Otkrivena kategorija korisnika odgovorna za širenje lažnih vijesti na Facebooku

Posebno je iznenadilo što su stariji korisnici dijelili lažne vijesti bez obzira na njihova politička i vjerska uvjerenja.

Martina Čizmić | 10.01.2019. / 08:23 komentari
Lažne vijesti (Foto: Getty Images) (Foto: Getty Images)

Problem lažnih vijesti koje se šire nevjerojatnom brzinom društvenim mrežama prošle je godine dosegao vrhunac. Koliko god mediji, društvene mreže i korisnici pokušavali smanjiti to širenje, do njega i dalje dolazi.

tri vijesti o kojima se priča Učenici s mobitelima tijekom nastave, ilustracija U Italiji Nova školska godina, nova pravila: Nema više mobitela u srednjim školama Izraelski F-25 borbeni zrakoplovi Izgubili su ključnu bitku? Iranski osvetnički raketni napadi na Izrael postaju sve skuplji i neodrživiji, evo i zašto F-35I Adir Ključan borbeni zrakoplov Rođen za zračnu dominaciju: Izraelski F-35I Adir jednostavno je nedodirljiv za iransku protuzračnu obranu

Zašto uopće dolazi do širenja lažnih vijesti i tko je za to odgovoran, pokušali su otkriti znanstvenici sa Sveučilišta New York i Princeton u studiji objavljenoj u časopisu Science Advances. Ono što su otkrili iznenadilo je sve.

Naime, stariji Amerikanci odgovorni su za širenje lažnih vijesti na društvenim mrežama, bez obzira na njihov spol, obrazovanje ili aktivnost na društvenim mrežama.

Istraživači su otkrili kako su korisnici stariji od 65 godina dva puta češće dijelili lažne vijesti od onih u kategoriji od 45 do 65 godina i gotovo sedam puta češće od onih u kategoriji od 18 do 29 godina.

Posebno je iznenadilo što su stariji korisnici dijelili lažne vijesti bez obzira na njihova politička i vjerska uvjerenja.

Najčešće lažne vijesti dijele starije osobe koje nisu digitalno pismene, odnosno ne snalaze se na internetu. Nakon toga slijede ljudi čije kognitivne sposobnosti, zbog starosti, slabe te postaju podložniji prijevarama i lažnim vijestima.

Iako dobar dio krivnje za širenje lažnih vijesti pada na leđa korisnika, istraživači upozoravaju da bi i Facebook trebao preuzeti dio krivnje. Naime, prilikom prikazivanja poveznica, nije moguće prepoznati što je objavio legitimni izvor poput uglednog medija ili neka opskurna internetska stranica.

Ljudi koji najčešće šire lažne vijesti, u velikom broju slučajeva ni ne kliknu na poveznicu, već ju dijele na temelju naslova i prikaza koji vide na svom zidu.

Istraživači se nadaju da će njihovo istraživanje pomoći društvenim mrežama, ponajprije Facebooku, da pronađe rješenje koje bi smanjilo i zaustavilo dijeljenje lažnih vijesti.

Vezane vijesti