NASA-ina sonda otkrila veliko iznenađenje u Kuiperovu pojasu

Put NASA-ine sonde New Horizons u Kuiperov pojas otkrio je nešto neočekivano i izazvao uzbuđenje u znanstvenim krugovima.

Branimir Vorša | 21.02.2024. / 13:44

Asteroidni pojas, ilustracija
Asteroidni pojas, ilustracija (Foto: Getty Images)

U ogromnom prostranstvu vanjskog Sunčeva sustava putovanje sonde New Horizons kroz Kuiperov pojas otkriva iznenađujuće uvide. Prikupljeni podaci sugeriraju neočekivano gusto područje čestica, što dovodi u pitanje prethodne procjene opsega Kuiperova pojasa.

New Horizons provodi prva izravna mjerenja međuplanetarne prašine daleko izvan putanja Neptuna i Plutona, ističe Alex Doner sa Sveučilišta Colorado Boulder.

Kuiperov pojas, poznat po svojim ledenim objektima, stjenovitim tijelima i patuljastim planetima, krije tajne koje proučavanje navedene prašine može otkriti. Izvorno se vjerovalo da se proteže na oko 50 astronomskih jedinica (jedna astronomska jedinica jednaka je udaljenosti Zemlje od Sunca), a novija otkrića ukazuju na potencijalno proširenje pojasa na 80 astronomskih jedinica.

Sonda New Horizons, prvobitno lansirana za istraživanje vanjskog dijela Sunčeva sustava, marljivo šalje podatke od svog posjeta Plutonu 2015. godine.

Otkud tolika prašina?

Između 45 i 55 astronomskih jedinica, brojač prašine New Horizonsa detektira iznenađujuće obilje prašine, postavljajući pitanja o njezinu podrijetlu. Povećane razine prašine sugeriraju ili povećanu proizvodnju ili neočekivane solarne sile koje redistribuiraju te čestice. Mogući sudari između većih objekata mogli bi pridonijeti stvaranju dodatne prašine, što ukazuje na dinamičniju regiju nego što se to prije mislilo.

Ti novi znanstveni rezultati New Horizonsa možda su prvi put da je neka svemirska letjelica otkrila novu populaciju tijela u našem Sunčevu sustavu, naglašava astronom Alan Stern, glavni istraživač Southwest Research Instituta.

Planet X, ilustracija Igra skrivača se bliži kraju: Uskoro bismo mogli znati postoji li misteriozni planet u Sunčevu sustavu

Asteroidi, ilustracija Astronomi prvi put otkrili vodu izravno na površini asteroida u Sunčevom sustavu

Rezultati istraživanja, objavljeni u The Astrophysical Journal Letters, naglašavaju potencijal misije koja je u tijeku da razotkrije misterije izvan Kuiperova pojasa, dok New Horizons nastavlja svoju proširenu misiju i nadmašuje početna očekivanja.

Trenutačno pozicionirana na više od 58 astronomskih jedinica od Sunca, znanstvenici se nadaju da će svemirska letjelica izdržati put na više od 100 astronomskih jedinica udaljenosti te pomaknuti granice našeg razumijevanja, a možda dosegnuti i sam rub Sunčeva sustava.

Stern u međuvremenu očekuje otkrivanje punog opsega povišene razine prašine u Kuiperov pojasu te naglašava revolucionarnu prirodu tog otkrića.