Galerija

 Iako često možemo čuti da je ljudima dosta užurbanog života u gradu i da bi se najradije preselili na selo “i čuvali ovce”, rijetki to doista i učine. No, bračni par Branka Borović i Paolo Alessandro Mari napravili su upravo to. Ostavili su svoje dobro uhodane poslove i uspješne karijere i odlučili se vratiti na selo i uzgajati - magarce.

Ono što je na početku izgledalo kao ludost, pomalo se pretvorilo u poduzetničku priču koja je svoj nastavak dobila sudjelovanjem u “Startaj Hrvatska”. Kako sami ističu, poslušali su svoje snove i dali im priliku da ožive.

Usprkos realiziranim karijerama, odlučili smo početi od nule, okrenuti novu stranicu života, suočiti se s novim izazovima i prvenstveno iz ljubavi napraviti nešto novo na tržištu, ističe na samom početku razgovora Branka Borović. A to nešto novo što spominje je kozmetika napravljena od magrećeg mlijeka.

Magareće mlijeko uvijek je bilo na cijeni. Koliko je teško proizvesti ga?

Sama proizvodnja magarećeg mlijeka ovisi naravno o magaricama, hrani koju jedu, uvjetima života, i ljubavi koju dobivaju. Magarice daju mlijeko samo kad imaju pulad, no međutim, mlijeko se ne muze prvih mjeseci odrastanja malih magarčića. Kad se oni osamostale, i počnu jesti čvrstu hranu, može se početi musti magarica. No, i tada ne muzemo sve, nego jedan dio mlijeka ostavljamo puletu. Magarica inače daje malo mlijeka, do pola litra dnevno.
Godinama smo držali magarčiće kao kućne ljubimce, i sada eto, zahvaljujući novoj kozmetičkoj liniji i magarice su dobile zanimanje kao „proizvođačice mlijeka“
, pojašnjava naša sugovornica.

Magarci (Foto: Nova TV)

Kako uopće izgleda vaš proizvodni proces? Koliko dugo cijeli proces traje? Ima li kakve specifičnosti? Neke posebne sastojke i gdje ih nabavljate?

Proizvodni proces kozmetike na našem OPG-u je jedan dug put, obzirom da sami uzgajamo osnovne sirovine. Spojili smo poljoprivredne s poduzetnčkim vodama, pa nas to čini dosta specifičnima na tržištu. Bavimo se uzgojem ekološkog smilja, vodimo farmu magaraca, u destileriji prerađujemo smilje u eterično ulje i hidrolat, te izrađujemo razne macerate za potrebe proizvodnje, i onda dolazimo do našeg laboratorija, gdje sve ove sirovine dobivaju jedan novi život, u formi dvije kozmetičke linije, jedna od smilja a druga od magarećeg mlijeka. Specifičnost ovakve proizvodnje je sljedivost svakog njenog koraka, što je garancija kvalitete proizvoda.
Trajanje procesa proizvodnje eteričnog ulja i raznih macerata je na godišnjem nivou, dok proizvodnja mlijeka ovisi o trudnoćama magarica. Za sada ih imamo 15, pa smo dobro pokriveni s mlijekom. A što se tiče proizvodnje kozmetike u laboratoriju, nju prilagođavamo pristiglim narudžbama. Naravno, bitno je naglasiti da zahvaljujući projektu Startaj Hrvatska, i narudžbama SPAR-a naši dnevni kapaciteti su se puno povećali
, sitiče Borović.

 

Koliko je zapravo komplicirano krenuti u proizvodnju prirodne kozmetike? Gdje su najveći izazovi - u samoj tehnologiji proizvodnje, sastojcima, pakiranju?

Najveći korak u proizvodnji koji smo napravili zahvaljujući projektu „ Startaj Hrvatska“ , jeste korak od male proizvodnje do velikih količina koje bi zadovoljile veliki trgovački lanac kao što je SPAR. Naizgled se čini da je sve to lako, i da je dovoljno povećati količinu sirovina. Istina, ali obzirom da sve radimo ručno, vrijeme trajanja takve proizvodnje teško da se može poklopiti s dogovorenim terminima isporuke. Stoga, puno neprospavanih noći lijepljenja etiketa, pečatiranja roka trajanja i broja serijske proizvodnje. Svakako je bilo neizbježno kupiti punilicu za kreme i gelove, jer bi nas taj proces manualnog rada potpuno onesposobio. Srećom, upravo smo nabavili i etiketirku, pa je noćima provedenim uz etikete došao kraj. Ovo je proces odrastanja jednog malog obiteljskog gospodarstva u ozbiljnog proizvođača prirodne kozmetike, prisjeća se naša sugovornica.

Jeste li se susretali s kakvim izazovima u "administrativnom dijel" - dozvolama, certifikatima...? Možete li nam malo opisati taj proces? Koliko je kompliciran? Jeste li gdje bili zapeli i kako ste riješili eventualne probleme? Što je bilo najteže?

Kad krenete u sektor proizvodnje kozmetike svaki administrativni korak se čini da je nepremostiv, dok ne dođete do tržišta i marketinga. Proces stavljanja jednog kozmetičkog proizvoda na police, zahtjeva obveznu dokumentaciju , laboratorijska testiranja koja se odnose na stabilnost proizvoda, njegovo trajanje i kvalitetu. Sve to zahtijeva svoje vrijeme. Dok je za svaki proizvod obvezna PIF dokumentacija, tako i proizvodni pogon mora imati svoju „osobnu kartu“- DPP ( dobra proizvođačka praksa). U cijelom procesu „administrativnog kosmosa“ najteže od svega je priviknuti se na činjenicu, da apsolutno sve unutar zidova laboratorija mora imati svoj „papir“. Kada to istetovirate u mozak, onda vam više ništa nije teško, jer se svako sljedeće ispitivanje, testiranje, analiziranja nastavlja na ono prethodno.
Kad sve ovo prođete, onda ste spremni za teži dio procesa koji se zove tržište i reklama za njega. E u tom dijelu, ne ovisi sve samo o vama. I zbog toga smo se prijavili na projekat Startaj Hrvatska
, naglašava Borović.

Viktoria prirodna kozmetika (Foto: Nova TV)

Kako ste se uopće odlučili prijaviti za projekt "Startaj Hrvatska"?

Kada smo formirali liniju od smilja i lansirali je na tržište shvatili smo da bez dobre reklame, nema ni dobre prodaje, bez obzira koliko vam je kvalitetan proizvod. Stoga smo zasukali rukave, i realizirali ideju o kozmetici s magarećim mlijekom baš za projekt „ Startaj Hrvatska“. U tom procesu, zaista bezrezervnu pomoć smo imali od profesionalnih timova SPAR-a. Jako puno stvari smo naučili, kao što je kapacitet proizvodnje, kalkulacije cijena, marketinške poruke, duša tržišta, sve ono što je od krucijalne važnosti za funkcioniranje jedne firme. Tim maratonom smo došli do tržišta i osvanuli na plavim policama, s ponosom ističe.

S obzirom na to da u posljednje vrijeme kupci sve više traže zdrave proizvode, kakve su povratne informacije od vaših kupaca? Što im se najviše sviđa? Sugeriraju li vam da nešto treba mijenjati?

Danas su kupci sve više osviješteni po pitanju prirodne kozmetike. Već imaju neke svoje principe, rutine i zahtijeve. I dobro da je tako, jer time i mi dobivamo smisao i motivaciju za inovacijom. Dosadašnji komentari su zaista pozitivni, ali i iznenađujući. Kupci se vraćaju vidno iznenađeni kako im koža reagira nakon gozbe koju joj daju sastojci naše kozmetike. I tajna i kvaliteta leže samo u jednoj činjenici, čiji se pravac u kozmetici zove „ farm to face“ , što bi značilo zatvoreni lanac proizvodnje sirovine i proizvodnje kozmetike, i odnosi se na kompletnu sljedivost. Najviše sugestija dobivamo za proizvodnju nekog novog proizvoda. Jer kad kupac nađe baš „onu kremu što je dugo traži“ naravno da bi htio šampon, balzam, piling istog kvaliteta. I to je super, jer nama takve sugestije daju ideju u kom pravcu ići dalje, dodaje.

Ističe kako ni u jednom trenutku nije požalila put koji su odabrali, a da kreće ispočetka, napravila bi odluku o kretanju u poduzetničke vode - ranije.

I ubuduće želi sa suprugom razvijati nove proizvode s magarećim mlijekom. Novi proizvod, već je razvijen i spreman za tržište, a baš kao i svi do sad biti će poseban.

Ne propustite osmu emisiju ''Startaj Hrvatska'' u nedjelju u 18.15 na Novoj TV.

Još brže do najnovijih tech inovacija. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju