenja
Svi ih obožavaju
Kuglice od keksa i čokolade koje nestanu za pet minuta - donosimo 5 neodoljivih recepata bez pečenja
Čajna žličica ovih sjemenki dnevno može smanjiti “loš” kolesterol za samo 8 tjedana!
Zapanjujući rezultati nove studije
Čajna žličica ovih sjemenki dnevno može smanjiti “loš” kolesterol za samo 8 tjedana!
4 najpodmuklija znaka raka mokraćnog mjehura koje mnogi najčešće zanemaruju
Pazite!
4 najpodmuklija znaka raka mokraćnog mjehura koje mnogi najčešće zanemaruju
zabava
Kviz koji je sve osim lagan - samo za prave znalce
Pokažite što znate!
Kviz koji je sve osim lagan - samo za prave znalce
Školarci iz Rijeke doživjeli nezaboravan susret, snimka raznježila gledatelje
Uljepšalo im dan
Školarci iz Rijeke doživjeli nezaboravan susret, snimka raznježila gledatelje
Kuća s Vira postala internetski hit, a razlog je uređenje! Pogledajte kako su je ukrasili
Zanimljivo rješenje
Kuća s Vira postala internetski hit, a razlog je uređenje! Pogledajte kako su je ukrasili
tech
Obitelj ga je tražila gotovo 30 godina, a njegov pronalazak iznenadio je sve
U potpunosti isti
Obitelj ga je tražila gotovo 30 godina, a njegov pronalazak iznenadio je sve
Bankrot kompanije koja je popularna i u Hrvatskoj: To je “tragedija za potrošače”
Jeste koristili njihove proizvode?
Bankrot kompanije koja je popularna i u Hrvatskoj: "To je tragedija za potrošače"
Fotograf tražio jelene, a nabasao na spektakularno otkriće staro 200 milijuna godina
Visoko na litici
Fotograf tražio jelene, a nabasao na spektakularno otkriće staro 200 milijuna godina
sport
Tragična vijest iz Crne Gore: Poginuo poznati nogometaš, detalji nesreće su jezivi
Supruga ostala zarobljena
Tragična vijest iz Crne Gore: Poginuo poznati nogometaš, detalji nesreće su jezivi
Umrla legenda jugoslavenskog nogometa: Igrao je i za Dinamo
Počivao u miru
Umrla legenda jugoslavenskog nogometa: Igrao je i za Dinamo
Nenad Bjelica: "Bilo je teško raditi s Petkovićem, ali jedan igrač Dinama mi nije sjeo kao čovjek"
Dosta kritičan
Nenad Bjelica: "Bilo je teško s Petkovićem, ali jedan igrač Dinama mi nije sjeo kao čovjek"
tv
MasterChef: Ogroman obrat za kandidate MasterChefa! "Kakav je to stres test u kojem se ne kuha?!"
IZAZOVNO
Ogroman obrat za kandidate MasterChefa! "Kakav je to stres test u kojem se ne kuha?!"
MasterChef: Posljednji gastroduel ove sezone završio maestralno! Plavi odnijeli pobjedu!
BRAVO!
Posljednji gastroduel ove sezone završio maestralno! Plavi odnijeli pobjedu!
U dobru i zlu: Zašto su ga dobre vijesti rastužile?
U DOBRU I ZLU
U dobru i zlu: Zašto su ga dobre vijesti rastužile?
putovanja
Balkan u rukavicama: Novo hit-mjesto u Zagrebu na kojem se cijeli dan prodaju prasetina i janjetina s ražnja
Nije jeftino, ali je fino
Balkan u rukavicama: Novo hit-mjesto u Zagrebu na kojem se cijeli dan prodaju prasetina i janjetina s ražnja
Recepti za torte za blagdane
Božanstvenog okusa
Ove torte savršen su izbor za Božić i blagdane – imamo 10 fantastičnih recepata za sve ukuse
Savršen prilog uz pečeno meso: Recept za kremastu salatu od krumpira
Prefina!
Savršen prilog uz pečeno meso: Recept za kremastu salatu od krumpira
novac
Larry Ellison odlučio osobno jamčiti s 40 milijardi dolara za preuzimanje Warner Bros Discoveryja
Bitka se nastavlja
Larry Ellison odlučio osobno jamčiti s 40 milijardi dolara za preuzimanje Warner Bros Discoveryja
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
ostalo 6 poslovnica
Poznati trgovački lanac odjeće i obuće na putu do bankrota. Sumnje vjerovnika izazvale su domino-efekt
Lovable je upravo iznjedrio jednog od najmlađih europskih milijardera koji je sam izgradio bogatstvo
Najbrže rastući startup u povijesti
Lovable je upravo iznjedrio jednog od najmlađih europskih milijardera koji je sam izgradio bogatstvo
lifestyle
Ana Gruica Uglešić u Zarinoj haljini na božićnom partiju GKM Split 2025.
Cjenovno prihvatljiva
Ova haljina od 50 eura savršen je izbor za blagdanske zabave, ima je i Ana Gruica Uglešić i baš joj super stoji
Savjeti za savršenu makovnjaču i orahnjaču
Bez greške
Pet muka koje mučimo s orahnjačom i makovnjačom napokon su riješene, pročitajte savjete
Princeza Lilibet od Sussexa u cipelama La Coqueta 2025.
Princeza Lilibet i Charlotte
Blagdanska fotografija otkrila je neočekivanu "sličnost" između kćeri Meghan Markle i Catherine Middleton
sve
Tragična vijest iz Crne Gore: Poginuo poznati nogometaš, detalji nesreće su jezivi
Supruga ostala zarobljena
Tragična vijest iz Crne Gore: Poginuo poznati nogometaš, detalji nesreće su jezivi
Umrla legenda jugoslavenskog nogometa: Igrao je i za Dinamo
Počivao u miru
Umrla legenda jugoslavenskog nogometa: Igrao je i za Dinamo
Ana Gruica Uglešić u Zarinoj haljini na božićnom partiju GKM Split 2025.
Cjenovno prihvatljiva
Ova haljina od 50 eura savršen je izbor za blagdanske zabave, ima je i Ana Gruica Uglešić i baš joj super stoji
 

Nastavi čitati

Tehnologija
Kibernetička sigurnost, ilustracija
Anketa kibernetičke sigurnosti HGK

Zabrinjavajući podaci: Čak 67 posto hrvatskih tvrtki nema plan što napraviti ako ih hakiraju

piše Martina Čizmić
Tehnologija
BYD električni automobili
Sve popularniji

Proizvodnja dosegla 15 milijuna: Kineski div ima velike europske ambicije

piše Hrvoje Jurman
Tehnologija
USS Defiant, američki bojni brod klase Trump
Zlatna flota

Trump najavio novu klasu američkih bojnih brodova, nazvanu po njemu: "Bit će to najveći brodovi u povijesti naše zemlje"

piše Branimir Vorša
Tehnologija
Opasan robot, ilustracija
Treba se pripremiti

Upozorenje policije: Budućnost donosi novu vrstu kriminalaca - robote

piše Hrvoje Jurman
Tehnologija
Su-57 s novim motorom
Bitna nadogradnja

Su-57 Felon napokon dobio dugo iščekivani novi motor, Rusi se hvale da radi točno kako treba

piše Branimir Vorša
Tehnologija
Računalna prijevara, ilustracija
Nasjeo na prevaru

Splitska policija pokrenula istragu: Nesretni muškarac ostao bez čak 100 tisuća eura

piše Hina
  • Pišite nam
  • Uredništvo
  • Oglašavanje i marketing
  • Uvjeti korištenja
  • Politika zaštite privatnosti
  • Politika o kolačićima
  • Dnevnik
  • Nova Plus
  • Gol.hr
  • Zadovoljna
  • Kreni Zdravo
  • NovaTV
  • DomaTV
Upravljaj obavijestima