WhatsApp bi se mogao naći na udaru Europske komisije zbog svojih odredbi o zaštiti privatnosti koje su uvedene ove godine.

Podsjetimo, WhatsApp je pokušao u siječnju uvesti nove odredbe o privatnosti korisnika koje bi omogućile razmjenu podataka s Facebookom te kompanijama da lakše dođu do podataka koje su im potrebne za komunikaciju s korisnicima.

Nakon što su se na noge podigle brojne udruge za zaštitu privatnosti, poglavito u Europi, iz WhatsAppa su odlučili odgoditi uvođenje novih pravila do svibnja, napomenuvši kako se nova pravila i tako ne odnose na korisnike u Uniji jer njih već štiti GDPR. No za brojne korisnike to nije bilo dovoljno dobro objašnjenje te su se odlučili pozdraviti s WhatsAppom i prijeći na druge, alternativne aplikacije za razmjenu poruka.

Međutim, u svibnju je WhatsApp ponovno obavijestio korisnike kako, žele li nastaviti koristiti aplikaciju moraju prihvatiti nova pravila. Prvo je bilo najavljeno da će korisnici koji to odbiju s vremenom izgubiti mogućnost aktivnog korištenja aplikacije, da bi na kraju ublažili svoju retoriku i napomenuli kako nitko od korisnika neće ostati bez svojih podataka i kontakata.

Međutim, čini se da je stvar daleko od gotove. Naime kako javlja Reuters, Europske organizacije za zaštitu privatnosti i prava potrošača požalile su se Europskoj komisiji na WhatsApp tvrdeći da je zbog promjene pravila i nejasnog objašnjenja prekršio europske propise.

Europska organizacija potrošača (BEUC) i osam njezinih članova već su ranije kritizirali promjene, a sad su podnijeli žalbe Europskoj komisiji i Europskoj mreži potrošačkih tijela jer smatraju da WhatsApp svojom odredbom prema kojoj korisnici moraju prihvatiti nova pravila zapravo prisiljava korisnike na to. Istaknuli su kako time WhatsApp narušava slobodu izbora korisnika te krši europske direktive o nepoštenoj trgovinskoj praksi.

WhatsApp nije uspio jednostavnim i razumljivim jezikom objasnio prirodu promjena... Dvosmislenost koju koriste predstavlja kršenje zakona EU-a o zaštiti potrošača, a koji kompanije obavezuje na jasne i transparentne uvjete ugovora i komercijalnu komunikaciju, stoji u zajedničkoj izjavi koju potpisuju udruge iz Rumunjske, Nizozemske, Češke, Norveške, Grčke, Slovačke i Francuske.

WhatsApp bombardira korisnike mjesecima svojim agresivnim i upornim iskočnim prozorima s porukama koje ih prisiljavaju da prihvate nove uvjete korištenja i politiku privatnosti. Govore korisnicima da će pristup njihovoj aplikaciji biti prekinut ako ne prihvate nove uvjete. Pa ipak, korisnici ne znaju što zapravo prihvaćaju. WhatsApp je namjerno nejasan u vezi s tim i korisnici bi bili izloženi dalekosežnoj obradi podataka bez pravilnog pristanka. Zato pozivamo vlasti da poduzmu brze poteze protiv WhatsAppa i osiguraju poštivanje korisničkih prava, izjavila je generalna direktorica BEUC-a Monique Goyens.

Podsjetimo, njemački regulator koji se bavi zaštitom osobnih podataka još je u svibnju donio hitnu odluku o zabrani obrade osobnih podataka WhatsAppovih korisnika jer se smatralo da su novi uvjeti korištenja ilegalni. No nikakvih konkretnih posljedica te odluke nije bilo.

S druge strane, iz Facebooka, u čijem je vlasništvu WhatsApp, tvrde da su udruge sve pogrešno shvatile.

Njihovi potezi temelje se na nerazumijevanju namjere i učinka ažuriranih uvjeta korištenja. Ažuriranje ne širi našu mogućnost dijeljenja podataka s Facebookom i ne utječe na privatnost poruka koje korisnici razmjenjuju s prijateljima i obitelji. Voljeli bismo dobiti priliku da objasnimo te promjene udrugama i pojasnimo što to točno znači za korisnike, poručili su iz Facebooka.