Veliku kvalitetu hrvatskih gamerskih kompanija tijekom protekle godine potvrdile su akvizicije globalnih divova na tržištu videoigara. Švedska Stillfront Grupa za 148 milijuna dolara preuzela je Nanobit u rujnu 2020., dok je nekoliko mjeseci prije toga jedna od tri najveće svjetske tvrtke koje se bave razvojem mobilnih igara, Playrix, preuzela Cateia Games. Riječ je o kompaniji s veteranskim stažem na tržištu videoigara koja se počela razvijati još tijekom devedesetih godina, a službeno su je 2004. u Rijeci osnovali Dejan Radić, Ivan Bralić i Krešimir Špes. Cateia Games do sada je razvio i izdao 40-ak casual i free-to-play igara za PC-je, Macove te mobilne uređaje, a nakon akvizicije poslovanje su nastavili s novim imenom - Playrix Croatia.
Od preuzimanja je prošlo desetak mjeseci, a o tome što se promijenilo otkad su u vlasništvu nove kompanije, o stanju na tržištu videoigara te o planovima za budućnost razgovarali smo s izvršnom producenticom u kompaniji Anom Bošković, art direktoricom Lenom Maštruko te prvom osobom ljudskih resursa Milenom Mladenović.
Što se promijenilo od akvizicije i otkad ste postali dio Playrixa? Kakve su vam se nove prilike otvorile, jesu li vam sada dostupna nova tržišta?
Ana Bošković: S postankom dijelom grupacije Playrix došao je cijeli niz pozitivnih promjena. Kao jedan od najvećih benefita bih istaknula vrijeme. S puno većim resursima otvorio se prostor za eksperimentiranje i veći broj iteracija. To možda ne zvuči kao velika stvar, ali kada radite s ograničenim resursima, često nemate priliku nešto isprobati, već svaki segment igre trebate napraviti dobro iz prve. Rezultat će biti dobar, ali uvijek se pitate što ste mogli napraviti da ste imali više vremena.
Kao Playrix Croatia više se to ne moramo pitati. Razni novi benefiti koje nudimo kao Playrix Croatia ujedno nas čine atraktivnim poslodavcima, što nam omogućava priljev talenata i kontinuiran rast.
Nakon akvizicije spominjalo se da se razvija nova mobilna igra – ima li kakvih noviteta u vezi s tim koji se mogu podijeliti s javnosti. Također, na čemu trenutačno radite?
Lena Maštruko: Za sada još ništa konkretno ne možemo podijeliti s javnosti. Možemo podijeliti to da naš cijeli tim radi predano na projektu te željno iščekujemo dan kada ćemo to moći obznaniti javnosti. Cilj nam je napraviti kvalitetan proizvod kojim ćemo svi biti zadovoljni i ponosni. Pazimo na svaki detalj: od toga da sama priča bude zanimljiva, art originalan, a gameplay kvalitetan i user-friendly, što će svim igračima pružiti sate zabave. Playrixove igre možda se na prvu ljudima djeluju jednostavnim, ali ako se pogleda statistika, one su zapravo izuzetno uspješne i zarazne te im je art jako atraktivan.
"Sretni smo što igračima možemo ponuditi nešto pozitivno"
Kako biste opisali svoje korisnike – jesu li to casual gameri, jesu li namijenjene jednako muškarcima i ženama, mlađima i starijima?
Lena Maštruko: Naši su korisnici casual gameri koji igraju igre bilo kad i bilo gdje. Zato je takav žanr igara izrazito popularan jer je pristupačan svima onima koji posjeduju smartphone. Demografija igrača naših igara je raznolika, ali najvećim dijelom su odrasle osobe ženskog spola. Upravo jednostavnost igranja i zanimljiv sadržaj omogućuje tako širok spektar publike.
Kakvi trenutačno trendovi prevladavaju na tržištu mobilnih i casual igara? Je li pandemija nešto promijenila što se tiče trendova?
Ana Bošković: Ne bih rekla da je pandemija donijela velike promjene u kontekstu novih trendova. Casual Puzzle igre vladaju tržištem već dugo vremena te se tu rast samo nastavlja. Pokazatelj toga je i ovogodišnja pozicija Playrixa u top tri mobile game dev tvrtke na svijetu.
Igre su pružile razbibrigu svijetu u vrijeme pandemije. Direktan prikaz toga je što je game industrija ove godine ostvarila znatan porast igrača i prihoda. Kao dio game dev industrije sretni smo što možemo igračima pružiti nešto pozitivno u ovim teškim trenucima.
Većina mobilnih igara danas su free to play naslovi, što znači da te igre nemaju definiran kraj. Upravo zato developeri moraju konstantno pratiti trendove, mijenjati svoj živi proizvod, razvijati nove proizvode i otkrivati nove uspješne žanrove. Otkrivanje novih trendova uključuje dosta analitike, eksperimentiranja i poznavanja svoje publike. Cilj je prepoznati što igrač želi prije njega samog!
Kako ste preživjeli pandemiju i kako je koronakriza utjecala na vašu kompaniju – jeste li se prebacili na rad od kuće i hoće li i vaša kompanija ići u tom smjeru u budućnosti?
Milena Mladenović: Pandemiju smo s poslovne strane dočekali u svojim domovima. Već pri prvoj najavi o mogućoj pandemiji odlučili smo svoj cjelokupni tim poslati na rad od kuće jer smatramo da su sigurnost i zdravlje ljudi, naročito mentalno u novonastalim društvenim okolnostima, ključni i od najvećeg značaja. Bio je izazov i pothvat dosadašnji rad samo iz ureda prilagoditi radnom okruženju u kući. Očuvati povezanost i konekciju ljudi, transparentnost i pravovremenost u komuniciranju promjena i svih informacija iz poslovanja, pojačati brigu o ljudima i kako se snalaze u svemu, odgovoriti na sve logističke i vremenske izazove. I uspjeli smo, uz pojačani angažman svih nas, dobru organizaciju sastanaka, dobru volju i raspoloženje, i prije svega odgovornost, uspješno radimo, družimo se i tu smo jedni za druge.
Osim što smo potpuno prešli na rad od kuće, uveli smo i fleksibilno radno vrijeme te svaki pojedinac može samostalno planirati kada mu najviše odgovara raditi tijekom dana, s izuzetkom zajednički dogovorenog vremena kada smo svi dostupni za sastanke, zadatke i suradnju.
Potvrda kvalitete hrvatske gamerske industrije
Kako komentirate razvoj gaming industrije u Hrvatskoj, pogotovo u posljednjih godinu dana? Iako gamerske kompanije u Hrvatskoj posluju već duže vremena, u posljednje vrijeme vidimo da sve više zauzimaju medijske naslovnice. SCUM je postao veliki hit, vašu je kompaniju preuzeo Playrix, prodan je i Nanobit…
Ana Bošković: Presretna sam zbog takvog razvoja događaja, vjerujem da će zbog toga dosta mladih vidjeti da game dev u Hrvatskoj itekako postoji te poželjeti postati dijelom ove priče. Kad razmišljam o svom ulasku u video game industriju sjetim se koliko je bilo teško naći osnovne informacije o industriji i steći potrebna znanja za uspješno zaposlenje. Sada kao Playrix Croatia sudjelujemo u razvoju studijskih programa u kojima će studenti imati priliku steći praktična znanja te puno lakše naći svoje mjesto u industriji. Budućnost video game industrije je sjajna i lijep je osjećaj biti dijelom te priče.
Možete li opisati kako izgleda rad u jednoj gamerskoj kompaniji? Kako uopće nastaje jedna igra, što je sve i tko je sve uključen u taj proces i koliko traje razvoj od ideje do realizacije?
Lena Maštruko: Rad u gaming industriji prije svega je timski rad. Kako bi se napravila kvalitetna igra koja se može uspješno plasirati na tržištu, u njezinoj izradi sudjeluju mnogi stručnjaci u svim poljima. Odjeli koji sudjeluju u izradi mobilne videoigre su: programerski odjel, art odjel, game dizajn odjel, narative odjel, QA odjel te producenti koji to sve drže unutar dogovorenih okvira vizije projekta.
Unatoč tome što ne sudjeluju direktno u razvoju projekta, HR odjel je jako potreban jer nam pomaže u održavanju zdrave atmosfere te dovođenju novih iskusnih članova tima. Cilj cijelog tima je održavanje balansa između rada na uspješnosti projekta i zadovoljstva u firmi.
Nastanak mobilne igre plod je zajedničkog brainstormanja te isprobavanja različitih ideja koje su popraćene skicama, videima ili programiranim prototipovima. Nakon dugotrajnog procesa formiranja ideje kroz art, programiranje, naraciju i game design, u suradnji s HQ-om odlučujemo se za ideju koja će služiti kao baza za planiranje i izvedbu cijelog projekta.
Što se tiče vremena koje je potrebno za razvijanje mobilne igre od ideje do realizacije, uzevši u obzir moje dosadašnje iskustvo, rekla bih da je to otprilike godina dana. To je neka moja procjena, ali zbog mnogo faktora može trajati i dulje, tako da je teško točno odgovoriti na to pitanje.
Kao zaposlenici Playrix Croatia imamo prilike biti u kontaktu i surađivati s velikim stručnjacima u mobilnoj video game industriji. Playrix je izuzetno uspješna firma na globalnoj razini te sam osobno ponosna biti dio te velike i uspješne grupacije. Osim što smo sada dio Playrix grupacije i međusobno razmjenjujemo znanje, kao zaposlenici dobili smo bolje uvjete i benefite.
Ana Bošković: Video game industrija je ogromna te žanrovi, platforme i vrijeme diktiraju veličinu projektnog tima. Izradi videoigre najčešće doprinosi više odjela: art (2D i/ili 3D), programming, game design, narrative design, qa itd. Što je projekt kompleksniji, to je veća diverzifikacija uloga. Igre je moguće napraviti u mjesec dana i kraće, dok kod nekih naslova produkcija traje duže od 4 godine, a neke igre nikad ne ugledaju svjetlo dana. Razlog tome je tržište, velik broj igara izbačen je na dnevnoj bazi te je uz dobar proizvod potrebno imati izvrstan marketing.
Kao Playrix Croatia imamo privilegij biti dio Playrix grupacije, što uključuje dijeljenje mnogih resursa i znanja. Playrix se može pohvaliti velikim brojem live igara (Homescapes, Gardenscapes, Fishdom, itd.) koje su na tržištu već godinama te njihov uspjeh ne jenjava. Taj uspjeh rezultat je izvrsnog proizvoda i marketinga. U Playrixu se kultivira zdrava atmosfera u kojoj transparentnost, dijeljenje znanja i razni benefiti igraju ključne uloge; što je više nego impresivno kada se uzme u obzir da to uključuje više od 3000 ljudi. Uzbudljivo je biti dio te priče!
Potražnja za novim zaposlenicima
Jedan od problema hrvatskih tehnoloških kompanija jest nedostatak kvalitetnog kadra. Imate li i vi problema s pronalaskom ljudi? Jeste li zapošljavali nakon akvizicije i tražite li i dalje nove zaposlenike?
Milena Mladenović: Nakon akvizicije sama 2020. godina protekla je u prilagodbi i adaptaciji na nove standarde rada, nove vrijednosti, gdje smo imali slobodu i autonomiju ono najbolje iz Playrix grupacije preuzeti i prilagoditi našim lokalnim potrebama i uvjetima rada, od dobre prakse rada, brojnih kreativnih rješenja, znanja i iskustva. To nam je jako pomoglo u postavljanju naših procesa rada, tehnologija, procedura i razvoja naših ljudi. Uz sve to, trebalo je i širiti timove, zapošljavati, i to jako puno. Tijekom 2020. godine narasli smo za novih desetak zaposlenika, a plan za 2021. i dalje ostaje rasti i proširiti se za još 15-20 ljudi. U prvom kvartalu već nam se pridružilo nekoliko novih zaposlenika te su selekcije jedan od prioriteta u HR timu. I HR tim se proširio upravo za potrebe strateških ciljeva firme, a to su rast i razvoj timova. Nadamo se da ćemo do kraja godine sve svoje odjele pojačati novim, vrijednim članovima.
Najviše zapošljavamo u produkcijskim odjelima - artu, programmingu, game & narrative designu, QA-u, a plan selekcije mijenja se ovisno o promjenama i potrebama na projektu. Razvijamo i business related odjele - HR, Accounting, Branding. Osim zapošljavanja, ono što se aktivno događa unutar produkcijskih timova jesu restrukturiranja, promjene uloga, definiranje nekih novih uloga ili čitavih timova, ovisno o vrsti projekta, ili određenim tehnologijama.
Nama naročito velik izazov u zapošljavanju dolazi iz toga što tražimo seniore i experienced kandidate za većinu pozicija, često i lead i manager level. U game developmentu se to ne svodi samo na iskustvo već i specifična znanja i vještine vezane za određene tehnologije rada, softvera, interes i samog kandidata za tip igara koje radimo, programski jezik, art stil, ili narativni pravac naših igara, sve u ovisnosti o kojoj poziciji govorimo. I na kraju, ali možda najbitniji segment, jest culture fit uvjet, koji je obostrano bitan i kandidatima i nama kao poslodavcu - razumijevanje u komunikaciji, dijeljenje vrijednosti i pristupa u radu.
Mi se za sada držimo. Veliki je izazov s art i programming pozicijama, ali uvijek je bio, sada su samo i jači “igrači” na tržištu, i veće neizvjesnosti i prepreke pri zapošljavanju, a naši standardi po pitanju kvalitete rada, znanja i iskustva sve veći jer poziciju leadera na svjetskom tržištu mobilnih igara teško je držati bez najboljih kadrova.