Svi koji ovih dana voze zagrebačkim ulicama, pogotovo u vrijeme odlaska na posao ili završetka posla, vjerojatno su upali u neku manju ili, vjerojatnije, veću gužvu. Iako prometnim čepovima doprinose i radovi na cestama, poput rekonstrukcije Jadranskog mosta ili križanja Savske i Vukovarske ulice, jasno je kako sa završetkom radova gužve neće nestati.
Kako bi se te gužve smanjile, a vozači u Zagrebu proveli nešto manje vremena u svojim automobilima čekajući u kolonama, pokrenut je projekt Centar za upravljanje prometom, s kojim se započelo još 2020. godine, a prema planovima gradske vlasti, u punom smislu trebao bi zaživjeti do kraja godine. Kako smo pisali tijekom ljeta, nakon prve faze ovog projekta tijekom koje su zamijenjeni semaforski uređaji u Donjem gradu, započela je i druga faza zamjene semafora te je najavljeno kako će sljedeća faza obuhvaćati Ilicu, Vlašku, Horvaćansku i druge ulice.
Kako su za Zimo komentirali iz službe za informiranje i medije Grada Zagreba, na početku će fokus ovog projekta biti na prometnim mrežama kojima se kreću vozila gradskog prometa, odnosno - na tramvaje. Naime kako bi se ubrzao javni promet, na semaforiziranim raskrižjima prednost će se davati tramvajima, no također, u slučaju nekakvih prometnih zastoja, zbog prometne nesreće ili nekih drugih razloga, promet bi se preusmjerio na druge prometnice kako bi se izbjegla zagušenja.
Trenutno na Centar za upravljanje prometom imamo spojen 36 semaforski uređaj i to 10 uređaja na Zagrebačkoj aveniji, 8 uređaja na Avenija Većeslava Holjevca, 5 na Ulici grada Vukovara te još 13 na pojedinačnim lokacijama. Neke lokacije u gradu su upravljane s jednim semaforskim uređajem na više raskrižja, kao što je raskrižje Gundulićeve i Masarykove ulice koja upravlja pješačkim prijelazom na Trgu Republike Hrvatske. Napominjemo kako spajanje ovakvih uređaja predstavlja dodatne izazove prilikom upravljanja prometom, objasnili su iz gradske službe za Zimo.
Planovi za promjene semafora i spajanje tijekom ljeta uključivali su spajanje 20 semaforskih uređaja na Selskoj i Maksimirskoj cesti, kao i 47 uređaja u zoni zelenih valova na području Donjeg grada i većina tih planova je ispunjena. Radovi na zamjeni uređaja u zoni Selske i Maksimirske ceste su završeni, dok je na području Donjeg grada ostalo još 8 semaforskih uređaja koje treba spojiti, a ovisno o vremenskim prilikama, radovi bi trebali početi kroz desetak dana.
Do kraja godine spojit će se dodatni pojedinačni uređaji čime bi se realizirao plan o postavljanju 100 semaforskih uređaja kompatibilnih sa sustavom za upravljanjem prometom. Time će četvrtina semaforske mreže Grada Zagreba biti spojena na Centar za upravljanje prometom.
Sam Centar za upravljanje prometom već postoji u softverskom smislu, a trenutno je u postupku proces nabave za projektiranje i uređenje suvremenog “fizičkog” prostora u kojem će operateri u smjenama nadzirati promet, a njegovo se otvorenje očekuje početkom iduće godine.