NASA danas otkriva kakva će biti sudbina misije povratka uzoraka stijena s Marsa

Nakon kritika i smanjenja u proračunu, NASA-ina misija povratka uzoraka stijena s Marsa stoji na klimavim nogama. Danas će NASA otkriti ima li ta misija i dalje budućnost.

Branimir Vorša | 15.04.2024. / 10:51

Prikupljeni uzorci stijena na Marsu
Prikupljeni uzorci stijena na Marsu (Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS)

NASA je na rubu otkrivanja sudbine svoje problematične misije Mars Sample Return. Za nekoliko sati, točnije u 19 sati po hrvatskom vremenu, NASA će održati telekonferenciju za medije kako bi predstavila svoje preporuke za budućnost misije.

Misija, koja traje već godinama, doživjela je postavljanje rovera Perseverance na površinu Crvenog planeta u veljači 2021. godine. Dio njezina cilja je prikupljanje uzoraka marsovskih stijena za eventualni povratak na Zemlju.

Prošle je godine neovisna recenzija kritizirala misiju vraćanja uzoraka marsovskih stijena na Zemlju, zbog nerealnog proračuna i očekivanja rasporeda te nezgrapne strukture. To je dovelo do smanjenja proračuna, uključujući smanjenje od 454.080.000 dolara u NASA-inom proračunu za 2024. godinu, za misiju Mars Sample Return. Otkazi u NASA-inom Laboratoriju za mlazni pogon (JPL), koji nadzire misiju, dodatno su potaknuli zabrinutost.

Slika nije dostupna Problemi za NASA-u: Misija povratka uzoraka s Marsa mogla bi ostaviti nove rekorde - u skupoći

Predstojeća objava, međutim, nudi tračak nade.

Povratak uzoraka s Marsa bio je glavni dugoročni cilj međunarodnog istraživanja planeta, ističu u NASA-i.

Agencija naglašava važnost Perseveranceovih uzoraka za razumijevanje geološke povijesti Marsa i klimatske evolucije te za buduća ljudska istraživanja i potragu za drevnim životom na Crvenom planetu.

Trenutni plan ima za cilj lansiranje orbitera 2027. godine, lansiranje landera 2028. godine i povratak netaknutih uzoraka Marsa do 2033. gdine. Sve su oči stoga uprte u NASA-inu telekonferenciju za medije.