Molekula ključna za razvoj života možda je nastala na međuzvjezdanom ledu

Znanstvenici nude novi uvid u stvaranje ključnih aminokiselina u svemiru, što ukazuje na izvanzemaljske doprinose građevnim blokovima života na Zemlji.

Branimir Vorša | 30.11.2023. / 14:38

Galaksija, ilustracija
Galaksija, ilustracija (Foto: Getty Images)

U hladnim prostranstvima dubokog svemira, među nebrojenim zvijezdama i planetima, možda je nastala ključna molekula za postanak života. Neki znanstvenici pretpostavljaju da su aminokiseline, sastavni dio životnih procesa na Zemlji, dospjele na naš planet preko meteorita ili asteroida. Organske molekule, uključujući ugljičnu kiselinu, primijećene su u svemiru, ali precizni mehanizmi njihova nastanka ostaju nepoznati.

RNK, ilustracija Znanstvenici uspjeli rekreirati kemijsku reakciju koja je možda dovela do razvoja života na Zemlji

Ralf Kaiser i njegov tim sa Sveučilišta Hawaii u Manoi sada predlažu novi uvid u nastanak ključne aminokiseline, karbaminske kiseline, sugerirajući da bi ona mogla nastati kroz reakcije na ledenim konglomeratima molekularnih oblaka u beskrajnom svemiru. Karbaminska kiselina služi kao osnovni prekursor složenijih spojeva prirodno prisutnih u raznim enzimima. Istraživanje vezano za to objavljeno je u časopisu ACS Central Science.

Eksperimentalne simulacije pokazale put

U eksperimentalnim simulacijama koje odražavaju ekstremnu hladnoću svemira, istraživači su uveli reaktante, ugljični dioksid i amonijak, u hladnjak koji je dosegao temperaturu od 5 kelvina (-268 °C). Kako je temperatura postupno rasla, promatrali su stvaranje karbaminske kiseline na 62 K (-206 °C). Dodatno, amonijev karbamat, sol važna za obradu uree, glavne komponente urina, pojavio se na 39 K (-234 °C), podupirući ideju da su temeljni elementi života mogli doputovati na Zemlju iz svemira.

Ti su uvjeti usklađeni s onima koji se nalaze u molekularnim oblacima koji okružuju novonastale zvijezde i planete, što ukazuje na potencijalno podrijetlo karbaminske kiseline i amonijevog karbamata na ledenim površinama unutar tih regija.

Astroid Ryugu Znanstvenici otkrili još jedan dokaz da su građevni blokovi života nastali u svemiru

Kaiser predviđa da se ti spojevi integriraju u meteorite ili asteroide, a zatim u naš sunčev sustav ili druge zvjezdane sustave. Njegov tim predviđa da će ova otkrića pomoći astronomima u identificiranju tih aminokiselina u svemiru, koristeći instrumente poput svemirskog teleskopa James Webb.

Otkrivši gdje su ti molekularni prekursori i pod kojim uvjetima mogu nastati, možemo predvidjeti gdje bi život mogao biti ili mogao nastati, tvrdi Kaiser, naglašavajući potencijalni utjecaj ovih otkrića na naše razumijevanje kozmičkog porijekla života.

Izvor: New Scientist